Anvisning nr. 5772/04.00.00.01/2024/version 1 av Livsmedelsverkets enhet för växthälsa och gödselmedel
1 Inledning
Touko är Livsmedelverkets elektroniska tjänst som är avsedd för aktörer inom de olika övervakningssektorerna. Denna guide är avsedd för kunder som omfattas av övervakningen av växthälsa.
Du kan använda Touko för följande ärenden:
- Ansöka om registrering i växtskydds- och plantmaterialregistret.
- Anhålla om tillstånd att utfärda växtpass eller att applicera ISPM 15 -märkningar.
- Öppna dokument som Livsmedelsverket har skickat: inspektionsprotokoll, analyscertifikat, beslut och registerutdrag
- Revidera och uppdatera registeruppgifterna.
- Lämna in planen för egenkontroll för övervakningens behov och dokument över behandling av virke och foton på företagets ISPM 15 -märkningar.
- Be om ett uppdaterat registerutdrag.
- Kolla upp datum för när exportberedskap som beviljats för verksamhetsstället upphör.
2 Fullmakter
Endast personer som är antecknade i Finlands handelsregister eller i Företags- och organisationsdatasystemet (FODS) med en roll som befullmäktigar dem att representera företaget och att denna roll har definierats ge fullmakt att uträtta företagets ärenden i e-tjänsten kan uträtta dessa ärenden utan separat fullmakt.
Se närmare information här Uträttande av ärenden för en organisation (Suomi.fi). Observera där även följande ämnessidor:
- Uträtta ärenden för ett finländskt företags eller näringsidkares räkning
- Att uträtta ärenden för en finländsk förening
- Att uträtta ärenden för en finsk skogs-, lantbruks- eller fastighetssammanslutning
- Att uträtta ärenden för andra finländska eller utländska organisationer
- Att uträtta ärenden med fullmakt som getts i Suomi.fi-fullmakter
2.1 Företagets officiella representant
Du kan logga in på Touko direkt utan separat befullmäktigande, ifall du är företagets beslutsfattare dvs. om du har namntecknings- och representationsrätt i företaget, och den finns antecknad i Finlands handelsregister eller i Företags- och organisationsdatasystemet (FODS).
Användningen av Touko utan separat fullmakt är möjlig, om du har någon av följande positioner i företaget och om du äger namnteckningsrätt ensam:
- Bolagsman
- Disponent
- Heltidsanställd disponent
- Likvidator
- Näringsidkare
- Prokurist
- Revisor
- Styrelseledamot
- Styrelseordförande
- Utredningsman
- Verkställande direktör
- Verkställande direktörens ställföreträdare
- Vice verkställande direktör
- Annan namntecknare, som har en registrerad rätt att ensam representera företaget
Livsmedelsverket har inte tillgång till uppgifter om personers ställning i företagen. Informationen om beslutsfattarna för ditt eget företag hittar du till exempel på Asiakastieto.fi, om ditt företag är antecknat i Finlands handelsregistret. Övriga företag kan fråga om sitt företags uppgifter om beslutsfattarna hos Vero.fi (företags- och samfundskunder).
2.2 Befullmäktigande av andra personer
Även andra medarbetare i företaget kan logga in på Touko, om företagets beslutsfattare har i Suomi.fi/fullmakter-tjänsten gett dem fullmakt att använda Touko för uträttande av ärenden gällande övervakning av växthälsa. Livsmedelsverket har ingen möjlighet att ge fullmakter eller åtkomsträtter.
Rekommendation: Det lönar sig att ge fullmakt åt företagets personer som ansvarar för växtskyddet, så att de kan själva leta fram bland annat inspektionsprotokollen och analyscertifikaten i Touko-tjänsten. På detta sätt får även de automatiskt information om inspektionerna och analyscertifikaten.
- Om du är företagets beslutsfattare, logga in på adressen Suomi.fi/fullmakter.
- Klicka på Identifiera dig -knappen och identifiera dig med dina personliga bankkoder, med ett mobilcertifikat eller med ett certifikatkort dvs. elektroniskt ID-kort.
