Laboratorieanalyserna av Hau-Hau-tuggbenen har färdigställts

12. december 2024

Prima Pet Premium Oy lät i september–oktober göra egenkontrollundersökningar av sina importerade kinesiska tuggben för att ta reda på vad som kan leda till att hundar insjuknar i tuggben. Livsmedelsverkets forskningslaboratorium i Vik gjorde dessa analyser. Foderföretagaren informerade om resultaten av sina egenkontrollundersökningar i ett eget meddelande. I proverna analyserades i stor utsträckning skadliga och förbjudna ämnen: tungmetaller, mykotoxiner, biogena aminer, sulfit, nitrit, klorid samt bekämpningsmedel såsom insektsmedel och mögelskyddsmedel. Av de skadliga mikroberna undersöktes salmonella och klostrider samt som indikator för den hygieniska kvaliteten enterobakterier. Dessutom undersöktes näringssammansättningen, dvs. man analyserade protein-, fett-, ask- och fiberhalterna samt mineral- och spårämneshalterna. Livsmedelsverkets fodertillsyn gick igenom undersökningsresultaten från aktörens egenkontroll och jämförde dem med lagstiftningen. I analyserna konstaterades inget som stred mot lagstiftningen eller som förklarade hundarnas symtom. Aktören har utrett fallet under Livsmedelsverkets intensiva styrning och tillsyn.

Utöver Prima Pet Premiums egenkontrollundersökningar undersökte Livsmedelsverket som myndighetstillsyn lättrullar och kycklingrullar av samma kinesiska tillverkare. Dessa foderpartier anlände till Finland i augusti–september och har inte sålts. Av dessa prov gjordes i huvudsak samma analyser som av aktörens egenkontrollprover. Dessutom undersöktes rester av läkemedel och förbjudna ämnen som inte konstaterades. I proverna kartlades också blågrönalggifter och inga tecken på dem konstaterades i analyserna. Genom melamin- och PCR-analyser säkerställdes produkternas äkthet. Melamin konstaterades inte. I proverna konstaterades DNA från idisslare och fjäderfä som motsvarade förpackningspåskrifterna på produkterna. Som jämförelse med analyserna ingick också en annan kinesisk fabriks kycklingrullar. Inga betydande skillnader konstaterades i resultaten av Livsmedelsverkets myndighetstillsyn och analyserna av proverna från foderföretagarens egenkontroll.

 I analyserna konstaterades inget som stred mot lagstiftningen och orsaken till hundarnas symptom förblir oklar. Fallet kommer att beaktas i den riskbaserade myndighetstillsynen av foder.

Rapid Alert System for Food and Feed (RASFF)

Livsmedelsverket informerade utan dröjsmål om fodret som aktören återkallade genom det snabba larmsystemet för livsmedel och foder (RASFF). Systemet omfattar Europeiska unionens medlemsstater, kommissionen och Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet EFSA. Via systemet fick myndigheterna i alla medlemsländer information om den kinesiska anläggningen i fråga och misstankar om återtagna foderpartier. RASFF-anmälan gjordes eftersom man misstänkte att fodret som aktören återkallade medförde fara för djuren och de återkallade tuggbenen hade distribuerats till Finland och Estland. Det finns inte längre några leveranser från tillverkaren i fråga till Finland och Finland har inte haft någon distribution till andra EU-länder än Estland. Produkter från denna anläggning kan dock säljas på andra håll i Europa.

Foderföretagaren ansvarar för att de foder som hen för med sig överensstämmer med kraven och är säkra

Foder är mat för djur och vid tillverkningen iakttas foderlagstiftningen. Tillverkaren, importören och andra som släpper ut fodret på marknaden (foderföretagaren) ansvarar för att fodret överensstämmer med kraven och är säkert. Lagstiftningen förutsätter egenkontroll av fodertillverkarna och foderimportörerna. En väsentlig del av egenkontrollen är riskbedömningen. Livsmedelsverket godkänner inte foderföretagares planer för egenkontroll eller riskbedömningar, utan aktörerna ansvarar själva för att de är ändamålsenliga och aktuella. Livsmedelsverket övervakar att foderföretagaren iakttar kraven i foderlagstiftningen. En foderföretagare är skyldig att underrätta Livsmedelsverket om den misstänker något sådant i det foder som den tillverkar eller importerar som kan vara skadligt eller strida mot lagstiftningen. Företaget är skyldigt att utreda situationen under Livsmedelsverkets styrning och vid behov i enlighet med Livsmedelsverkets föreskrifter. Samarbetet mellan foderföretagaren och fodertillsynen är intensivt i samband med utredningen av specialsituationer.

