Ilppa är en anmälningstjänst där verksamhetsutövare kan lämna anmälningar, meddelanden och ansökningar som omfattas av livsmedels- och hälsoskyddstillsynen.
I tjänsten kan konsumenter lämna anmälningar om insjuknande eller andra reaktioner, som de misstänker att har orsakats av ett livsmedel, hushållsvatten eller badvatten, till exempel vid misstanke om matförgiftning. Konsumenter kan också anmäla olägenheter som de har upptäckt i ett livsmedel, hushållsvatten eller badvatten.
Anmälningarna, meddelandena och ansökningarna handläggs av myndigheten för miljö- och hälsoskydd i verksamhetsutövarens eller konsumentens egen kommun.
I Ilppa kan utövare av verksamhet i enlighet med livsmedels- eller hälsoskyddslagen anmäla:
- inledande, väsentlig ändring och avslutande av verksamhet samt byte av aktör
- insjuknande som verksamhetsutövaren misstänker att har orsakats av ett livsmedel, hushållsvatten eller badvatten i samband med verksamheten
- en olägenhet som har upptäckts i ett livsmedel, hushållsvatten eller badvatten.
Obs: För närvarande är det inte möjligt att i Ilppa anmäla verksamhet inom livsmedelsbranschen som kräver godkännande (anläggningsverksamhet) eller verksamhet inom primärproduktion av livsmedel. Anläggningar som levererar hushållsvatten, användning av hushållsvatten som en del av en offentlig eller kommersiell verksamhet, eller vattentäkter eller vattenreservoarer i gemensamt bruk (för minst 50 personer eller minst 10 m3/dygn) kan inte heller anmälas via Ilppa. För dessa ska man kontakta tillsynsenheten i det egna området.
Observera innan du lämnar en anmälan att du behöver
- Suomi.fi-fullmakt från det företag för vilket du vill lämna anmälan (se nedan: Anvisningar om tjänsten Suomi.fi-fullmakter).
- Uppgifter om din verksamhets läge, art och omfattning.
- Vid verksamhet i enlighet med hälsoskyddslagen minst följande bilagor: planritning, uppgift om lokalens användningsändamål från byggnadstillsynsmyndigheten samt eventuellt övriga anhängiga tillstånd/anmälningar. Dessutom kan den lokala tillsynsmyndigheten begära andra utredningar, planer eller ritningar.
- Vid verksamhet i enlighet med livsmedelslagen är planritningen en obligatorisk bilaga. För tillsyn kan även följande bilagor vara nödvändiga: plan för egenkontroll,uppgift om lokalens användningsändamål från byggnadstillsynsmyndigheten, uppgift om eventuella andra anhängiga tillstånd/anmälningar samt utredning om ventilation. Dessutom kan den lokala tillsynsmyndigheten begära andra utredningar, planer eller ritningar.
- Om ansökan om FO-nummer är anhängig ska du vänta tills FO-numret är tillgängligt innan du använder anmälningstjänsten.
Mer information:
Steg vid handläggningen av anmälan
- Anmälan inkommer till tillsynsenheten i det egna området, där tillsynsmyndigheten går igenom anmälan. Tillsynsmyndigheten kontrollerar att uppgifterna är tillräckliga för registrering av objektet och begär ytterligare uppgifter av dig vid behov.
- Den verksamhet du anmält registreras, och tillsynsenheten sänder ett intyg över handläggningen av anmälan. Efter handläggningen kan du se uppgifterna om det verksamhetsställe du anmält och eventuella ändringar i det i Ilppa. Du kan också se uppgifterna om de verksamheter du anmält tidigare. Handläggningstiden beror på tillsynsenheten.
- I de flesta fall inspekterar tillsynsmyndigheten verksamhetsstället då verksamheten inleds eller senast inom 12 månader efter mottagandet av anmälan. Vanligtvis kommer tillsynsmyndigheten överens med dig i förväg om tidpunkten för den första inspektionen.
- Handläggningen av anmälan, den första inspektionen samt framtida inspektioner i enlighet med tillsynsplanen är avgiftsbelagda. Avgiftstaxorna är tillsynsenhetsspecifika.
Mer information ges av tillsynsenheten i ditt område.
Anvisningar om tjänsten Suomi.fi-fullmakter
För att logga in i Ilppa-anmälningstjänsten i egenskap av verksamhetsutövare behöver du en fullmakt som en officiell företrädare för företaget gett i Suomi.fi-tjänsten. I tjänsten Suomi.fi-fullmakter kan du ge en annan person fullmakt att sköta ärenden för din egen, ditt företags eller din organisations räkning. Som konsument behöver du inte logga in i Ilppa-anmälningstjänsten.
Vid inloggning för ett företags räkning väljer man alltid alternativet ”Företag”, om företaget har ett FO-nummer. Annars väljer man “Privat”. Om ansökan om FO-nummer är anhängig ska du vänta tills FO-numret är tillgängligt innan du använder anmälningstjänsten.
En officiell företrädare för ett företag är en person som enligt registrering i handelsregistret eller Företags- och organisationsdatasystemet (FODS) har någon rätt att företräda företaget eller organisationen i fråga. Mer information och anvisningar om vem som kan ge den nödvändiga fullmakten och hur detta görs finns i Suomi.fi-tjänsten.
- Inloggning i tjänsten Suomi.fi-fullmakter och Ilppa sker alltid med ett personligt identifieringsverktyg. Med detta avses till exempel bankkoder, certifikatkort eller mobilcertifikat.
- Fullmakten i tjänsten Suomi.fi-fullmakter heter ’’Fullmaktsärenden’’ “Miljöhälsovårdens anmälningar”.
- Du behöver dock inte ansöka om fullmakt om din roll i företaget är
- verkställande direktör
- ställföreträdande verkställande direktör
- revisor
- huvudansvarig revisor
- extra revisor
- näringsidkare
- likvidator
- styrelseordförande för ett aktiebolag
- styrelseledamot i ett aktiebolag
- en person som ensam har namnteckningsrätt i företaget
- för en förenings räkning får följande uträtta ärenden utan fullmakt:
- styrelseordförande
- styrelseledamot
- en person som ensam har namnteckningsrätt i föreningen
I följande situationer kan man inte uträtta ärenden i tjänsten för företagets räkning:
- företagets status i handelsregistret är i konkurs, saneringsförfarande eller likvidation.
- situationen i handelsregistret för den person som agerar för företagets räkning är något annat än ”Normal’’.
Tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande
Fullmakten kan registreras på basis av ansökan, om du, ditt företag eller din organisation inte på egen hand kan ge fullmakter i tjänsten Suomi.fi-fullmakter (t.ex. offentliga myndigheter, kommuner, församlingar).
Fullmakter ansöks i Suomi.fi-tjänsten (Fullmakt med ansökan).
Kontaktuppgifter till stöd- och rådgivningstjänster för slutanvändare av Suomi.fi-fullmakter:
- Kundtjänst för organisationer (organisationskunder)
- FöretagsFinland-telefontjänsten (företagskunder)
- Medborgarrådgivning (personkunder)