Totalt genomfördes 5828 djurskyddsinspektioner baserat på misstanke, vilket var något färre än under de föregående sex åren då antalet överskred 6000 inspektionsbesök. Då myndighetsåtgärder för att säkerställa djurs välbefinnande krävs, måste de allt oftare vidtas som brådskande.
Cirka tionde inspektionsbesök ledde till brådskande åtgärder
Djurskyddsinspektionsbesök som byggde på en misstanke inrapporterades sammanlagt 5828, vilket är 218 färre besök än året innan. Knappt fjärdedel av besöken var uppföljande inspektioner i objekt som redan tidigare inspekterats och syftet med dem var att säkerställa att meddelade förelägganden följts.
Under 1721 inspektionsbesök (29,5 % av alla besök) uppdagades sådana missförhållanden som ledde till att djurens ägare eller innehavare meddelades antingen ett föreläggande att rätta till bristerna inom utsatt tid eller ett förbud att fortsätta förfarandet som strider mot djurskyddsförfattningarna. Syftet med dessa åtgärder är att få djurhållningen höjd till den miniminivå som lagen förutsätter. Knappt 500 av dessa åtgärder vidtogs i samband med en uppföljande inspektion. I dessa fall hade förbuden och föreläggandena som meddelats under den tidigare inspektionen inte följts eller så hade nya brister framkommit i objektet under den uppföljande inspektionen.
Under 527 inspektionsbesök (9 % av besöken) konstaterades allvarliga försummelser och myndigheterna vidtog brådskande åtgärder i avsikt att säkerställa djurens välbefinnande. I sådana fall som kräver omedelbara åtgärder förs små djur för det mesta till någon annan plats för skötsel, medan det för större djur eller större mängder djur åter ordnas första hjälp i form av mat och vatten och en skötare till platsen. Om det inte är möjligt eller ändamålsenligt att ordna med skötsel av djuren, kan de också säljas eller avlivas. I 98 fall beslöt man sig för brådskande åtgärder i samband med ett uppföljande besök, djurskyddsläget i objektet hade med andra ord försämrats efter det tidigare inspektionsbesöket trots meddelade förelägganden eller förbud.
Antalet djurskyddsinspektionsbesök som bygger på en misstanke har sedan året 2010 ökat från drygt tre tusen till cirka sex tusen. Antalet inspektionsbesök som ledde till myndighetsåtgärder har samtidigt ökat (1500 besök) och var år 2021 2248 besök. På grund av ökningen i den sammanlagda mängden inspektionsbesök har åtgärdernas relativa andel något minskat. Det är ändå skäl att notera att andelen brådskande åtgärder av alla myndighetsåtgärder har ökat. År 2010 var 14 procent av de vidtagna åtgärderna brådskande, medan andelen år 2021 var 23 procent. På motsvarande sätt har andelen förbud och förelägganden av alla vidtagna åtgärder under samma tidsperiod minskat från 86 procent till 77 procent. Ökningen av antalet brådskande fall torde förklaras genom att antalet inspektioner som gäller sällskapsdjur har ökat.
Över 60 procent av inspektionerna och 80 procent av de brådskande åtgärderna gäller hållning av sällskapsdjur
Antalet inspektioner som gällde sällskapsdjur var nu över 5000. Inspektioner i objekt med produktionsdjur inrapporterades cirka 2700. För de resultats del som inrapporterades djurartsvis bör beaktas att antalet enskilda inspektionsbesök inte är lika högt. Om ett inspektionsbesök inriktas på flera djurarter, inrapporteras det djurartsvis behandlat som flera inspektioner.
Som under tidigare år också inriktades den klart största andelen av inspektionerna på hundar (cirka 3000 inspektioner) och katter (cirka 1500 inspektioner). Av produktionsdjuren inspekterades mest objekt med nötkreatur och de var lite över 800. Hästarna räknas i rapporteringen som produktionsdjur och hållningen av hästar inspekterades under året cirka 600 gånger. Förhållandena som fjäderfä och andra fåglar hålls i inspekterades under cirka 700 besök och hälften av dem gällde hönor. Får fanns i lite över 300 objekt och getter i cirka 110 och svin i 70 objekt. Också dessa djurarter har i inrapporteringen klassificerats som produktionsdjur, oberoende av om de hållits i produktionssyfte eller som sällskapsdjur. Kaniner fanns i cirka 260 inspektionsobjekt. Antalet inspektioner av sällskapsdjur utökades också av gnagare (120 inspektioner) och kräldjur (knappt 60). Utöver de ovan nämnda hade i 122 fall djurarten på djurhållningsplatsen inte inrapporterats. Merparten av dessa är enskilda sällskapsdjur, men i denna kategori ingår också mer sällsynta inspektionsobjekt, såsom cirkusar, djurparker och permanenta eller ambulerande djurutställningar.
Som under tidigare år också gällde den klart största delen av den sammanlagda mängden brådskande åtgärder sällskapsdjur. Brådskande åtgärder krävdes i circa fyra procent av produktionsdjursinspektionerna medan man i objekt med sällskapsdjur åter måste ty sig till brådskande åtgärder i 11 % av inspektionerna av sådana djurarter. Med undantag för den yrkesmässiga verksamheten omfattas sällskapsdjurhållningen inte av någon regelbunden tillsyn och därför kan situationerna bli allvarliga innan myndigheterna får vetskap om dem.
I relation till antalet inspektioner vidtogs andra än brådskande åtgärder något oftare på gårdar med produktionsdjur än i objekt med sällskapsdjur. 38 % a inspektionerna som utfördes i objekt med produktionsdjur ledde till att personen som svarade för skötseln av djuren meddelades ett förbud eller föreläggande som gällde en förbättring av djurhållningsförhållandena, medan man i objekt med sällskapsdjur meddelade förbud eller förelägganden i 27 % av inspektionerna. I antal räknat gavs ändå mer förbud och förelägganden i objekt med sällskapsdjur än i objekt med produktionsdjur beroende på att mängden inspektioner i objekt med sällskapsdjur var större.