Elintarvikemarkkinavaltuutettu vieraili Berliinin Grüne Wochella
31.1.2023
Elintarvikemarkkinavaltuutettu vieraili Berliinissä 20.-29.1.2023 järjestetyllä Grüne Wochella. Berliinin kansainvälinen vihreä viikko, joka tosiasiassa kestää peräti kymmenen päivää, on yksi maailman suurimmista ja tärkeimmistä elintarvikealan yleistapahtumista. Tapahtuma järjestetään vuosittain tammikuun loppupuolella Berliinin messukeskuksessa, Saksassa. Edellisen kerran tapahtuma järjestettiin vuonna 2020, mitä seurasi kahden vuoden tauko koronasta johtuen.
Berliinin Grüne Woche on monista muista tapahtumista poiketen suunnattu ensisijaisesti kuluttajille. Se kokoaa kuitenkin myös suuren joukon alan ammattimaisia toimijoita yhteen. Tapahtuma onkin eräänlainen hybridi, jossa on mukana huomattava määrä maatalouden, puutarhatalouden ja eri elintarviketeollisuuden alojen ammattilaisia. Näytteilleasettajien joukossa on perinteisesti lukuisten eri valtioiden maaosastoja. Tänä vuonna tapahtumassa oli esillä peräti 60 maata. Lisäksi siellä esittelevät toimintaansa etenkin Saksan eri alueet tyypillisine tuotteineen ja ominaispiirteineen. Etenkin alkutuotanto ja kotieläimet olivat hyvin edustettuina. Eläimiin sai tutustua kahdessa eri hallissa.
Myös viranomaisilla ja muilla julkisilla toimijoilla on tapahtumassa merkittävä rooli. Esimerkiksi Saksan maa- ja metsätalousministeriö (Bundesministerium für Ernährung und Landwirtschaft) on perinteisesti mukana isolla osastolla. Näin myös tänä vuonna. Euroopan komissio esitteli unionin yhteistä maatalouspolitiikkaa (CAP 27) poikkeuksellisen käytännönläheisesti. Lisäksi esillä on erilaisia etu- ja kansalaisjärjestöjä, kuten Saksan elintarviketeollisuusliitto. Näytteilleasettajia tapahtumassa oli yhteensä noin 1 400. Kävijöitä tapahtuma kerää arviolta 400 000. Tapahtuman koosta antaa hyvän kuvan hallien 113 000 neliömetrin pinta-ala. Kaikkien parinkymmenen hallin kiertämiseen kuluu helposti useita päiviä. Liikkuminen etenkin viikonloppuna on työlästä ja hidasta suuresta kävijämäärästä johtuen. Kävelykilometrejä tapahtuman eri halleissa kertyy messujärjestäjän laskelmien mukaan lähes kahdeksan.
Elintarvikemarkkinavaltuutetulla oli mahdollisuus osallistua Grüne Wocheen sen alkupäivinä. Valtuutettu oli kutsuttu jo tapahtumaa edeltävään verkostoitumistilaisuuteen Suomen Saksan suurlähetystöön. Business Finlandin Food From Finland ‑ohjelman organisoimassa tilaisuudessa suomalaiset elintarvikealan yritykset pääsivät esittelemään toimintaansa ja tuotteitaan paikallisille ostajille ja muille tahoille. Valtuutettu pääsi tilaisuudessa keskustelemaan alan toimijoiden kanssa kokemuksista ja näkemyksistä. Tilaisuus antoi hyvän kuvan markkinoista Saksassa.
Itse Grüne Woche tapahtumassa elintarvikemarkkinavaltuutettu tapasi lukemattomia kotimaisia ja ulkomaisia toimijoita, joiden kanssa sovittiin myös jatkotapaamisia. Käytyjen keskustelujen perusteella valtuutettua ja sen toimintaa sekä vaikutusmahdollisuuksia elintarvikemarkkinoiden parantamiseksi ei edelleenkään tunneta kovin laajasti. Suomen maaosastolla oli hyvät mahdollisuudet seurata kotimaisten yritysten markkinointiponnisteluja. Osa osaston yrityksistä toimi jo Saksan markkinoilla, mutta mukana oli myös ensikertalaisia. Suomen osastolla olivat edustettuina muun muassa seuraavat yritykset: Kalaneuvos Oy, Kouvolan Lakritsi Oy, Kuivalihakundi, Kyrö Distillery Company, Laitilan Wirvoitusjuomatehdas Oy, Lammin Sahti, Poikain Parhaat ja Voimapapu.
Grüne Wochen yhteydessä järjestetään myös vuosittainen Ruoka-alan ja maatalouden kansainvälinen konferenssi the Global Forum for Food and Agriculture (GFFA). Se on alan johtava konferenssi, joka keskittyy globaaleihin elintarviketeollisuuden ja maatalouden ajankohtaisiin kysymyksiin. Tänä vuonna GFFA:ssa keskityttiin monien muiden teemojen ohella moninaisiin alaa koetteleviin kriiseihin. Teemoja käsiteltiin pienemmissä työryhmissä ja paneeleissa. Myös elintarvikemarkkinavaltuutettu osallistui GFFA-tapahtumaan. Valtuutettu pääsi seuraamaan kansainvälistä keskustelua ja verkostoitumaan alan toimijoiden kanssa. GFFA huipentuu perinteisesti maatalousministerien yhteistapaamiseen. Siihen osallistui tänä vuonna kaikkiaan 64 ministeriä maailman eri maista.
Ennen Suomeen palaamista valtuutetulle avautui mahdollisuus tutustua suomalaisen elintarvikeviennin konkreettisiin saavutuksiin päivittäistavarakaupassa. Saksalaisen EDEKA-kauppaketjun muutamissa Berliinin alueen myymälöissä, kuten Center Brehm ja Götze, oli myynnissä suomalaisia elintarvikkeita. Esimerkiksi Brehmin Clayalleen edustavassa myymälässä oli myynnissä suomalaisia näkkileipiä. Varsinaisen yllätyksen tarjosi kuitenkin myymälän loistava lihatiski, jossa oli vierailuhetkellä irtomyynnissä useita erilaisia Atrian lihatuotteita. Ainakin EDEKA-ketjun myymälöissä järjestetään myös erityisiä Suomi-viikkoja, jolloin valikoiduissa myymälöissä on laajemmin tarjolla suomalaisia elintarvikkeita. Berliinissä Suomi-viikot oli viimeksi järjestetty lokakuussa 2022.
Elintarvikemarkkinavaltuutetulla oli Berliinissä myös mahdollisuus tavata siellä asuvia ja toimivia elintarvikekauppaa tekeviä suomalaisia. Näiden kanssa käydyissä keskusteluissa valtuutetun oli mahdollista syventää tietämystään ja ymmärrystään elintarvikeketjun toiminnasta ja etenkin päivittäistavarakaupasta Berliinissä ja yleisemminkin Saksassa. Saadun tiedon mukaan suomalaisia tuotteita arvostetaan Saksassa korkealle.