Använd inte företagets bankkoder då du identifierar dig, eftersom tjänsten i detta skede behöver försäkra sig om tjänstens användares dvs. din identitet. - Efter att du har identifierat dig, klicka på Företagets fullmakter.
- Välj utav alternativen, på basis av FO-numret, det företaget, som du vill uträtta ärenden för. Bekräfta ditt val och fortsätt till tjänsten.
- Klicka på Ge fullmakt.
- Välj Ärendefullmakt.
- Klicka på Lägg till person.
- Lägg till uppgifterna om den personen, som du vill ge fullmakt för, dvs. ange förnamn, tillnamn och personbeteckning.
- Sök i listan punkten ”Anmäla, granska och ändra uppgifter i anslutning till verksamhet i växtskyddsbranschen” och välj den.
- Välj fullmaktens giltighetstid (5 år som standard).
- Bekräfta begäran om fullmakter.
- Härefter ser du listan över givna fullmakter.
- Nu kan personen som har fått fullmakt logga in på Touko-tjänsten.
Läs mera om Uträttande av ärenden för en organisation (Suomi.fi)
2.3 Hur man ordnar med fullmakter då företaget ägs av två personer eller om representationsrätten är oklar
Fullmakt och ärendefullmakt måste begäras via tjänstemannabefullmäktigande ifall
- lantgården eller företaget ägs av två personer utan namnteckningsrätt
eller - det har antecknats i bolagsordningen att aktieägarna tecknar tillsammans.
Tjänstemannabefullmäktigande behöver till exempel
- näringssamfund,
- läroanstalter,
- församlingar och staten samt
- utländska företag.
Efter tjänstemannabefullmäktigandet får den befullmäktigade inte automatiskt ärendefullmakt, utan hen måste ytterligare logga in på Suomi.fi/fullmakter och godkänna sin fullmakt.
Tjänsten för Tjänstemannabefullmäktigande möjliggör ett elektroniskt befullmäktigande och uträttande av ärenden för någon annans räkning för sådana aktörer, vars representationsrätt inte går att utredas ur grunduppgiftsregistret. I denna tjänst registrerar en tjänsteman för sökandens räkning i fullmaktsregistret de fullmakter som nämns i ansökan om fullmakt.
Läs mera om tjänstemannabefullmäktigande här Fullmakt med ansökan (Suomi.fi).
3 Touko-formulärens dvs. anmälningarnas funktionsprincip
Kunder med verksamhet i växtskyddsbranschen kan fylla i två slags formulärer: anmälan om driftstart och ändringsanmälan.
- Anmälan om driftstart görs när ett företag eller ett verksamhetsställe ska registreras för första gången i växtskyddsregistret.
- Ändringsanmälan görs när ett registrerat företags eller verksamhetsställes uppgifter ska uppdateras eller om ändring söks i registreringen eller i tillståndet att utfärda växtpass eller applicera ISPM 15 -märkning.
Anmälan om driftstart och ändringsanmälan är likadana till innehåll och funktionsprincip. I anmälan om driftstart är dock formuläret till en början tomt, medan det i fråga om ändringsanmälan är förhandsifyllt med de uppgifter som finns i registret. Det är viktigt att använda exakt rätt typ av formulär, eftersom de handläggs på olika sätt i Livsmedelsverket.
3.1 Inloggning
Du kan använda Touko, om du har namnteckningsrätt i företaget på basis av din position eller om du har fått fullmakt för uträttande av ärenden för företagets räkning gällande växtskyddsärenden.
Läs mera om Fullmakter för att använda Touko.
Identifikation
- Logga in på tjänsten på adressen touko.ruokavirasto.fi.
Logga in i Touko-tjänsten - Välj språket i övre kanten och välj därefter Företagskund.
Identifiera dig i Touko med dina personliga bankkoder, med ett mobilcertifikat eller med ett certifikatkort dvs. elektroniskt ID-kort. Använd inte företagets bankkoder då du identifierar dig, eftersom tjänsten behöver försäkra sig om tjänstens användares dvs. din identitet. - Tjänsten visar de företag, som du har fullmakt att redigera uppgifterna för. Välj på basis av FO-numret det företaget, vars uppgifter du vill behandla.