Foder ska vara säkra och lämpliga för utfodring av djurarten i fråga. Foder får inte innehålla mer skadliga ämnen eller förbjudna ämnen än de föreskrivna maximihalterna och inte heller mikrober som är skadliga för människors eller djurs hälsa. Lagstiftningen innehåller allmänna krav på säkerheten gällande foder, och dessutom har man till vissa delar angett tillåtna maximihalter per ämne och mikrob.

Om ägaren till ett sällskapsdjur upptäcker eller misstänker brister och problem i fodret ska hen kontakta importören eller i fråga om inhemskt foder för sällskapsdjur tillverkaren. Fodertillsynens resurser riktas till tillsyn, handledning och rådgivning av foderföretagare.

Vid beställning av utländska webbutiker finns det ingen finländsk ansvarig instans. I problemsituationer ska konsumenten kontakta webbutiken eller den utländska importören. Utländska webbutiker kan ha finskspråkiga webbplatser. 

Kontroll av sällskapsdjursfoder

Livsmedelsverkets fodertillsyn utövar myndighetstillsyn över foder i enlighet med den årliga riskbaserade tillsynsplanen. Dessutom reagerar man i mån av möjlighet på särskilda situationer. Tillsynsplanen omfattar både produkttillsyn och inspektioner av foderföretagare. De inspektörer som Livsmedelsverket befullmäktigat tar myndighetsprov av fodret i enlighet med provtagningsplanen och proverna undersöks i Livsmedelsverkets forskningslaboratorium. Bedömningen av analysresultatens överensstämmelse med lagstiftningen, liksom den övriga myndighetsverksamheten, grundar sig på lagstiftningen. Om lagstridigheter konstateras i proverna förutsätts en utredning av aktören och åtgärder för att rätta till saken.

Myndighetsprov som tagits av foder ska enligt lagstiftningen tas av personer som bemyndigats för uppgiften. En förpackning som sällskapsdjursägaren förvarar eller öppnar hemma används inte som myndighetsprov, eftersom det inte kan säkerställas att fodret inte har kontaminerats i samband med öppnandet och hanteringen hemma.

Tillverkare och importörer av foder för sällskapsdjur övervakas genom kontrollbesök. Tyngdpunkten ligger på tillsynen över den inhemska tillverkningen, eftersom foderlagstiftningen till största delen är EU-lagstiftning och utgångspunkten är att varje lands myndighet övervakar tillverkningen och importen i sitt eget land. Under inspektionsbesöket inspekteras bl.a. lokaler, bokföring, arbetsanvisningar, egenkontroll inklusive aktörens riskbedömning. Om brister upptäcks vid inspektionen, förutsätts en utredning av tillverkaren och åtgärder för att rätta till saken. Anläggningar som tillverkar foder av animaliskt ursprung från länder utanför EU ska finnas på den förteckning över anläggningar som godkänts av EU-kommissionen för att import till EU-området ska vara tillåten.

Resultaten av foderkontrollen publiceras på Livsmedelsverkets webbplats i form av en årlig kontrollrapport. Resultaten av analyserna av foderproverna publiceras också. Livsmedelsverket gör dessutom olika statistiker och sammandrag över foder som tillverkats i Finland och över foder som importerats till Finland. Övervakningsrapporter, analysresultat och statistik: https://www.ruokavirasto.fi/sv/djur/foder/tillsyn-over-foder/statistiker-och-rapporter/

Tillsynen inriktas riskbaserat med beaktande av de tillgängliga resurserna. Grunden för fodersäkerheten ligger i företagens egenkontroll. Myndighetstillsynen ersätter eller minskar inte aktörens skyldigheter.

Fodertillsynen fokuserar på foder för livsmedelsproducerande djur, eftersom det har ett samband med livsmedelssäkerheten och därmed med folkhälsan. Även foder för sällskapsdjur, pälsdjur och vilda djur övervakas, men det är inte möjligt att utföra övervakningen i motsvarande omfattning. Fodertillsynen, liksom den övriga myndighetstillsynen, görs med skattemedel. En del av tillsynen är avgiftsbelagd för foderföretagare.