Dataskyddsmeddelande – Veterinärregistrets elektroniska ärendeapplikation

Personuppgiftsansvarig

Livsmedelsverket

PB 100, 00027 Livsmedelsverket

Besöksadress: Alvar Aallon katu 5, 60100 Seinäjoki

Telefon (växel): 029 530 0400, e-post kirjaamo[at]ruokavirasto.fi

Kontaktperson i ärenden som gäller registret

Marika Melamies (produktägare för veterinärregistret)

PB 100, 00027 Livsmedelsverket

Tfn. 029 530 0400 (växel)

E-post förnamn.efternamn[at]ruokavirasto.fi

Dataskyddsombudets kontaktuppgifter

Tfn. 029 530 0400 (växel)

tietosuojavastaava[a]ruokavirasto.fi

Syftet med behandlingen av personuppgifter och rättslig grund

Med stöd av 32 § i lagen om utövning av veterinäryrket (29/2000) för Livsmedelsverket ett riksomfattande register över veterinäryrket för skötseln av de tillsynsuppgifter som föreskrivs i lagen i fråga. När en utövare av veterinäryrket antecknas i veterinärregistret ger Livsmedelsverket utövaren ett identifikationsnummer.

En legitimerad veterinär som utövar veterinäryrket är dessutom med stöd av 12 § i lagen skyldig att bland annat meddela sin boningsort och adress samt ändringar i dem till Livsmedelsverket. Via veterinärregistrets ärendeapplikation kan utövaren av veterinäryrket själv uppdatera bl.a. uppgifter om sin arbetsplats och sina kontaktuppgifter i veterinärregistret.

Informationsinnehåll i det material som behandlas

Registrets informationsinnehåll definieras i 32 § i lagen om utövning av veterinäryrket (29/2000). Uppgifter som enligt 32 § i lagen ska föras in i veterinärregistret är:

  1. namn, personbeteckning, identifikationsnummer, legitimationsdatum och information om datum och plats för examen samt information om specialveterinärutbildning eller specialveterinärexamen i fråga om utövare av veterinäryrket,
  2. arbetsplats- och kontaktinformation samt verksamhet som självständig yrkesutövare i fråga om utövare av veterinäryrket,
  3. tid under vilken en veterinärmedicine studerande med stöd av 7 § har rätt att temporärt utöva veterinäryrket,
  4. tid under vilken en person med stöd av 7 a § har rätt att temporärt utöva veterinäryrket,
  5. tid under vilken en utövare av veterinäryrket med stöd av 8 § temporärt tillhandahåller veterinärtjänster,
  6. temporär begränsning eller temporärt förbjudande av rätten att utöva yrket, och
  7. tills vidare gällande begränsning eller förbjudande av rätten att utöva yrket.

Livsmedelsverket kan i veterinärregistret föra in uppgifter som förutsätts av skötseln av tillsynsuppgifterna enligt denna lag och som gäller varning eller bötes- eller fängelsestraff som en utövare av veterinäryrket tilldelats eller ådömts i sin yrkesutövning samt avsättning eller skiljande från tjänsteutövning.

Lagenliga informationskällor

Uppgifterna erhålls antingen av den registrerade själv eller så uppdateras de i ärendeapplikationen via veterinärregistrets myndighetsprogram (bl.a. utbildningsuppgifter och eventuella begränsningar i rätten att utöva yrke). Livsmedelsverket och regionförvaltningsverken använder veterinärregistrets myndighetsapplikation och registrerar uppgifterna i den omfattning som deras myndighetsuppgifter förutsätter. Veterinärregistrets regelrätta informationskällor är veterinärmedicinska fakulteten vid Helsingfors universitet samt befolkningsdatasystemet.

Adressuppgifterna till hemorten för en utövare av veterinäryrket lämnas ut till veterinärregistrets e-tjänst via befolkningsdatasystemet.

Mottagare till vilka personuppgifter lämnas ut regelbundet

Med stöd av 33 § i lagen om utövning av veterinäryrket lämnas uppgifter ur veterinärregistret till apotek och läkemedelspartiaffärer. Uppgifterna är namnet på den som utövar veterinäryrket, identifikationsnummer, legitimationsdatum eller datum för när de temporära rättigheterna börjar och upphör samt uppgift om begränsning av rätten att utöva yrket.

Enligt 33 a § i lagen om utövning av veterinäryrket kan vem som helst få veta giltighetstiden för en veterinärs rätt att utöva yrket eller begränsningen av rätten att utöva yrket via veterinärregistrets offentliga informationstjänst.

Dessutom kan uppgifter i övrigt lämnas ut med stöd av lag.

Överföring av uppgifter utanför EU/EES-området eller till en internationell organisation

Personuppgifter lämnas inte ut utanför EU/EES-området.

