Livsmedelsmarknadsombudsmannens utredning: betalningstider som problem inom dryckesbranschen

30.9.2024

I handeln med dryckesprodukter verkar det förekomma ohälsosamma handelssätt och åtgärder som strider mot livsmedelsmarknadslagen. Det framgår av en enkät som livsmedelsmarknadsombudsmannen genomförde våren 2024. I enkäten utreddes om handeln med produkter inom dryckesbranschen följer rättvisa handelssätt samt om livsmedelsmarknadslagen har påverkat kedjans verksamhet.

Enligt enkätresultaten upplevs problemen med betalningstiderna som det största problemet i handeln med dryckesprodukter: hälften av de aktörer som svarade på enkäten svarade att de under de senaste 12 månaderna stött på problem med betalningstiderna i handeln med dryckesprodukter. Enligt livsmedelsmarknadslagen är betalningstiden för jordbruksprodukter och livsmedel högst 14 dagar. Köparen och säljaren kan dock alltid komma överens om att betalningstiden är kortare än detta, till exempel 7 dagar. Även en längre betalningstid på högst 30 eller 60 dagar kan avtalas på de villkor som anges i lagen.

Det största problemet med betalningstiderna ansågs vara att produkterna inte har betalats inom ramen för de lagstadgade betalningstiderna. 63 procent av respondenterna upplevde detta som ett problem. Däremot uppgav 50 procent av respondenterna att produkterna inte har betalats inom de avtalsenliga betalningstiderna. Särskilt större företag med en omsättning på över 10 miljoner euro hade upplevt problem med betalningstiderna.

I enkätsvaren framhävdes förutom betalningstiderna även problemen med att ensidigt ändra villkoren. En ensidig ändring av villkoren på ett sätt som strider mot livsmedelsmarknadslagen kan till exempel vara att leveransmängderna eller priserna ändras ensidigt. Av dem som svarade på enkäten upplevde 38 procent att det var problematiskt att ensidigt ändra villkoren. Enligt svaren sker en ensidig ändring av villkoren särskilt i fråga om betalningstiderna. Även leveransdagar flyttas ensidigt.

Livsmedelsmarknadslagen var ganska välkänd bland respondenterna, eftersom 67 procent av respondenterna kände till lagen. Största delen av dem som svarade på enkäten upplevde att livsmedelsmarknadslagen förbättrat varuleverantörernas ställning i kedjan åtminstone något.

Enkätens resultatrapport (PDF)

Enkäten som genomfördes inom dryckesbranschen är en del av en serie branschspecifika enkäter som genomförs av livsmedelsmarknadsombudsmannen. Med hjälp av enkäterna strävar livsmedelsmarknadsombudsmannen efter att få aktuell och noggrannare information än tidigare om verksamheten på livsmedelsmarknaden. Tidigare har motsvarande enkäter genomförts för aktörer inom bageri- och konditoribranschen, aktörer inom köttindustrin samt aktörer inom frukt- och bärbranschen. Enkäten genomfördes som en anonym webbenkät på Webpropol-plattformen 4–30.6.2024. Enkäten skickades till 114 aktörer inom dryckesbranschen. Enkätens svarsprocent var 28,9 procent.