Tältä palstalla löytyy vastaukset yleisimpiin kysymyksiin koskien Lammas- ja vuohirekisteriä ja lampaiden ja vuohien merkintää ja rekisteröintiä. Halutun aiheen löytää painamalla näppäimistöstä Ctrl+F ja kirjoittamalla avautuvaan hakuikkunaan etsittävä hakusana tai osa siitä esimerkiksi korvamerk. Selain etsii kaikki aiheeseen täsmäävät kohdat.
Lammas- ja vuohirekisteri
Jos myyn eläimen naapurille ja teen siitä poistoilmoituksen, jossa annan ostajan tilatunnuksen, joutuuko ostaja tekemään oman ilmoituksen?
– Kyllä, koska eläintenpitäjä pystyy tekemään ilmoitukset vain omien tietojensa osalta. Ostaja tekee normaalin ostoilmoituksen. Kirjausjärjestyksellä ei ole väliä, poiston voi tehdä senkin jälkeen kun eläin on ostettu toiselle eläintenpitäjälle (ilmoitusaika 7 päivää).
Kuinka ilmoitusaika lasketaan?
– Ilmoitusaika lasketaan alkavaksi tapahtumaa seuraavasta päivästä. Ilmoitusaika lasketaan ilmoituksen ensikirjauksesta, ei muutoksesta.
Kuinka merkitsen poistetuksi lampaan, joka rahtiteurastetaan eli se tuodaan takaisin tilalle eikä jää teurastamoon?
– Lammas poistetaan normaalisti poistotavalla 1-teuraaksi, koska se mitä ruholle teurastuksen jälkeen tapahtuu, ei ole oleellista rekisterin kannalta.
Kuinka ilmoitan lampaan, jonka susi on raadellut kuoliaaksi? Sellaista poistotapaa ei ole.
– Eläin ilmoitetaan kadonneeksi (poistotapa 5), jos sen ruhoa ei löydy. Jos ruho löydetään, eläin merkitään kuolleeksi (poistotapa 4) ja sille lisätään normaalisti hävitystapa sen mukaan kuinka ruho hävitetään. Jos eläin on ehditty kirjata kadonneeksi, mutta se löydetään kuolleena, vaihdetaan poistotavaksi kuollut.
Lammasposti tulee äidinkieleltään ruotsinkielisen mieheni nimissä vaikka minä hoidan lammasasiat ja lukisin postit mieluiten suomenkielellä. Onko se mahdollista?
– Ei ole, koska tilatunnuksen haltijana on aina tilatunnuksen ensisijainen viljelijä. Jos koette ongelman ylivoimaiseksi, voidaan kunnassa antaa teille asiakastunnus ja sille tunnukselle rekisteröidä eläimet, jolloin postikin tulee suoraan teille suomenkielisenä. Tulee kuitenkin huomioida se, että joitakin eläinpalkkioita maksetaan rekisterin tietojen perusteella, jolloin eläinten tulee olla tuen hakijan eli tilatunnuksen alla.
Meillä on kesälampaita, joita pidämme naapuritilan villiintyneellä pellolla. Voimmeko me hakea pellolle pitopaikkatunnuksen? Kuka tunnukset hakee, minä vai naapuri?
– Pitopaikkatunnuksen voi hakea myös naapurin peltolohkolle. Tärkeää on siinä yhteydessä selvittää kunnan toimistosta, onko pellolla jo olemassa oleva pitopaikkatunnus, jolloin sitä ei tarvitse perustaa uudestaan vaan voitte käyttää naapurinne pitopaikkatunnusta. Jos paikassa ei ole aiemmin pidetty lampaita, tunnukseen on tässä yhteydessä kytkettävä lisätieto: lampaiden pito. Jos pellolla ei ole ennestään pitopaikkatunnusta, voi sen ilmoittaa pitopaikaksi kumpi tahansa, koska kyse ei ole omaisuusrekisteristä.
Jos tilan A pässi menee kesäksi tilalle B, kuinka tämä ilmoitetaan?
– Pässinomistaja A siirtää siirtoilmoituksella eläimensä toisen omistajan B pitopaikkaan siirtoilmoituksella, koska eläimen omistajuus ei muutu. Eläin ei tule näkyviin omistajan B eläinlistalle, vaan se näkyy edelleen omistajan A eläinlistassa, vaikkakin omistajan B pitopaikkatunnuksen alla.
