Elintarvikemarkkinavaltuutetun selvitys: maksuajat ongelmana juoma-alalla

30.9.2024

Juoma-alan tuotteiden kaupassa vaikuttaa esiintyvän epäterveitä kauppatapoja ja elintarvikemarkkinalain vastaisia toimia, selviää elintarvikemarkkinavaltuutetun keväällä 2024 toteuttamasta kyselystä. Kyselyllä selvitettiin, noudatetaanko juoma-alan tuotteiden kaupassa reiluja kauppatapoja sekä sitä, onko elintarvikemarkkinalailla ollut vaikutusta ketjun toimintaan.

Suurimmaksi ongelmaksi juoma-alan tuotteiden kaupassa kyselyn tulosten perusteella koetaan maksuaikoihin liittyvät ongelmat: puolet kyselyyn vastanneista toimijoista vastasi kohdanneensa maksuaikoihin liittyviä ongelmia juoma-alan tuotteiden kaupassa viimeisen 12 kuukauden aikana. Elintarvikemarkkinalain mukaan maataloustuotteiden ja elintarvikkeiden maksuaika on enintään 14 päivää. Ostaja ja myyjä voivat kuitenkin aina sopia, että maksuaika on tätä lyhyempi, esimerkiksi 7 päivää. Myös pidemmästä, enintään 30 tai 60 päivän maksuajasta voidaan sopia laissa säädetyin ehdoin.

Suurimmaksi maksuaikoihin liittyväksi ongelmaksi koettiin se, ettei tuotteita ole maksettu lainmukaisten maksuaikojen puitteissa. Tämän koki ongelmaksi 63 prosenttia vastaajista. Puolestaan 50 prosenttia vastaajista ilmoitti, ettei tuotteita ole maksettu sopimusten mukaisten maksuaikojen puitteissa. Maksuaikoihin liittyviä ongelmia olivat kokeneet erityisesti isommat, yli 10 miljoonan euron liikevaihtoa tekevät yritykset.

Kyselyn vastauksissa korostui maksuaikojen lisäksi myös ehtojen yksipuoliseen muuttamiseen liittyvät ongelmat. Ehtojen yksipuolista muuttamista elintarvikemarkkinalain vastaisella tavalla voi olla esimerkiksi se, että toimitusmääriä tai hintoja muutetaan yksipuolisesti. Ehtojen yksipuolisen muuttamisen koki ongelmaksi 38 prosenttia kyselyyn vastanneista. Vastausten perusteella ehtojen yksipuolista muuttamista tapahtuu etenkin maksuaikojen osalta. Myös toimituspäiviä siirretään yksipuolisesti.

Elintarvikemarkkinalaki tunnettiin vastaajien keskuudessa melko hyvin, sillä 67 prosenttia vastaajista tiesi laista. Suurin osa kyselyyn vastanneista koki elintarvikemarkkinalain parantaneen tavarantoimittajien asemaa ketjussa ainakin hieman.

Kyselyn tulosraportti (PDF)

Juoma-alalle toteutettu kysely on osa elintarvikemarkkinavaltuutetun toteuttamaa alakohtaisten kyselyiden sarjaa. Kyselyiden sarjalla elintarvikemarkkinavaltuutettu pyrkii saamaan ajantasaista ja entistä tarkempaa tietoa elintarvikemarkkinoiden toiminnasta. Aiemmin vastaavat kyselyt on toteutettu leipomo- ja konditoria-alan toimijoille, lihateollisuuden toimijoille, sekä hedelmä- ja marja-alan toimijoille. Kysely toteutettiin anonyyminä verkkokyselynä Webpropol-alustalla 4.-30.6.2024. Kysely lähetettiin 114 juoma-alan toimijalle. Kyselyn vastausprosentti oli 28,9 prosenttia.