- Klicka på Bekräfta och fortsätt till tjänsten.
3.2 Val av verksamhetsställe
I Touko-tjänsten behandlas alltid uppgifterna för ett verksamhetsställe åt gången. I vänstra kanten ser du namnet på det verksamhetsstället som du håller på att behandla och för de företag som är registrerade ser du även registernumret (pil nr 1 i bilden nedan).
- Du byter verksamhetsställe genom att klicka på Välj verksamhetsställe (pil nr 2 i bilden nedan).
- Ifall det finns flera alternativ, välj som verksamhetsområde verksamhet i växtskyddsbranschen (pil nr 1 i bilden nedan). Om verksamhet i växtskyddsbranschen -alternativet inte finns med på listan, be företagets beslutsfattare ge dig fullmakt i Suomi.fi/fullmakter-tjänsten att Anmäla, granska och ändra uppgifter i anslutning till verksamhet i växtskyddsbranschen. Läs mera om befullmäktigandet.
- Som standard visas det senast behandlade verksamhetsstället. För att byta det, klicka först på × -märket efter det vita sökfältet för att tömma fältet (pil nr 2 i bilden nedan).
- Klicka därefter igen på det vita fältet, där det står "Välj fält och sök verksamhetsställe", varefter du kan se företagets alla verksamhetsställen som redan är registrerade i växtskyddsregistret och som har samma FO-nummer som det du valde då du loggade in på Touko (pil nr 3 i bilden nedan).
Välj det verksamhetsstället, vars uppgifter du härnäst vill behandla. Vid ett senare skede kan du byta namnet till ett som används för dessa verksamhetsställen - Stäng fönstret till sist genom att klicka på Spara.
- Ifall verksamhetsstället inte finns på listan, men det har samma FO-nummer som det företag som du valde då du loggade in på Touko, välj alternativet ”anmäl ett nytt verksamhetsställe”.
- Fönstret sluter sig och ”Anmälan om driftstart” öppnar sig. Gå i den här situationen vidare till punkten hur man fyller i formuläret.
Meddelandeinställningar - Lägg ännu till de e-postadresser, dit ett meddelande ska skickas alltid då bl.a. nya inspektionsprotokoll, analyscertifikat eller registerutdrag har kommit till Touko. Du hittar platsen genom att till vänster klicka på Kontoinställningar -rubriken eller höger om den på kugghjulsikonen (pil nr 1 i bilden nedan), varefter du ska klicka på Redigera på punkten Kontoinställningar (pil nr 2 i bilden nedan).
Lägg till åtminstone din egen e-postadress som mottagare till meddelanden.
Vi rekommenderar att även lägga till e-postadresserna till personerna som ansvarar för växtskyddet, så att även de får dessa meddelanden. De kan dock inte nödvändigtvis logga in på Touko, innan de har givits fullmakt. Läs mera om befullmäktigandet.
3.3 Hur man fyller i formuläret
Formuläret har 7 mellanblad och det ifylls i ordningsföljd. Vid behov kan du återgå till tidigare mellanblad.
På första mellanbladet anger du företagets grunduppgifter och vilka personerna som ansvarar för växtskyddet är. Punkter som är markerade med an asterisk är obligatoriska att fyllas i. Du kan kolla företagets e-faktureringsuppgifter på adressen Verkkolaskuosoite.fi (Tieke.fi). Det är bäst att själv skriva e-faktureringsuppgifterna i stället för att kopiera och klistra in dem.
Rekommendation: Som personer som ansvarar för växtskyddet lönar det sig att även anteckna de personer som ansvarar för att företagets registeruppgifter är uppdaterade. Livsmedelsverket tar årligen kontakt med alla personer som ansvarar för växtskyddet och skickar dem ett nyhetsbrev som är anpassat till företagets verksamhetsområde och som informerar om aktuella ärenden.
