Livsmedelsmarknadsombudsmannens utredning: ohälsosamma handelssätt och verksamhet som strider mot livsmedelsmarknadslagen inom köttbranschen
28.3.2024
I handeln med köttprodukter förekommer ohälsosamma handelssätt och verksamhet som strider mot livsmedelsmarknadslagen. Detta framgår av den enkät som livsmedelsmarknadsombudsmannens byrå genomförde hösten 2023. I enkäten utreddes om handeln inom köttbranschen följer rättvisa handelssätt samt om livsmedelsmarknadslagen har påverkat kedjans verksamhet.
Av svaren från enkäten framgår att det i handeln inom köttbranschen främst förekommer problem med betalningstider. 46 procent av de som svarade på enkäten nämnde detta som ett problem. Det näst största problemet ansågs vara ensidiga ändringar av villkoren. 37 procent ansåg att en ensidig ändring av villkoren var ett problem och 33 procent ansåg att avbokningar av beställningar var ett problem.
Problem i anslutning till förbuden i livsmedelsmarknadslagen
När det gäller betalningstiderna upplevdes det största problemet vara att betalningen för produkterna inte sker inom ramen för de avtalsenliga betalningstiderna. 65 procent av respondenterna upplevde detta som ett problem. Särskilt små företag upplevde oftare än andra företag att det var problematiskt att inte iaktta de avtalsenliga betalningstiderna.
I samband med ensidiga ändringar i villkoren upplevde respondenterna att det största problemet var att köparen dikterar villkoren och ensidigt ändrar avtalsvillkoren. Respondenterna upplevde att varuleverantören måste gå med på villkoren, eftersom rädslan är en risk för att den ömsesidiga handeln minskar. Enligt svaren görs ensidiga ändringar i villkoren särskilt i fråga om betalningstider eller priser.
Särskilt små företag upplevde avbeställningar som ett problem oftare än andra. Enligt svaren görs ändringar i beställningsmängderna eller så kan till och med hela beställningen annulleras för nära leveransdagen. De kommersiella repressalierna var däremot ett problem för stora företag oftare än för andra.
Livsmedelsmarknadslagen var välkänd bland respondenterna, eftersom 75 procent av respondenterna kände till lagen. Dock kände endast drygt hälften av respondenterna till att det finns en livsmedelsmarknadsombudsman i Finland. Ju större företaget var, desto bättre kände man till både livsmedelsmarknadslagen och livsmedelsmarknadsombudsmannen. Livsmedelsmarknadslagen upplevdes ha förbättrat varuleverantörens ställning i kedjan åtminstone i viss grad.
Enkätens resultatrapport (PDF)
Enkäten som genomfördes inom köttbranschen är en del av en serie branschspecifika enkäter som genomförs av livsmedelsmarknadsombudsmannen. Med hjälp av enkäterna strävar livsmedelsmarknadsombudsmannen efter att få aktuell och noggrannare information än tidigare om verksamheten på livsmedelsmarknaden. Tidigare har en motsvarande enkät genomförts för aktörer inom bageri- och konditoribranschen. Enkäten genomfördes som en anonym webbenkät på Webpropol-plattformen 30.10–30.11.2023. Enkäten skickades till 140 aktörer inom köttbranschen. Enkätens svarsprocent var 47 procent.