Kasvisten kaupan pitämisen vaatimukset
Tuoreiden hedelmien ja vihannesten kaupan pitämistä säätelevät Euroopan Unionin neuvoston ja komission antamat asetukset. Kaupan pitämisen vaatimukset tuoreille hedelmä- ja vihannesalan tuotteille ovat osa EU:n maatalouden yhteistä markkinajärjestelyä ja yhteistä maatalouspolitiikkaa.
Yhtenäiset ja yhteisesti sovitut säännöt tietyn laatuluokan ominaisuuksista kullakin tuotteella tarvitaan helpottamaan maailmanlaajuista hedelmä- ja vihanneskauppaa. Säännösten tavoitteena on saada markkinoille yhdenmukaista ja tyydyttävää laatua olevia tuoreita kasviksia sekä tarjota kuluttajille laadultaan ja alkuperältään aitoja tuotteita. Kaupan pitämisen vaatimuksia on noudatettava kaikissa kaupan vaiheissa.
Kaupan pitämisen erityisvaatimukset on vahvistettu kymmenelle tuoteryhmälle, joissa käydään rahallisesti mitattuna eniten yhteisön sisäistä ja ulkoista kauppaa. Nämä kymmenen tuoteryhmää ovat:
- omenat
- sitrushedelmät (mukaan lukien sitruunat, mandariinit, satsumat, klementiinit ja appelsiinit)
- kiivit
- salaatit (mukaan lukien kähärä- ja siloendiivit; ei koske ruukkusalaatteja)
- persikat ja nektariinit
- päärynät
- mansikat
- paprikat
- viinirypäleet
- tomaatit
Lähes kaikkia muita hedelmä- ja vihannesalan tuotteita voidaan pitää kaupan kun ne ovat kaupan pitämisen yleisvaatimusten mukaisia.
Hedelmien ja vihannesten vaatimustenmukaisuutta valvotaan kaikissa kaupan pitämisen vaiheissa. Ruokavirasto vastaa valvonnan valtakunnallisesta koordinoimisesta, kansainvälisestä tiedonvaihdosta, tarvittavien valvontarekistereiden pitämisestä, tarkastuksista sekä Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten tekemän valvonnan ohjauksesta.
Mitä hyötyä kaupan pitämisen vaatimuksista on?
Kuluttajan näkökulmasta vaatimukset varmistavat sen, että kuluttaja voi tehdä tietoon perustuvia valintoja ja maksaa tuotteista laatua vastaavan hinnan. Ne takaavat kaupan pidettävien tuotteiden yhtenäisen laadun ja esillepanon edellyttämällä oikeita merkintöjä ja varmistamalla, että kuluttajille annetaan tarvittavat tiedot ja että kuluttajia ei johdeta harhaan. Esimerkiksi alkuperämaa täytyy aina ilmoittaa koko nimellä.
Kauppiaan näkökulmasta vaatimukset edistävät jakelun tehokkuutta ja kansainvälistä kauppaa mahdollistamalla yhdenmukaisten tuotteiden kaupankäynnin maailmanlaajuisesti. Tämä edistää rehellistä kilpailua koko markkinointiketjussa. Vaatimukset mahdollistavat yhtenäisen laadun, lajittelun ja merkinnät, mikä tekee mahdolliseksi tuotteiden ostamisen niitä näkemättä esimerkiksi puhelimitse tai internetissä.
Tuottajan näkökulmasta yhtenäinen ja yksityiskohtainen laatu-, lajittelu-, ja merkintäjärjestelmä varmistaa tuotteiden puolueettoman kohtelun markkinoilla. Vaatimukset auttavat tuottajaa saamaan kunnon tuoton hyvälaatuisista tuotteista estämällä huonolaatuisten tai virheellisesti merkittyjen tuotteiden päätymisen markkinoille.