Djurskyddsinspektioner som grundar sig på misstanke kunde inte rapporteras för hela året, eftersom det datasystem som använts för att registrera inspektionerna togs ur bruk i början av november 2023. Det nya ersättande datasystemet har inte kunnat tas i bruk. Antalet inspektioner som gjorts och registrerats under januari–oktober och den djurartsspecifika fördelningen följer riktlinjerna från tidigare år relativt väl.
Inspektionstakten på samma nivå som tidigare år
Sedan 2015 har myndigheterna årligen gjort cirka 6 000 djurskyddsinspektioner som grundar sig på misstanke. Av de djurskyddsinspektioner som grundar sig på misstanke som gjordes under januari–oktober 2023 hann man registrera 4 417 stycken innan datasystemet togs ur bruk. Av besöken var 22 procent uppföljningsinspektioner vid ett tidigare inspekterat objekt i syfte att säkerställa att de givna föreskrifterna har iakttagits.
I fråga om de myndighetsåtgärder som vidtagits i samband med inspektionerna är resultaten inte heller jämförbara med tidigare år. I ett regionförvaltningsverks område sparades inte uppgifter om eventuella myndighetsåtgärder som vidtagits i samband med inspektionerna. Andelen inspektioner i området motsvarar cirka 10 procent av inspektionerna i hela landet.
Utifrån de sparade inspektionsuppgifterna upptäcktes missförhållanden vid 1 052 objekt (cirka 24 procent av alla besök) och därför gavs djurens ägare eller innehavare antingen en order om att åtgärda bristerna inom utsatt tid eller ett förbud mot att fortsätta förfarandet som strider mot djurskyddsbestämmelserna. Vid 344 objekt av dessa gavs förbud eller föreskrifter i samband med en uppföljande inspektion, vilket innebär att de förbud eller föreskrifter som meddelades vid den tidigare inspektionen inte hade iakttagits eller att nya brister hade upptäckts vid den uppföljande inspektionen. Vid 374 inspektionsbesök (8 procent av besöken) upptäcktes allvarliga försummelser och myndigheterna vidtog brådskande åtgärder för att trygga djurens välbefinnande. 87 av dessa besök var uppföljningsinspektioner vid ett tidigare inspekterat objekt. I verkligheten är antalet myndighetsåtgärder (förbud, föreskrifter och brådskande åtgärder) samt den procentuella andelen inspektioner som lett till åtgärder av alla inspektionsbesök något större än ovan, eftersom uppgifter om eventuella myndighetsåtgärder saknas från ett regionförvaltningsverks område, dvs. cirka en tiondel av inspektionerna.
Över hälften av inspektionerna gällde hundar eller katter
Största delen av de registrerade inspektionerna gällde hållande av sällskapsdjur, precis som under tidigare år. I siffrorna ingår uppgifter om inspektioner som utförts och registrerats under januari–oktober. Kvantitativt sett inspekterades flest objekt där man hade hundar (över 2 200 inspektioner) eller katter (över 1 100 inspektioner). Antalet inspektioner av sällskapsdjur ökade också på grund av inspektioner av kaniner (cirka 170) och gnagare (cirka 90). I rapporteringen har till exempel höns och andra fjäderfän samt får och getter klassificerats som produktionsdjur utifrån djurarten, oberoende av om de har hållits som produktionsdjur eller sällskapsdjur. Även hästdjur (hästar, ponnyer och åsnor samt korsningar av dem) har i denna rapport klassificerats som produktionsdjur. Kaniner har i rapporteringen klassificerats som sällskapsdjur, även om de också hålls i produktionssyfte. Av produktionsdjuren inspekterades mest objekt med nötkreatur (knappt 600 inspektioner). Hästdjur fanns vid över 400 inspektionsobjekt och får vid över 200 objekt. Getter påträffades vid cirka 100 inspektionsobjekt. Vid drygt 500 inspektioner fanns höns eller andra fjäderfän eller fåglar vid inspektionsobjektet. I fråga om resultaten som rapporterats per djurart bör man dock beakta att antalet enskilda inspektionsbesök inte är lika stort. Om det finns flera olika djurarter vid inspektionsobjektet, rapporteras besöket för alla dessa djurarter och upprepas i antalet när resultaten granskas enligt djurart.
Liksom under tidigare år meddelades förbud eller föreskrifter i förhållande till antalet inspektioner något oftare på produktionsdjursgårdar än på platser för sällskapsdjur. Granskat i antal gavs dock fler förbud och föreskrifter till objekt med sällskapsdjur, vilket beror på det större antalet inspektioner av objekt med sällskapsdjur. Brådskande åtgärder vidtogs vid objekt med sällskapsdjur både kvantitativt och procentuellt sett betydligt oftare än vid inspektioner av produktionsdjur. Med undantag av yrkesmässig eller annars omfattande verksamhet är hållande av sällskapsdjur inte föremål för regelbunden tillsyn, vilket kan leda till att situationerna blir allvarliga innan myndigheterna får kännedom om dem.