Förvaringstid för personuppgifter

Uppgifterna i registret förvaras endast så länge och i den omfattning som är nödvändigt i förhållande till de ursprungliga eller kompatibla ändamål för vilka personuppgifterna har samlats in. De personuppgifter som sparats i registret raderas när det inte längre finns någon laglig grund för behandlingen av dem, om inte Riksarkivet har bestämt att de ska förvaras varaktigt. Förvaringstiderna har fastställts i planen för informationsstyrning.

Principer för skydd av registret

Registrets informationssäkerhet samt personuppgifternas konfidentialitet, integritet och användbarhet säkerställs genom ändamålsenliga tekniska och organisatoriska åtgärder.

Inloggning i tjänsten sker med suomi.fi-identifikation. I samband med inloggningen identifieras personen i veterinärregistret. Den registrerade ser endast sina egna uppgifter som sparats i veterinärregistret i den elektroniska ärendetjänsten.

Automatiskt beslutsfattande och profilering

Personuppgifterna används inte för automatiskt beslutsfattande eller profilering.

Den registrerades rättigheter

Rätt att granska och rätta uppgifter

Den registrerades rätt att granska, rätta och radera uppgifter samt rätt att begränsa behandlingen av uppgifter och rätten att överlåta uppgifterna bestäms enligt artikel 15–22 i EU:s dataskyddsförordning.

En individualiserad begäran om granskning eller rättelse görs genom att skicka begäran till den personuppgiftsansvarige kirjaamo[a]ruokavirasto.fi eller dataskyddsombudet tietosuojavastaava[a]ruokavirasto.fi. En blankett för att göra en begäran om granskning finns på adressen www.ruokavirasto.fi .

Rätt att kontrollera uppgifter                   

En veterinär har rätt att avgiftsfritt kontrollera sina sparade och giltiga basuppgifter i veterinärregistret via veterinärregistrets ärendeapplikation. Om veterinären vill se alla sina uppgifter i veterinärregistret ska en begäran om detta skickas till den personuppgiftsansvarige.

Om begäran framställs elektroniskt, lämnas uppgifterna i en allmänt använd elektronisk form, om inte den som begär uppgifterna med stöd av rätten till insyn önskar något annat. Uppgifterna kan också lämnas muntligen till den som framställt begäran om granskning, förutsatt att identiteten och den eventuella representationsrätten har fastställts på något annat sätt. Begäran om granskning kan framställas personligen hos den registeransvarige. Då ska man förbereda sig för att styrka sin identitet, eftersom den personuppgiftsansvarige endast får ge uppgifterna till den registrerade själv eller ett ombud som den registrerade givit fullmakt. När uppgifter begärs ska behövlig information uppges för att leta fram och lämna ut uppgifterna. Dessa är t.ex. namn, adress och vid behov t.ex. personbeteckning.

Rätt att kräva rättelse

En veterinär har rätt att begära att hens personuppgifter korrigeras. Du kan även själv korrigera dina uppgifter i veterinärregistrets elektroniska ärendetjänst.

Du kan också skicka en skriftlig begäran om rättelse genom att lämna in den till den personuppgiftsansvarige. I begäran om rättelse ska du nämna vilken uppgift som ska rättas och exakt hur den ska ändras eller vilka uppgifter som ska kompletteras i registret. Din identitet kontrolleras i samband med begäran. Handlingar som eventuellt innehåller sekretessbelagt eller känsligt material bör skickas till Livsmedelsverkets registratorskontor som säkerhetsmeddelande via Turvaviestit-tjänsten som finns på adressen https://turvaviesti.ruokavirasto.fi/ .

Begränsningar i den registrerades rättigheter när det gäller behandlingen av personuppgifter

Den registrerade har inte rätt att begära om radering av sina uppgifter eftersom behandlingen av uppgifterna grundar sig på lagen. Den registrerade har därför inte heller rätt att motsätta sig behandlingen av sina personuppgifter eller att få sina uppgifter överförda till ett annat system. Det finns inte heller någon rätt att begränsa behandlingen av personuppgifterna med stöd av artikel 18 i EU:s allmänna dataskyddsförordning (560/2021, 2.2 §). I vissa fall har den registrerade rätt till att behandlingen av personuppgifterna begränsas med stöd av artikel 18 i EU:s allmänna dataskyddsförordning.

Rätt att lämna in klagomål till en tillsynsmyndighet

Den registrerade har rätt att lämna in klagomål till en tillsynsmyndighet om den registrerade anser att behandlingen av personuppgifter som gäller hen strider mot de tillämpliga dataskyddsbestämmelserna. Tillsynsmyndigheten är dataombudsmannens byrå, vars kontaktuppgifter finns på adressen https://tietosuoja.fi/sv/framsida .

Sidan har senast uppdaterats 27.3.2025