Markkinoinnin valvonta

Elintarvikkeiden markkinoinnin valvonta  valittiin valtakunnallisen elintarvikevalvonnan yhdeksi painopisteeksi vuonna 2020 ja sitä jatkettiin myös vuonna 2021. 

Painopistetyön tavoitteena oli, että elintarvikkeiden markkinointia valvotaan säännöllisesti, elintarvikealan toimijoita kohdellaan tasapuolisesta, elintarvikkeita markkinoidaan lainsäädännön mukaisesti eikä kuluttajia harhaanjohdeta.

Painopistetyö toteutettiin siten, että kunnan elintarvikevalvontaviranomaiset tekivät suunnitelman mukaiset tarkastukset elintarvikehuoneistoihin ja tarkastivat Oiva-rivin "Markkinointi" muiden suunniteltujen rivien lisäksi vuosina 2020-2021. Ruokavirasto tarjosi tueksi koulutusta, ohjeita ja tulkintoja sekä viesti elintarvikkeiden markkinoinnista ja sen valvonnasta teemalla #pikkasenlaiton.

Vaikka suurin osa elintarvikealan yrityksistä markkinoi tuotteitaan tai muilla keinoin pyrkii edistämään tuotteiden myyntiä, aikaisemmin valvontaa oli tehty vähäisesti. Vuosien 2017–2019 aikana markkinointia oli tarkastettu vain noin 1 % Oiva-tarkastuksista.

Painopistetyön aikana markkinoinnin valvonnan tarkastukset kaksikymmenkertaistuivat, niin että vuonna 2021 elintarvikkeiden markkinointia tarkastettiin joka 5. yrityksen Oivatarkastuksessa. Valvontamäärät lisääntyivät erityisesti elintarvikkeiden tarjoilussa ja myynnissä. Valvontatuloksissa näkyi myös yritysten tietotaidon lisääntyminen.

Lue lisää Ruokaviraston nettisivulta Elintarviketurvallisuus Suomessa kehittyy hyvällä yhteistyöllä

Sivu on viimeksi päivitetty 5.9.2023