Kuinka oleellista on, että lampaani käyttötarkoitus on oikein? Saanko sanktioita jos olen merkinnyt sen jalostukseen, vaikka laitankin sen teuraaksi?
– Käyttötarkoitus ei ole lampailla ja vuohilla viranomaistieto. Sen on haltijakohtainen tieto, jonka jokainen haltija saa muuttaa kun eläin on hänellä omistuksessaan. Käyttötarkoitus ei ole valvonnan kohde. Käyttötarkoituksen pystyy muuttamaan sovelluksella eläimen poikimisilmoituksen (jossa eläin on jälkeläisenä) tai ostoilmoituksen muokkauksella (ohjeet pikaoppaassa) riippuen siitä, kuinka eläin on tilalle tullut. Tilastollisesti olisi toki suotavaa, että käyttötarkoitukset vastaavat todellisuutta.
Lammas- ja vuohirekisteri-internetsovellus
Miksi Vuohirekisterissä ei ole tilatunnuksellamme yhtään eläintä kun kirjaudun sisään nettisovelluksella, mutta asiakaspalvelu näkee eläimemme normaalisti?
– Tämä johtuu siitä, että käyttöoikeuksia tehtäessä on tapahtunut virhe. Rajaukset tehdään aina ensisijaisen viljelijän asiakastunnuksessa, ei sen henkilön asiakastunnuksella, joka rekisteriä käyttää eikä myöskään tilatunnusrajauksella. Tällaisessa tapauksessa tulee ottaa yhteyttä kuntaan, jossa asia voidaan korjata.
Miksi en pysty tulostamaan eläinluetteloa sovelluksella? Napin painalluksen jälkeen ei tapahdu mitään.
– Selaimen täytyy hyväksyä Pop-upit, jotta luettelo tulostuu. Pop-upit voi hyväksyä selaimen Asetuksista vain tietylle sivustolle.
Miksi kirjautuessani sovellukseen tulee alkusivulle kaksi samaa tilatunnustani, kumman valitsen?
– On sama kumpaa linkkiä käyttää. Käyttäjätunnuksia tehtäessä on rajauksiin laitettu sekä maatila- että asiakastunnus. Tällaisessa tapauksessa tulee ottaa yhteyttä kuntaan, jossa asia voidaan korjata.
Voiko Vista-käyttöliittymällä käyttää nettisovellust?
– Kyllä voi.
Mikä käyttöliittymä on suositeltavin nettisovelluksen käyttöön?
– Sovelluksen tekninen ylläpitäjä on Maanmittauslaitos, joka tukee Internet Explorer ja Firefox Mozilla käyttöliittymiä. Googlen Chrome-selaimesta on saatu palautetta, jonka mukaan se on nopein selain sovelluksen käytössä.
Voinko tulostaa eläinlistan poistetuista eläimistä teuraskuskin mukaan?
– Listan teuraaksi menevistä eläimistä saa tulostettua valitsemalla ne ensin eläinlistalta ja klikkaamalla sitten sivun oikeassa alareunassa olevasta Näytä/Ilmoita -painikkeesta. Näin valitut eläimet saadaan omalle listalleen, jonka voi tulostaa teuraskuskin mukaan.
Voiko nettisovellusta käyttää modeemilla tai mokkulalla?
– Sitä ei suositella. Suositus on vähintään 1 megan laajakaistayhteys.
Mistä saan uuden avainlukulistan?
– Maaseutuelinkeinoviranomaiselta. Samoin myös lukkiutuneen käyttäjätunnuksen voi maaseutuelinkeinoviranomainen avata.
Voiko internetissä vaihtaa salasanaa?
– Voi. Valitse näytön oikeasta yläkulmasta ”Vaihda salasana”. Salasana vaihtuu kaikkiin saman käyttäjätunnuksen tietoihin esimerkiksi Vipu-palvelu tai Kartturiin.
Kuinka jo poistetulle uuhelle voi tehdä poikimisilmoituksen kun sitä ei ole listalla valittavissa?
– Poikimisilmoituksen voi tehdä valitsemalla ensin tietoja haettaessa eläinlistan päivämääräksi päivän kun eläin on ollut vielä hallussa. Tämän jälkeen klikataan uuhen EU-tunnusta, joka on linkki eläimen perustietosivulle, valitaan poikimiset-välilehti ja klikataan sieltä Lisää poikiminen-linkkiä. Ilmoitus täytetään ja tallennetaan normaalisti. Tarkemmat ohjeet pikaoppaassa.
