Merikuljetukset

Helposti pilaantuvien elintarvikkeiden kansainväliset merikuljetukset on tehtävä lämpöeristetyillä merikonteilla tai ATP-luokitelluilla maakuljetusvälineellä, jos merikuljetus on enintään 150 kilometriä pitkä. Jos merimatkan jälkeen merikonttia tai maakuljetusvälinettä kuljetetaan maantie- tai rautatiekuljetuksena valtion rajan yli, kuljetusvälineiden on oltava ATP-luokiteltuja. Jos maakuljetus tapahtuu ainoastaan kohdemaassa ilman valtion rajanylityksiä ja sitä edeltävän merimatkan pituus on yli 150 kilometriä, kuljetukseen ei sovelleta helposti pilaantuvien elintarvikkeiden osalta ATP-sopimusta.

Kuljetuksessa on huomioitava lämpötilavaatimukset sekä tallennuslaitteiden vaatimustenmukaisuus. Pakastettujen elintarvikkeiden osalta vaatimukset on annettu komission asetuksessa (EY) N:o 37/2005. Laitteiden on oltava pakastettujen elintarvikkeiden osalta standardien EN 12830 ja EN 13485 mukaiset. Samat laatuvaatimukset on kirjattu ATP-sopimuksen liitteeseen 2, lisäykseen 1.

Jäähdytetyssä säilytystilassa kuljetettavien helposti pilaantuvien elintarvikkeiden osalta laitteistovaatimuksia ei ole määritelty, mutta kuljetuslämpötilojen on oltava säädösten mukaiset ja ne on myös tallennettava riittävän tiheästi. Laitteistovaatimusten osalta on suositeltavaa, että ne täyttäisivät EN 12830 ja tarvittaessa EN 13485 mukaiset laatuvaatimukset, koska lämpötilan seuranta- ja tallennuslaitteen sähkömagneettista suojausta ei ole yleensä tehty laitteisiin, jotka eivät täytä em. standardeja.

Merikuljetuksissa on huomioitava se, että laivan lastaamisen yhteydessä ei ole mahdollista saada sähkövirtaa, joten kuljetustilan lämpötilan on oltava riittävän paljon lämpötilavaatimusta alhaisempi, jotta elintarvikkeiden lämpötila pysyy laivan lastauksen ja purun aikana vaatimusten mukaisena. Lämpötila voi nousta lastauksen ja purun aikana noin 5 astetta, riippuen kuljetusvälineen laatutasosta ja ovitiivisteiden kunnosta.

Merimatkan aikana laivan henkilökunta tarkastaa kuormatilojen lämpötilat ja merkitsee tiedot seurantalomakkeeseen. Jos jäähdytyslaitteisto rikkoutuu merimatkan aikana, niin laivan henkilöstö ei korjaa laitetta, vaan asiasta ilmoitetaan välittömästi kuljettajalle tai huolintaliikkeelle.

Merikuljetuksissa tulisi käyttää ISO 1496-2 standardin mukaisesti valmistettuja lämpöeristettyjä merikontteja tai ATP-luokiteltuja kuljetusvälineitä. Edellä mainitun standardin mukaisesti valmistetun lämpöeristetyn merikontin tai ATP-luokiteltujen kuljetusvälineiden eristysominaisuudet varmistavat sen, että kuormatilan lämpötila ei pääse nousemaan, vaikka laitteisto rikkoutuisi merimatkan aikana.

Sivu on viimeksi päivitetty 5.9.2023