På andra mellanbladet väljer du, genom att klicka på, hurdan verksamhet företaget idkar. Valet inverkar på vilka de mera specifika frågorna på mellanbladen 3 och 4 är. Vid behov kan du återgå till detta mellanblad och ändra på dina val. De alternativ som har valts skiljer sig till färgen från alternativ som inte har valts.
På mellanbladen 3-5 finns de mera detaljerade frågorna om verksamheten. Var noggrann med dina val, eftersom det är på basis av dessa som det avgörs, vilka register som företaget bör höra till och vilka tillstånd angående växtpass eller märkning av trä/emballage företaget behöver.
Om ditt företag idkar enbart import eller export, kan du låta bli att fylla i mellanbladen 2-4 och gå vidare direkt till mellanblad 5.
På mellanblad 6 kan företag som utfärdar växtpass bifoga planen för egenkontroll, varvid planen förs över till myndigheten.
Rekommendation: Då du fyller i en registeransökan eller ändringsanmälan klicka på Behöver du hjälp? i högra kanten, varefter snabbråden angående den sidan uppenbarar sig. Det är bra att alltid ha dessa råd synliga då du fyller i formuläret.
3.4 Hur man bifogar planen för egenkontroll och ISPM 15 -dokument
Aktörer med tillstånd att applicera ISPM 15 -märkning skickar som bilaga följande dokument i samband med den årliga uppdateringen av registeruppgifterna eller när en inspektör har bett om det.
- dokument angående behandlingen av virket (behandlare av virke)
- urspungsdokument över inskaffat virke (emballagetillverkare)
- foton på företagets ISPM 15 -märkningar (emballagetillverkare)
Läs mera om ISPM 15-kraven på träemballage i internationell handel (Livsmedelsverket.fi).
Filerna ska vara i PDF, JPG eller PNG -format vilket betyder att du vid behov blir tvungen att ändra en Word-fil till PDF-format. Filernas sammanlagda maximala storlek är 8 Mt.
Aktörer med tillstånd att utfärda växtpass laddar upp planen för egenkontroll i samband med den årliga uppdateringen av registeruppgifterna. Planen ska skickas på detta sätt till myndigheten årligen, även om planen för egenkontroll inte skulle ha ändrats på. På så sätt informeras Livsmedelsverket om att planen för egenkontroll har reviderats och är aktuell.
Om företaget i god tid har laddat upp sin plan i Touko, möjliggör det för myndigheten att minska på antalet avgiftsbelagda kontroller av egenkontrollen. I annat fall görs kontrollen varje år.
Mallar för planen för egenkontroll finns på Handelsträdgårdsförbundets och Grönmiljöförbundets webbplats.
Filerna ska vara i PDF, JPG eller PNG -format vilket betyder at du vid behov blir tvungen att ändra en Word-fil till PDF-format. Den maximala storleken för en fil är 8 Mt.
3.5 Hur man sparar formuläret ofullständigt
Du kan spara din anmälan ofullständig och återgå till att fylla i den senare. Du sparar den genom att i anmälans nedre kant klicka på Spara oavslutat. Observera, att informationen inte vid det här skedet ännu överförs till myndigheten.
Du kan se dina oavslutade och även tidigare skickade anmälningar genom att klicka i vänstra kanten på Verksamhetsställets ärenden. Genom att klicka på Fortsätt kan du fortsätta att fylla i den oavslutade anmälningen.
3.6 Hur man skickar formuläret
På mellanblad 7 (Sammanfattning) kan du som avslutning kolla dina svar och kolla om de val som du gjorde inverkar på företagets aktuella registreringar eller tillstånd angående växtpass eller märkning av trä/emballage (pil nr 1 i bilden nedan).
Du kan även kolla om ditt företags exportberedskap är i kraft (pil nr 2 i bilden nedan).
Skicka till sist anmälningen genom att klicka på Skicka.
Om du håller på och gör årliga revideringen av registeruppgifterna, kom ihåg att skicka din anmälan även om inga ändringar har skett i registeruppgifterna. På så vis får Livsmedelsverket kännedom om att registeruppgifterna har i varje fall reviderats.
