Den livsmedelstillsyn som myndigheten genomför ska vara effektiv och samordnad samt genomföra god förvaltning. Uppgiften kräver övergripande kompetens om förfaranden som anknyter till substans, inspektion och förvaltning. Livsmedelsverket har producerat gott om material inom dessa delområden, men informationen är ofta mycket fragmenterad och länkas inte till ändamålsenliga helheter ur tillsynsmannens synvinkel. Det finns även delområden där nya anvisningar behövs.
På Livsmedelsverket har man under senaste år betonat förberedande metoder i förhållande till livsmedelsföretagare. Ibland är interaktionen under inspektionerna mycket utmanande. Interaktion och förberedande metoder har dock behandlats väldigt lite i den styrning och utbildning som Livsmedelsverket erbjuder. Tillsynsmännen har önskat verktyg för hur man går tillväga i särskilt utmanande situationer.
Målet med tyngdpunkten
- stärkande av tillsynsmyndighetens förvaltningskompetens (inklusive ansvar, skyldigheter, roller och tvångsmedel) och
- effektivt och samordnat genomförande av inspektioner (inklusive förfaringssätt vid inspektionen, utnyttjande av information och interaktion).
Man strävar efter att uppnå målet genom att i tillsynen samla den nödvändiga kompetensen till en verktygslåda för tillsynsmän, i vilken informationen är lätt att hitta och förstå.
Ytterligare delområden läggs till verktygslådan vid behov och olika frågor prioriteras och utvecklas varje år.