Vad är livsmedelsmarknadsombudsmannen?
Livsmedelsmarknadsombudsmannen påverkar livsmedelsmarknadens funktion i Finland, till exempel genom att ta ställning, lägga fram initiativ och övervaka hur livsmedelsmarknaden fungerar.
Livsmedelsmarknadsombudsmannen är en självständig och oberoende myndighet vars uppgifter består av rådgivning och övervakning. Ombudsmannen hör till jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde och verksamheten sker i anslutning till Livsmedelsverket. Ombudsmannen utses av statsrådet för högst fem år i sänder.
Ombudsmannen ger rekommendationer, utlåtanden och förslag som hänför sig till verksamheten inom livsmedelskedjan samt ger aktörerna inom livsmedelskedjan information och råd om god affärssed.
Livsmedelsmarknadsombudsmannen övervakar att de krav och förbud som föreskrivs i lagen uppfylls. I uppgifterna ingår att utöva tillsyn över avtalsvillkor och praxis inom livsmedelskedjan samt över att förfarandena följer god affärssed.
I praktiken kan ombudsmannens uppgifter till exempel vara att arbeta för förlikning mellan parterna i konfliktsituationer eller att ge intressenterna råd om god praxis. Bestämmelser om ombudsmannens uppgifter ingår i livsmedelsmarknadslagen.