Ruokavirasto muistuttaa, että elintarvikkeita ei saa markkinoida krapulan ehkäisyyn, hoitoon tai parantamiseen, koska Euroopan komissio ei ole hyväksynyt tällaista terveysväitettä. Siksi tällainen markkinointi ei ole sallittua.
Julkisessa keskustelussa on viime päivinä viitattu suomalaiseen krapulatutkimukseen. Tieteellisessä lehdessä julkaistu tutkimus ei vielä oikeuta terveysväitteen käyttöön, vaan uudesta väitteestä on tehtävä Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen EFSAn ohjeiden mukainen terveysväitehakemus.
Erilaisten tutkimusten, kertomusten, käyttäjäkommenttien, tekstien, kuvien, äänien tai videoiden avulla kuluttajille ei saa luoda mielikuvaa, että alkoholin käytön yhteydessä nautitulla ravintolisällä tai muulla elintarvikkeella olisi alkoholin haittoja vähentäviä hyödyllisiä ominaisuuksia. Tämä koskee kaikkea kaupallista viestintää, eli pakkausmerkintöjen lisäksi elintarvikkeiden markkinointia ja mainontaa kaikissa muodoissa sekä kaikissa viestintäkanavissa.
Vain hyväksyttyjä terveysväitteitä saa käyttää
Elintarvikkeiden kaupallisessa viestinnässä saa käyttää vain hyväksyttyjä terveysväitteitä tai ns. kasviperäisten aineiden odotuslistalla olevia terveysväitteitä.
Terveysväitteiden taustalla olevan tieteellisen näytön arvioi Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen EFSA, jonka antaman lausunnon perusteella terveysväite hyväksytään tai hylätään Euroopan komission asetuksella. Vain sellaiset väitteet hyväksytään käyttöön, joilla on vahva tieteellinen näyttö tukenaan ja jotka muutenkin täyttävät elintarvikelainsäädännön vaatimukset.
Lisätietoa ravitsemus- ja terveysväitteistä