Usein kysyttyä eläinten terveys- ja hyvinvointiväitteistä elintarvikkeiden markkinoinnissa

Miten määritellään eläinten hyvinvointia koskeva termi?

Eläinsuojelulainsäädännössä ei ole määritelty termiä eläinten hyvinvointi. Eläinsuojelulain mukaan eläimiä on kohdeltava hyvin eikä niille saa aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä. Myöskään muussa lainsäädännössä ei ole määritelty eläinten hyvinvointia tai annettu vaatimuksia hyvinvointitermin käyttämisestä markkinoinnissa.

Saako kuvituskuvilla elävöittää eläintenpitoa koskevia verkkosivuja?

Kuvituskuvilla voi elävöittää eläintenpitoa koskevaa markkinointiaineistoa, jos ne antavat kuluttajalle oikean mielikuvan eläintenpidosta ja eläinten kasvatuksesta. Kuvituskuvissa saa tuoda esiin eläintuotantoon liittyviä asioita, jotka ovat olemassa. 

Sääteleekö lainsäädäntö vapaaehtoisesti ilmoitettavia tietoja elintarvikkeiden markkinoinnissa?

Vapaaehtoisia elintarviketietoja, kuten kuvia ja elintarvikkeista annettavia väitteitä ilmoitettaessa tulee noudattaa hyvää tiedotuskäytäntöä, josta säädetään elintarvikelainsäädännössä, kuten kansallisessa elintarvikelaissa 297/2021 ja EU:n elintarviketietoasetuksessa (EU N:o 1169/2011).

Vapaaehtoiset tiedot tulee olla keskivertokuluttajan ymmärrettävissä. Ne eivät saa johtaa kuluttajaa harhaan eivätkä saa olla kuluttajan kannalta moniselitteisiä tai epäselviä. Tietojen tulee olla oikeita ja totuudenmukaisia. Tietojen on tarvittaessa perustuttava asiaan liittyviin tieteellisiin tietoihin. Markkinointia voi elävöittää imagomainonnallisilla ilmaisuilla, joiden todenperäisyyden osoittamiseksi ei edellytetä näyttöä.

Kuka vastaa siitä, että elintarvikkeen markkinointiaineisto on oikein?

Elintarvikkeiden markkinoinnissa eläinten hyvinvoinnista annettavista tiedoista, kuten muistakin elintarvikkeista annettavista tiedoista, vastuussa on elintarvikealan toimija.

Kuka vastaa havaitun elintarvikkeen markkinointivirheen korjaamisesta

Elintarvikkeesta vastuussa olevan elintarvikealan toimijan on ryhdyttävä välittömiin toimenpiteisiin korjata markkinointiaineistossa havaittu virhe mahdollisimman nopeasti. Virhe tulee korjata kaikissa niissä kanavissa, joissa virhe on. Toimet on oltava omavalvonnassa riittävän tehokkaita ja oikeassa suhteessa markkinoinnin laajuuteen ja voimakkuuteen.

 Jos toimija ei ryhdy korjaustoimenpiteisiin epäkohdan poistamiseksi, niin elintarvikevalvontaviranomainen antaa yleensä ensin huomautuksen tai kehotuksen korjata asia ennen kuin ryhtyy asteittain toteutettavien pakkokeinojen käyttöön.

Sivu on viimeksi päivitetty 5.9.2023