Resultat från tillsynen av rester av växtskyddsmedel 2018

Användningen av växtskyddsmedel och deras rester i livsmedel övervakas genom samarbete mellan myndigheterna. Tillsynsprogrammet för rester av växtskyddsmedel genomförs i samarbete med de kommunala livsmedelstillsynsmyndigheterna (inhemska produkter), Tullen (icke animaliska importprodukter och produkter från EU:s inre marknad) och Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira (alkoholdrycker). Livsmedelsverket övervakar rester av växtskyddsmedel även i inhemska ekologiska produkter och animaliska livsmedel. Användningen av växtskyddsmedel övervakas av NTM-centralerna under ledning av Tukes.

Få produkter konstaterades strida mot bestämmelserna

I tillsynen över rester av växtskyddsmedel undersöktes sammanlagt 1915 prover. Gränsvärdet (MRL) som i lagstiftningen fastställts för växtskyddsmedlet överskreds beaktande mätosäkerheten i sammanlagt 66 prover (3,4 %). Antalet prov som stred mot lagstiftningen om ekologisk produktion var 8 stycken (1,3 % av proven av ekologiska produkter). I fråga om alla produkter som stred mot bestämmelserna vidtog de behöriga myndigheterna påkallade tillsynsåtgärder.

I 25 prov (4,3 %) av de 575 inhemska proven påträffades rester. Halterna rester underskred gränsvärdena och inte ett endaste prov av inhemska livsmedel stred således mot bestämmelserna i livsmedelslagen. I de ekologiska icke processade proven av vegetabiliskt eller animaliskt ursprung påträffades inte några förbjudna ämnen. I de processade proven av vegetabiliskt ursprung gjordes tre fynd av växtskyddsmedel. Ett fynd av växtskyddsmedel gjordes i en tredjelandsprodukt. I utredningen framgick inte varifrån resten av växtskyddsmedel härstammade. I två inhemska restfynd var orsaken brister i särhållningen. Sedvanlig och ekologisk råvara hanterades på samma linjer och man hade inte med tillräckliga märkningar förhindrat att råvarorna blandas med varandra. Livsmedelstillverkarna bör fästa uppmärksamhet vid särhållningen och märkningarna särskilt i sådana fall, då sedvanliga och ekologiska produkter tillverkas på samma linjer. Proven som stred mot lagstiftningen om ekologisk produktion överensstämde ändå med kraven i livsmedelslagstiftningen.

62 % av proven av importerade (såväl från EU-länder som från länder utanför EU) produkter innehöll rester av växtskyddsmedel. Rester förekom oftast i färsk frukt och färska bär och grönsaker. 66 (6,4 %) av varupartierna visade sig strida mot bestämmelserna och innehöll ett eller flera växtskyddsmedel i halter som överstiger gränsvärdet. Fem ekologiska partier innehöll också sådana rester som är förbjudna i ekologiska produkter. Distributionen i livsmedelskedjan av alla produkter som stred mot bestämmelserna stoppades och av nästa partier togs uppföljningsprov innan produkterna kom ut på marknaden. I regel bortskaffades partierna som stred mot bestämmelserna. Sådana stridigheter mot bestämmelserna som ledde till förbud mot import eller utsläppande på marknaden konstaterades mest i grönsaker som importerats från Asien. 32 stycken av partierna som stred mot bestämmelserna var livsmedel som importerats direkt till Finland från länder utanför EU och 34 partier var livsmedel på den inre marknaden av vilka en del hade sitt ursprung i ett land utanför EU. Det visar att man i alla länder utanför EU inte förmår följa sådan jordbrukspraxis som motsvarar EU:s MRL-krav. Å andra sidan statistikförs sådana partier som har sitt ursprung i ett tredje land och införs via EU som import på den inre marknaden och därför koncentreras stridigheterna mot bestämmelserna i verkligheten till tredje länder i högre grad än vad dessa tal visar.

Tillsynsåtgärder

I fråga om alla partier som stred mot bestämmelserna vidtog de behöriga livsmedelstillsynsmyndigheterna sådana åtgärder som fastställts i lagstiftningen. Distributionen i livsmedelskedjan av alla produkter som stred mot bestämmelserna stoppades och av nästa partier togs uppföljningsprov innan produkterna släpptes ut på marknaden. Partierna som stred mot bestämmelserna bortskaffades eller returnerades till ursprungslandet under myndigheternas tillsyn.

Åtgärder för att återkalla produkterna ända från konsumenterna vidtogs i fråga om sådana på marknaden utkomna partier som utgående från riskvärderingen konstaterades eventuellt medföra en risk med tanke på konsumenterna (akuta referensdosen, ARfD, överskreds eller så konstaterades rester av ett växtskyddsmedel som inte är godkänt i EU i produkten). Sådana produkter var kinesisk honungspomelo och israelisk basilika. Utgående från riskvärderingen lämnades om 18 partier som stred mot bestämmelserna en varning till de övriga medlemsstaterna via EU:s system för snabb varning (RASFF). Rester som låg på MRL-nivå eller lindriga överskridningar, för vilka det endast gavs en anmärkning till innehavaren av varan, konstaterades i 48 partier.

Tillsynen över rester av växtskyddsmedel utgör också en del av tillsynen över tvärvillkoren som ingår i EU:s gemensamma jordbrukspolitik. Om stridigheter mot bestämmelserna konstateras i resterna av växtskyddsmedel i ett inhemskt livsmedelsprov, utövar inspektörer på NTM-centralerna under Tukes ledning vid behov tillsyn över användningen av växtskyddsmedel på gårdarna. På gårdar som ansökt om jordbruksstöd breddas tillsynen vid behov ytterligare till tillsyn över tvärvillkoren.

Oiva-resultaten

Utöver undersökningarna av rester av växtskyddsmedel utförde de kommunala livsmedelstillsynsmyndigheterna sammanlagt 32 till rester av växtskyddsmedel anknytande kontroller av det om egenkontrollen är tillräcklig och fungerar inom ramen för systemet Oiva (Oiva-rad 17.12). I systemet Oiva har objekten där tillsyn över rester av växtskyddsmedel utövas valts ut riskbaserat utgående från relevansen och omfattningen. I Oivakontrollerna gavs år 2018 endast vitsordet A och brister konstaterades således inte i hanteringen av växtskyddsmedel. Av resultaten kan man dra den slutsatsen att rätt få kontroller av rester av växtskyddsmedel gjorts i relation till antalet förmodade objekt som ska kontrolleras: Har objekten som ska kontrolleras identifierats på rätt sätt, är de riktgivande avgränsningarna i anvisningen för stora, används bedömningsskalan på rätt sätt? För att tillsynens slagkraft och enhetlighet ska kunna förbättras krävs fortsättningsvis skolning och vägledning. Det kommer att främjas bland annat med hjälp av ett nätverk för tillsyn över kontaminanter och rester av växtskyddsmedel.

Sidan har senast uppdaterats 19.12.2019