Uusi nautarekisteri otetaan käyttöön 27. huhtikuuta

15. maaliskuuta 2022

Nautaeläinten merkintä ja rekisteröinti tekevät kauan odotetun digiloikan, kun Ruokavirasto ottaa käyttöön uuden nautarekisterin 27. huhtikuuta. Jatkossa eläintenpitäjät voivat tehdä lakisääteiset ilmoitukset nautojen syntymistä, kuolemista, myynneistä, ostoista ja siirroista Ruokaviraston maksuttomalla asiointisovelluksella. Samalla luovutaan vanhoista, paperisista ilmoituslomakkeista.

Uusi nautarekisteri löytyy käyttöönoton jälkeen osoitteesta: https://nauta.ruokavirasto.fi. Sovellukseen kirjaudutaan Suomi.fi-tunnistautumisen kautta, ja kirjautuminen edellyttää pankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai varmennekortin.

Asiointisovelluksen lisäksi uusi nautarekisteri tarjoaa monia hyödyllisiä toiminnallisuuksia: Uudessa nautarekisterissä otetaan käyttöön muun muassa esitäytetyt ilmoitukset, mikä nopeuttaa ilmoitusten jättämistä ja vähentää näppäilyvirheiden riskejä. Lisäksi sovellus tuo näkyville tapahtumiin liittyvät virheilmoitukset ja tarjoaa mahdollisuuden vaihtaa ilmoitustapahtumasta naudan EU-tunnuksen tarvittaessa.

Käyttöönottoa edeltää käyttökatko

Uuden nautarekisterin käyttöönottoa edeltää käyttökatko, joka alkaa 21. huhtikuuta klo 8.00 ja päättyy uuden rekisterin käyttöönottoon 27. huhtikuuta klo 9.00.

Ruokavirasto kannustaa varautumaan käyttökatkoon tekemällä kaikki mahdolliset ilmoitukset ja korvamerkkitilaukset ennen katkon alkamista. Kehotus koskee myös tilanteita, joissa ilmoitusaikaa olisi vielä jäljellä. Jos ilmoituksen tekemisen määräaika osuu käyttökatkon ajalle, ilmoituksen voi katkon aikana tehdä lomakkeella sähköpostitse tai postin kautta.

Nautarekisterin asiakaspalvelupuhelin tai sähköiset asiointikanavat, kuten Minun Maatilani tai Anelma, eivät ole käyttökatkon aikana käytettävissä.

Nautarekisterin asiakaspalvelu siirtyy käyttökatkon alkaessa Ruokavirastolle. Asiakaspalvelun aukioloajat säilyvät ennallaan, mutta yhteystiedot (ks. alla) muuttuvat.

Valtuutuksista huolehdittava hyvissä ajoin

Suomi.fi-valtuudet tulee antaa viimeistään 25. huhtikuuta, jotta ilmoitusten tekeminen ja tietojen selaus jatkuvat uuden nautarekisterin käyttöönoton jälkeen ilman katkoja.

Lisätietoja:

Projektipäällikkö Eeva-Maria Liikanen, p. 040 825 0897
Ylitarkastaja Terhi Jääskeläinen, p. 040 489 3350

Sähköpostit: etunimi.sukunimi@ruokavirasto.fi

Nautarekisterin asiakaspalvelu:
Puhelinnumero: 029 520 5300 (puhelinasiointi aukeaa 27.4. klo 9.00)
Sähköpostiosoite: nautarekisteri@ruokavirasto.fi
Postiosoite: Nautarekisteri/Ruokavirasto, Mustialankatu 3, 00790 Helsinki

Lue lisää:

Infokirje tuottajille uudesta nautarekisteristä (pdf)
Suomi.fi-valtuuttaminen uudessa nautarekisterissä