Elintarvikemarkkinavaltuutettu selvitti leipomo- ja konditoria-alan kauppatapojen reiluutta ja löysi ongelmia

9.10.2023

Elintarvikemarkkinavaltuutetun leipomo- ja konditoria-alan toimijoille toteuttamasta kyselystä selviää, että leipomo- ja konditoria-alan kaupassa esiintyy ongelmia ja hyvien kauppatapojen vastaisia käytäntöjä suhteellisen paljon. Elintarvikemarkkinalaki kieltää tietyt hyvän kauppatavan vastaiset käytännöt.

Leipomo- ja konditoria-alan toimijoilta kysyttiin, mihin elintarvikemarkkinalain kieltämiin käytäntöihin liittyy ongelmia. Noin puolet kaikista vastaajista koki, että alalla on ongelmia maksuaikoihin liittyen. Toiseksi suurin osa, 43 % vastaajista, oli törmännyt sopimuksen ehtojen yksipuoliseen muuttamiseen liittyviin ongelmiin. Myös myymättä jääneiden tavaroiden palauttamista tavarantoimittajalle ilman korvausta esiintyi 37 % mielestä. 31 % vastaajista oli kohdannut kaupallisia kostotoimia ja 25 % liian myöhään tehtyjä tilausten peruutuksia.

Kuvio 1 elintarvikemarkkinavaltuutetun toteuttamasta leipomo- ja konditoria-alan kyselystä

Ongelmien esiintyminen elintarvikemarkkinalain kieltoihin liittyen

Suuremmat leipomo- ja konditoria-alan yritykset kokevat maksuajat muita useammin ongelmaksi. Sopimusehtojen yksipuolinen muuttaminen ja tilausten peruminen liian myöhään puolestaan ovat ongelmia erityisesti pienimmille yrityksille. Tuotteiden palautus ilman korvausta koetaan ongelmaksi yhtä usein kaikenkokoisissa yrityksissä. Kaupalliset kostotoimet taas ovat muita useammin ongelma keskisuurille yrityksille.

Maksuaikoihin liittyvät ongelmat tarkoittavat käytännössä yleensä sitä, että laskuja ei makseta sovitussa tai lain määrittämässä ajassa. Ostajien koetaan usein olevan niin tärkeitä omalle liiketoiminnalle, että ne pystyvät käytännössä sanelemaan sopimusehtojen muutoksia tai vaatimaan hyvitystä myymättä jääneistä tuotteista. Alan toimijat kokevat, että jos he eivät suostu ostajien esittämiin ehdotuksiin, on merkittävä riski, että heidän tuotteitaan poistetaan ostajan valikoimista tai niiden tilausmääriä vähennetään. Edellä kuvatun kaltaisia kaupallisia kostotoimia ilmenee alalla liki kolmasosan mielestä.

Vastaajilta kysyttiin myös, voisivatko he ajatella tekevänsä elintarvikemarkkinavaltuutetulle toimenpidepyynnön, jos kokisivat hyvän liiketavan tai lain vastaista toimintaa. Vastaajista joka kolmas vastasi kyllä ja joka neljäs ei. En osaa sanoa -vastanneiden osuus oli melko suuri, 42 %. Se voi johtua siitä, että vastaajat eivät ole tienneet toimenpidepyynnön tekemisen mahdollisuudesta.

Syyksi sille, että toimenpidepyyntöä ei oltaisi valmiita tekemään 89 % kaikista vastaajista mainitsi liikesuhteen menettämisen pelon ja 77 % asiakkaan ostojen pienentymisen pelon. Lisäksi kolmasosa vastaajista mainitsi, etteivät usko, että viranomaiset pystyvät auttamaan tilanteessa.

Vastaajista 84 % tiesi, että Suomessa on elintarvikemarkkinalaki. Toisaalta ainoastaan 58 % tiesi, että Suomessa toimii elintarvikemarkkinavaltuutettu. Molempien tunnettuus oli sitä parempi, mitä isompi yritys oli kyseessä. Valtaosa vastaajista koki, että elintarvikemarkkinalaki on parantanut tavarantoimittajien asemaa elintarvikeketjussa ainakin hieman.

Kyselyn tulosraportti (PDF)

Leipomo- ja konditoria-alan toimijoille suunnattu kysely toteutettiin 10.5.-12.6.2023 nettikyselynä. Kyselyllä selvitettiin, noudatetaanko alan tuotteiden kaupassa reiluja kauppatapoja. Lisäksi kartoitettiin elintarvikemarkkinalain tunnettuutta ja vaikuttavuutta. Kyselyn tulosten perusteella valtuutettu tunnistaa hankauskohtia alan tuotteiden kaupassa. Lisäksi kyselyn tulosten perusteella kohdennetaan esimerkiksi valtuutetun antamaa ohjeistusta ja neuvontaa.