Dataskyddsbeskrivning – Information om deltagare i hygienpasstestet

Personuppgiftsansvarig

Livsmedelsverket

PO BOX 100, 00027 Livsmedelsverket (Alvar Aallon katu 5, 60100 Seinäjoki)

029 530 0400 (växel), kirjaamo@ruokavirasto.fi

Kontaktperson i ärenden som gäller registret

Satu Meririnne

PO BOX 100, 00027 LIvsmedelsverket (Mustialagatan 3, 00790 Helsingfors)

029 530 0400 (växel) hygieniapassi@ruokavirasto.fi

Dataskyddsombudets kontaktuppgifter

Hanna Westinen

PO BOX 100, 00027 Livsmedelsverket (Alvar Aallon katu 5, 60100 Seinäjoki)

029 530 0400 (växel)

tietosuojavastaava@ruokavirasto.fi

Rättsgrunden för behandlingen av personuppgifter

Registret förs i syfte att bevilja hygienpass enligt 19 § livsmedelslagen (297/2021). Upprätthållandet av registret grundar sig på 79 § 4 mom. 1 § och 80 § 4 mom. livsmedelslagen.

Datainnehållet i registret

I registret lagras uppgifter om namn och finsk personbeteckning eller födelsedatum för de personer som deltagit i hygienpasstestet, tid och plats för hygienpasstestet, godkända test och datum för beviljande av hygienpass. Registret innehåller uppgifter om några av personernas genomgångna livsmedelsindustriexamen eller utbildning.

Regelmässiga informationskällor

Uppgifterna om den registrerade är de uppgifter som lämnats av den hygienpasstestare som beviljat hygienpasset. När testaren beviljar ett hygienpass och använder gränssnittet från Livsmedelsverkets Hygienpass-datasystemet till Myndigheten för digitalisering och befolksningsdata kommer personens giltiga namnuppgifter genom gränssnittet utifrån personbeteckning.

Mottagare till vilka personuppgifter lämnas ut regelbundet

Information kommer att lämnas på begäran enligt lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999), om den begärda handlingen har blivit offentlig. Överlämnande av icke-offentliga handlingar sker efter eget gottfinnande.

När en hygienpasstestare beställer ett hygienpass genom Hygienpass-datasystemet lämnar Livsmedelsverket ut personens uppgifter till det tryckeri som skriver ut hygienpassen.

Överföring av uppgifter utanför EU/EES-området eller till en internationell organisation

Uppgifterna ur registret lämnas inte ut utanför EU/EES-området.

Förvaringstid för personuppgifter

Uppgifterna som samlats in till registret förvaras endast så länge och i den omfattning som är behövligt i förhållande till de ursprungliga eller förenliga syften för vilka personuppgifterna är insamlade.

Enligt Livsmedelsverkets föreskrift om hygienkompetens behåller hygienpasstestare och i vissa fall Livsmedelsverket de pappershandlingar som de har beviljat hygienpass på grundval av i fem år från det att hygienpassen beviljats, samt avvisat testblanketter, i tre månader från testdatumet. Handlingarna förstörs när den föreskrivna arkiveringstiden har nåtts.

Lagringsperioderna för de registrerade uppgifterna i Hygienpass-datasystemet definieras i datakontrollplanen.

De registrerades uppgifter lagras tillfälligt i tryckeriets, som skriver ut hygienpassen, elektroniska informationssystem. Informationen förstörs 45 dagar efter att informationen har kommit till tryckeriet.

Principer för skydd av registret

Registrets informationssäkerhet samt att personuppgifterna är konfidentiella, integrerade och användbara säkerställs genom tekniska och organisatoriska åtgärder.

Endast hygienpasstestaren har tillgång till sitt eget pappersdokumentarkiv. Endast medlemmar som tillhör underhållsgruppen av Livsmedelsverkets hygienpasssystem har tillgång till pappersdokumentarkivet som finns hos Livsmedelsverket.

De registrerades uppgifter skyddas i det elektroniska Hygienpass-datasystemet på ett sådant sätt att endast administratören och medlemmar i Livsmedelsverkets hygienpasssystems underhållsgrupp har rätt att se registrets elektroniska uppgifter. Dessa personer är verifierade som korrekta i Hygienpass-datasystemet med stark identifiering. På begäran av Livsmedelsverket kan administratören av Hygienpass-datasystemet behandla registeruppgifter. Administratören tar en säkerhetskopia av registerdata varje dag. Hygienpasstestare har rätt att se registrets elektroniska uppgifter om personer som de har beviljat hygienpass till i fem år sedan de beviljade hygienpassen. Hygienpasstestare verifieras som korrekta i Hygienpass-datasystem med stark identifiering.

De registrerades uppgifter i elektronisk form lagras och skyddas i det tryckeri som skriver ut hygienpassen, så att endast personer med behörighet att ta del av tryckeriets elektroniska system har rätt att se uppgifterna.

Den registrerades rättigheter

Den registrerades rätt bestäms enligt artiklarna 15-22 i EU:s dataskyddsförordning.

Rätt till kontroll och rättelse av uppgifterna

Besiktningsbegäran ska lämnas i ett manuellt undertecknat dokument. Begäran om kontroll ska framställas med en egenhändigt undertecknad handling. Begäran om kontroll kan inte göras per telefon. Den som begär om uppgifter med stöd av rätten till kontroll kan också personligen framställa begäran om kontroll hos den personuppgiftsansvariga. Då ska man förbereda sig för att styrka sin identitet. När man begär om uppgifter, ska man ange nödvändiga omständigheter som behövs för att söka fram och skicka uppgiften. Sådana är t.ex. namn, adress och vid behov t.ex. personbeteckning, vilket ärende de begärda uppgifterna anknyter till samt om kontrollen gäller alla uppgifter eller uppgifterna från till exempel en bestämd tidsperiod.

Blanketten för begäran om kontroll finns på www.ruokavirasto.fi.

En individualiserad begäran om kontroll eller rättelse görs genom att lämna in begäran till den personuppgiftsansvariga (kirjaamo@ruokavirasto.fi) eller till dataskyddsombudet (tietosuojavastaava@ruokavirasto.fi).

Rätt att anföra klagomål hos tillsynsmyndigheten

Den registrerade har rätt att anföra klagomål hos tillsynsmyndigheten om den registrerade anser att behandlingen av hens personuppgifter strider mot de tillämpliga bestämmelserna för dataskydd. Tillsynsmyndigheten är dataombudsmannens byrå vars kontaktuppgifter finns på https://tietosuoja.fi/sv/framsida.

Sidan har senast uppdaterats 13.8.2024