Millä perusteella elintarvikkeen voi väittää olevan superfood tai vahvistavan vastustuskykyä? Voiko elintarvikkeiden markkinoinnissa käyttää sanoja ayurveda, keto, FODMAP?
Näihin ja moneen muuhun kysymykseen löytyy vastaus Ruokaviraston uudistetusta Ravitsemus- ja terveysväiteoppaasta, joka sisältää kattavasti tietoa väitteiden käytöstä elintarvikkeiden pakkausmerkinnöissä ja markkinoinnissa. Opas on suunnattu elintarvikealan yrityksille ja valvojille, mutta on avuksi myös kaupallista yhteistyötä tekeville somevaikuttajille.
Kuluttajaa ei saa johtaa harhaan katteettomilla lupauksilla
Pääperiaatteena väitteiden käytössä on, että kuluttajaa ei saa johtaa harhaan katteettomilla lupauksilla tai pelotella. Esimerkiksi elintarvikkeiden markkinoiminen sairauksien ehkäisyyn tai hoitoon on aina kiellettyä. Vaikka tieteellisistä tutkimuksista löytyisikin näyttöä ravintoaineiden käytöstä sairauksien hoidossa, näitä tietoja ei voi käyttää elintarvikkeiden kaupallisessa viestinnässä.
Jos kaupallisessa viestinnässä halutaan kertoa elintarvikkeen sisältämistä ravintoaineista tai mahdollisista terveysvaikutuksista, sen voi tehdä vain käyttäen ennalta hyväksyttyjä ravitsemus- tai terveysväitteitä. Vielä toistaiseksi ns. kasviperäisten aineiden odotuslistalla olevia väitteitä on myös mahdollista käyttää. Hyväksyttyjen väitteiden tieteellisen näytön on arvioinut Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen (EFSA), jonka jälkeen Euroopan komissio on hyväksynyt väitteet asetuksella.
Käytännön esimerkkejä sallituista ja kielletyistä väitteistä
Ravitsemus- ja terveysväiteopas sisältää runsaasti käytännön esimerkkejä väiteasetuksen soveltamisesta sekä sallituista ja kielletyistä väitteistä. Väiteoppaasta löytyy vastaukset esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin:
- Paljonko tuotteessa pitää olla D-vitamiinia, jotta sitä voi kutsua D-vitamiinin lähteeksi?
- Mitä väitteitä maitohappobakteereista voi esittää?
- Voiko ravintolisiä myydä hyllyssä, jonka otsikko on kipu?
- Miten lääkäri voi mainostaa terveysvaikutteista elintarviketta?
- Saako omista kokemuksista kertoa vapaasti mainoksessa?
- Voiko elintarviketta markkinoida krapulan ehkäisyyn?
Uudistettuun ravitsemus- ja terveysväiteoppaaseen on koottu aikaisempien oppaiden tulkinnat sekä paljon uutta. Ruokaviraston väiteopas selkeyttää lukijaystävällisesti väiteasetuksen vaatimuksia sekä tuo julki viranomaisen tekemiä laintulkintoja.
Ravitsemus- ja terveysväiteopas elintarvikealan yrityksille ja valvojille
Lisätietoa:
erityisasiantuntija Marjo Misikangas, etunimi.sukunimi@ruokavirasto.fi