Kun olin päivittänyt Mozillan se ei päästä enää kirjautumissivulle vaan herjaa jotain varmenteista. Mitä tehdä?
– Varmenteet tulee hyväksyä sellaisenaan. Nykyään selaimilla on niin tiukat perusasetukset, että tällainen varoitusmenettely on ihan normaalia.
Voiko sovellusta käyttää yöaikaan?
– Kyllä voi muina aikoina kuin kello 2–5, jolloin sovellus ”käytetään alhaalla”. Virheilmoituksia voidaan ottaa vastaan vain arkisin kello 8.15–16.00, mutta muuten sovellus on pääsääntöisesti käytettävissä.
Merkitseminen
Haluaisin, että korvamerkit ja lasku tulisivat eri osoitteisiin. Kuinka tämä onnistuu?
– Jokaisella kerralla kun merkkitilaus tehdään, täytyy erikseen ilmoittaa asiakaspalveluun tai sähköisen lomakkeen lisätietoihin, tietoa ei voi tallentaa koskemaan tulevia tilauksia.
Miksei saamissani korvamerkeissä ole viivakoodeja, olenko saanut virheellisiä merkkejä?
– Merkkien viivakoodeista on päätetty luopua, koska ne eivät kuitenkaan ole olleet luotettavasti luettavissa, esimerkiksi merkkien likaisuuden tai tumman värin takia.
Minkälainen korvausmerkki tuontieläimelle tilataan?
– Tuontieläimelle voi tilata merkin sillä tunnuksella mikä sillä on korvassaan, jos kyseessä on EU-maasta tuotu eläin. EU:n jäsenvaltioiden ulkopuolelta tuoduille eläimille tilataan suomalaisella EU-tunnuksella varustettu korvamerkki 7 päivän kuluessa niiden maahantuonnista. Norjasta tuodut eläimet rekisteröidään niiden omilla tunnuksilla, koska Norja ETA-maana noudattaa samoja merkintäsäädöksiä kuin EU-maat.
Vanhalla uuhellani ei ole tarvinnut olla korvamerkkejä, koska se on syntynyt tilallamme vuonna 1996. Nyt haluamme viedä sen kesälomaksi saareemme. Kuinka tulee toimia?
– Uuhihan on todennäköisesti kuitenkin ilmoitettu lammasrekisteriin vuonna 2007. Silloin sille on annettu niin sanottu generoitu EU-tunnus. Tällä tunnuksella uuhelle tilataan päämerkki vasempaan korvaan. Jos uuhta ei ole ilmoitettu lammasrekisteriin se tulee rekisteröidä ensi tilassa. Saaren tulee olla ilmoitettu lampaan pitopaikaksi ja lampaalle on tehtävä rekisteriin siirtoilmoitus kyseiseen pitopaikkaan. (Huomaattehan, että eläintenpitäjän on pidettävä pitopaikkakohtaista eläinluetteloa.) Mikäli saarella ei ole pitopaikkatunnusta, tulee ottaa yhteyttä kunnan maaseutuelinkeinoviranomaiseen.
Voinko ottaa käyttööni naapuriltani yli jääneet 14 vapaata korvamerkkiä?
– Valitettavasti se ei ole mahdollista. Merkki on aina kytketty sen tilaajan tila/asiakastunnukselle. Käyttämättömät merkit tulee hävittää asianmukaisella tavalla.
Olen todennut Micromerkit hyväksi merkkimalliksi. Voisinko tilata niitä poroillemme?
– Kun merkit tilataan Ruokaviraston kautta, tulostetaan niihin aina EU-tunnus, jolla tietty eläinlaji rekisteröidään viranomaisrekisteriin. Tämän vuoksi lampaiden merkkejä ei voi käyttää poroille. Voitte toki ottaa yhteyttä suoraan merkkitoimittajaan ja tilata merkkejä sieltä haluamillanne merkinnöillä. Asiakaspalvelusta saa korvamerkkitoimittajien yhteistiedot.
Miksi merkkitilauksen yhteydessä tiedustellaan Y-tunnusta?
– Tilattaessa merkkejä Stallmästarenin kautta noudatetaan Ruotsin ALV-käytäntöä. Kun Y-tunnus on laskutushetkellä tiedossa, ei arvonlisäveroa tarvitse maksaa korvamerkkimaksun yhtyedessä.