Om företaget har flera i växtskyddsregistret registrerade verksamhetsställen, byt verksamhetsställe och revidera och uppdatera även de andra verksamhetsställenas registeruppgifter.
- Om de övriga verksamhetsställena har samma FO-nummer, räcker det att du i Touko byter verksamhetsstället du tänker behandla.
- Om de övriga verksamhetsställena har ett annat FO-nummer, behöver du logga in på Touko på nytt, eftersom man i samband med att man loggar in väljer vilket företag man vill behandla på basis av FO-numret.
3.7 Hur man loggar ut
- Klickar i högra övre hörnet på de tre vågräta strecken.
- Välj Logga ut.
4 Registeransökan, ändringsanmälan och avregistrering
4.1 Registeransökan
Ta och kolla först om företaget bör vara infört i växtskydds- eller plantmaterialregistret. Detta kan du göra på adressen: Livsmedelsverket.fi/vaxtskyddsregistret. Endast om ditt företags verksamhet förutsätter registrering, logga in på Touko och gör en anmälan om driftstart.
I Touko ställs det specifika frågor om verksamhetsställets verksamhet och de utgör grunden för din registeransökan och till att dina registreringar och tillstånd angående växtpass eller märkning av trä/emballage blir sådana som du behöver i din verksamhet.
Efter att du har skickat din anmälan om driftstart behandlas din anmälan inom två veckor och du får ett beslut om registreringen per e-post. Vid behov tar registerkontaktpersonen kontakt med dig innan du eller ditt företag registreras.
Formulärets funktionsprincip har presenterats i punkten hur man fyller i formuläret.
Ifall du inte valde något utav de angivna alternativen när du fyllde i formuläret och ingen information om företagets verksamhet syns beskriven på formulärets Sammanfattning-mellanblad, ta kontakt med registerkontaktpersonerna. De kan berätta för dig vilka val du då bör göra på formuläret.
Ifall företaget har flera verksamhetsställen som ska registreras, byt verksamhetsställe och fyll i en anmälan om driftstart även för dem.
- Om de övriga verksamhetsställena har samma FO-nummer, räcker det att du i Touko byter verksamhetsstället som du tänker behandla.
- Om de övriga verksamhetsställena har ett annat FO-nummer, behöver du logga in på Touko på nytt, eftersom man väljer vilket företag man vill behandla på basis av FO-numret.
4.2 Tillstånd att utfärda växtpass eller att applicera ISPM 15 -märkning
I Touko ställs det frågor om verksamheten på verksamhetsstället. Touko-tjänsten drar på basis av svaren slutsatsen om huruvida företaget behöver tillstånd att utfärda växtpass eller att applicera ISPM 15 -märkning.
Tillståndet beviljas inte för andra företag. Tillståndet för dessa märkningar kan inte ”passiveras” tillfälligt, utan om man har detta tillstånd, är följden att man har vissa årliga skyldigheter och blir föremål för avgiftsbelagda inspektioner.
Livsmedelsverket upprätthåller på sin webbplats en lista över alla som har tillstånd att utfärda växtpass och att applicera ISPM 15 -märkning.
Aktörer, som har tillstånd att utfärda växtpass eller att applicera ISPM 15 -märkning
4.3 Årliga uppdateringen av registeruppgifterna (ändringsanmälan)
Revideringen och uppdateringen av registeruppgifterna påbörjas genom att klicka på Ändringsanmälan i vänstra kanten.
Formulärets funktionsprincip har presenterats i punkten hur man fyller i formuläret.
Ifall företaget har flera verksamhetsställen som är införda i växtskyddsregistret, byt verksamhetsställe och revidera och uppdatera registeruppgifterna även för dem.
- Om de övriga verksamhetsställena har samma FO-nummer, räcker det att du i Touko byter verksamhetsstället som du tänker behandla.
