Hundregistret
I hundregistret lagras uppgifterna om hundens innehavare och hund i förordning 68/2022. Bara en innehavare är antecknad för hunden i registret (se mer på sidan Hundens innehavare). Hundregistret är inte ett ägarregister.
Du kan registrera din hund i hundregistret via e-tjänsten eller genom att använda blanketten.
E-tjänsten för Livsmedelsverkets hundregister finns på adressen https://koirarekisteri.ruokavirasto.fi.
Du kan också göra anmälan med en blankett. Blanketten kan skickas till kundtjänsten antingen per e-post eller per post. Kundtjänstens kontaktuppgifter hittar du här.
Anmälan av ny hund till registret (första registrering)
- Hundvalpen anmäls till registret senast vid 3 månaders ålder eller redan tidigare, om dess innehavare byts ut (gäller för valpar födda 1.1.2023 och därefter).
- Om en vuxen hund ännu inte har anmälts till registret ska den anmälas till registret omedelbart (den lagstadgade tidsfristen för anmälan av hundar födda före 1.1.2023 gick ut 31.12.2023).
- En hund som permanent anländer till Finland från en annan stat ska anmälas till registret i Finland inom fyra veckor efter ankomsten, eller innan hunden överlåts till den nya innehavaren, om överlåtelsen sker före den utsatta tiden på fyra veckor. Även en hund som tillfälligt vistas i Finland i över tre månaders tid ska anmälas till registret inom motsvarande tidsfrist. Hunden ska vara identifieringsmärkt när den kommer till Finland och ha de dokument som krävs (t.ex. ett pass för sällskapsdjur från ett EU-land).
För att registrera hunden måste den ha ett mikrochipp. Mikrochippen implanteras av veterinärer och andra behöriga personer. För registreringen behöver du följande uppgifter:
- mikrochippnumret
- hundinnehavarens namn, personbeteckning, näradress, e-postadress och telefonnummer
- hundens födelsedatum (om födelsedatumet inte är känt kan du ge en uppskattning)
- hundens ras eller, om ras saknas, en beskrivning av hundens yttre kännetecken, kön och färg,
- hundens namn (du kan använda det namn du kallar hunden eller uppfödarens namn)
- hundens födelseland, om annat än Finland
- namn och adress för den som implanterat chippet (anges för en gammal hund om det är känt)
- datum för insättningen av chippet (anges för en gammal hund om det är känt)
Du kan göra en anmälan i den elektroniska tjänsten eller med en blankett. Det finns separata blanketter för registrering av en hund eller flera hundar. Samma blankett kan även användas som legitimationsintyg enligt lagstiftningen.
- Avgiften är 10 €/per hund i samband vid e-tjänsten och betalas i samband med transaktionen
- Vid blankett registrering är avgiften 19 €/per hund och Livsmedelsverket fakturerar beloppet efter att blanketten sparats
Om du skrev in fel nummer som din hunds chipnummer, du kan inte själv korrigera ett felaktigt sparat chipnummer, om du redan hunnit betala hundens registreringsavgift. Ta kontakt med hundregistrets kundtjänst (koirarekisteri@ruokavirasto.fi) och berätta vilket det felaktigt sparade chipnumret var och vilket det rätta chipnumret är.
Försök inte att själv korrigera ett felaktigt sparat chipnummer genom att använda ”anmäl nytt mikrochip” -funktionen. Denna funktion ska användas endast om din hunds gamla chip har slutat fungera och hunden har försetts med ett nytt mikrochip.
Byte av hundens innehavare ska anmälas när hundens innehavare ändras permanent eller för längre tid än tre månader. Båda parterna ska göra en anmälan till registret inom en månad från bytet av innehavare. Ett bra tillvägagångssätt är att sköta bytet av hundens innehavare i samband med att hunden överlåts. Vid elektroniska transaktioner initierar givaren av hunden ägarbytet och får ett bytesbevis som han ger till den nya ägaren. Den nya ägaren tar hunden i besittning i elektroniska transaktioner genom att göra ett ägarbyte med hjälp av certifikatet. Alternativt kan du använda formuläret transaktion.
För byte av innehav behövs alltid en anmälan av både hundens föregående och blivande innehavare. I samband med byte av innehav betalar hundens nya innehavare en registreringsavgift för hunden.
- Avgiften är 10 € per hund i samband vid e-tjänsten och betalas i samband med transaktionen
- Vid blankett registrering är avgiften 19 € per hund och Livsmedelsverket fakturerar beloppet efter att blanketten sparats
Båda parterna ska i första hand använda samma anmälningssätt. I undantagsfall, där den andra partens anmälan inte fås eller samma anmälningssätt inte kan användas, ska du be om hjälp hos hundregistrets kundtjänst.
Byte av innehavare i hundregistrets e-tjänst
Hundens överlåtare/säljare:
- Logga in i hundregistret och öppna uppgifterna om den hund som ska byta innehavare
- Under hundens uppgifter finns punkten 'Ändring i hundens uppgifter'. Välj punkten ’Börja byte av hundinnehavare’. Applikationen säkerställer att du säkert vill beställa ett certifikat för byte av innehavare. Klicka på 'Börja byte av innehavare' för att få ett bytescertifikat (12 siffror). Siffror finns överst på sidan.
- Spara nummerserien. Vid behov hittar du bytescertifikatet på nytt genom att öppna hundens uppgifter
- Ge innehavarens bytescertifikat till den nya innehavaren i samband med överlåtelsen av hunden
Den nya innehavaren
- Logga in i hundregistret och välj 'Anmäl hund' på startsidan. I följande punkt ska du anmäla ditt innehav av hunden genom att välja ’Anmäl hundinnehav med certifikat’ och mata in det bytescertifikat du fått av den föregående hundinnehavaren i fältet som öppnas.
- Kontrollera hundens uppgifter i sammandraget. Gå till att betala registreringsavgiften för hunden, varefter hunden har bytt innehavare. Du kan uppdatera hundens information vid behov nu.
Byte av innehavare med blankett
- På Livsmedelsverkets webbplats finns blanketten Byte av innehavare (länk till blanketten)
- Fyll i och underteckna blanketten enligt anvisningarna i samband med att hunden överlåts. Blanketten ska innehålla både den föregående och den kommande innehavares uppgifter och underskrifter
- Skicka blanketten till hundregistrets kundtjänst (kontaktuppgifter finns på blanketten)
- Kundtjänsten sparar ändringen av hundinnehavet i hundregistret och hunden överförs till den nya innehavaren i registret
- Livsmedelsverket skickar en registreringsavgift till den nya innehavaren
När en hund avlivas, dör, försvinner eller flyttar från landet
När en hund dör, avlivas, försvinner eller varaktigt flyttar ut ur landet ska även detta anmälas till registret. Anmälan görs i e-tjänsten eller på en blankett.
- Anmälan ska göras inom en månad från dödsfallet eller avlivningen.
- Flyttning utomlands ska anmälas om den är permanent.
En mottagningsplats för tillfällig skötsel av hittedjur har rätt att hämta ägaruppgifterna för den hittade hunden från registret och de kan kontakta dig efter att din hund hittats, om uppgifterna är aktuella.
- Hunden ska anmälas som saknad till registret först efter att den varit försvunnen i en månad (lagstadgad anmälningsperiod). Som tur är hittar de flesta hundar ett hem snabbt och det finns ingen anledning att anmäla.
- Fyndet av en förlorad hund ska också anmälas till registret.
Dessa anmälningar till registret är kostnadsfria.
Se också:
Vanliga frågor om hundregistret
Vem är hudens innehavare och vem gör anmälningarna