Ruokaviraston ilmainen nautarekisterisovellus sekä omien tietojen päivittäminen

3. helmikuuta 2023

Ruokaviraston ilmainen nautarekisteri on käytettävissä ja asiointisovellukseen voi kirjautua osoitteessa https://nauta.ruokavirasto.fi. Eläimistä vastuussa olevan toimijan on ilmoitettava nautojensa syntymät, kuolemat, myynnit, ostot ja siirrot nautarekisteriin viimeistään 7. päivänä tapahtumapäivästä lukien. Ilmoitusajan laskenta aloitetaan tapahtumapäivää seuraavasta päivästä.

Ilmoitettavia tapahtumia ovat eläimen syntymä, kuolema ja siirrot omien pitopaikkojen välillä. Myös myynnit ja ostot tulee ilmoittaa. Ilmoitukset nautarekisteriin sekä korvamerkkien tilaukset tehdään ensisijaisesti sähköisiä ilmoitusväyliä käyttäen.

Nautarekisteriin on tekeillä huomautusjärjestelmä. Jos haluat ottaa käyttöön viestit, jossa kerrotaan rekisterissä olevista virhehuomautuksista, esitäytetyistä ilmoituksista ja tiedotteista, käy hyväksymässä viestit nautarekisterin ”hallinnoi omia tietoja”-kohdassa. Jos haluat kerran vuodessa lähetettävän nautojen otekirjeen paperisena, voit käydä hyväksymässä tämän myös ”hallinnoi omia tietoja”-sivusta. Voit tulostaa ajantasaisen eläinlistauksen myös suoraan sovelluksesta.

Nautarekisterin asiakaspalvelu palvelee arkisin kello 8.15-16.00

  • Puh. 0295 205 300 (palvelee arkisin kello 8.15-16.00)
  • nautarekisteri@ruokavirasto.fi
  • Postiosoite: Nautarekisteri/Ruokavirasto, Mustialankatu 3, 00790 Helsinki

Lue lisää: 

Vinkkejä nautarekisterin käyttöön
Uuden nautarekisterin käyttöönotto