- Om de övriga verksamhetsställena har ett annat FO-nummer, behöver du logga in på Touko på nytt, eftersom man väljer vilket företag man vill behandla på basis av FO-numret.
4.4 Avregistrering
Du kan inte göra en anmälan för att bli avregistrerad i Touko. När företaget upphör med sådan verksamhet som kräver registrering, meddela detta till våra registerkontaktpersoner. Livsmedelsverket avregistrerar företaget från växtskyddsregistret.
Ibland kan Livsmedelsverket separat be om bekräftelse per e-post att företaget inte längre idkar någon annan verksamhet, varför företaget fortfarande bör vara registrerat i växtskyddsregistret.
5 Övervakningens dokument
Du hittar alla dokument som Livsmedelverket har levererat via Touko genom att klicka på Övervakningens dokument (pil nr 1 i bilden nedan). Observera, att de dokument som visas på sidan endast gäller det verksamhetsstället som du har valt. I kolumnen Dokument kan du öppna dokument som finns i Touko (pil nr 2 i bilden nedan).
5.1 Inspektionsprotokollen
Inspektören fyller i ett inspektionsprotokoll över alla inspektioner och de kan läsas i Touko två timmar senare. Ett meddelande om detta kommer till de e-postadresser som har angetts på punkten inställningarna för anmälningar.
Ett undantag från detta är importinspektionerna, där inspektionerna antecknas i Traces-systemet. Importören eller speditören kan ta ut en rapport över inspektionen ifrån Traces-systemet.
5.2 Analyscertifikaten
De analyscertifikaten som Livsmedelsverkets laboratorium ger levereras till Touko inom två timmar från det att certifikaten har godkänts. Ett meddelande om detta kommer också till de e-postadresser som har angetts på punkten inställningarna för anmälningar.
Ett undantag från detta är sådana prov som företaget själv har skickat eftersom analyscertifikaten för dessa inte levereras till Touko, utan Livsmedelsverket skickar dem som krypterad e-post till den adress som kunden har angett.
5.3 Registerutdragen
Livsmedelsverket skapar alltid ett registerutdrag om det blir ändringar i registreringen eller i tillståndet att utfärda växtpass eller att applicera ISPM 15 -märkningar. Även när företaget har skickat en ändringsanmälan i Touko, skapas det alltid ett nytt registerutdrag i Touko.
Registerutdraget levereras till Touko inom två timmar från det att ändringsanmälningen har behandlats. Ett meddelande om detta kommer också till de e-postadresser som har angetts på punkten inställningarna för anmälningar.
I registerutdraget ser man också de exportberedskap som är i kraft och de till registret angivna personerna som ansvarar för växtskyddet.
Registerutdraget är ett dokument som utfärdats av en myndighet och det berättar om situationen som rått då utdraget har givits. Om du vill ha ett uppdaterat utdrag, bör du alltså göra en ändringsanmälan, varefter ett nytt uppdaterat registerutdrag levereras till Touko.
5.4 Besluten
De beslut om import- eller marknadsföringsförbud, som växtskyddsmyndigheten har gett, levereras till Touko inom två timmar från det att de har gjorts. Ett meddelande om detta kommer också till de e-postadresser som har angetts på punkten inställningarna för anmälningar.
Besluten om utrotning av växtskadegörare levereras tills vidare endast per post. Anmärkningar, höranden eller begäran om utredning levereras i det här skedet inte heller till Touko.
6 Prislistan
Jord- och skogsbruksministeriets förordning föreskriver Livsmedelsverkets avgiftsbelagda prestationer och avgifterna för offentligrättsliga prestationer (avgiftsbelagda myndighetstjänster).[4]
Livsmedelsverkets prislista (Livsmedelsverket.fi)
- Registreringsavgifter
- Inspektioner inför registrering
- Bestyrkt registerutdrag
- Värmebehandlingsintyg dvs. Heat treatment certificate
7 Behöver du hjälp?
Behöver du hjälp med fullmakter?
FöretagsFinland-telefontjänst hjälper företag med at ta i bruk Suomi.fi-fullmakter:
tfn. 0295 020 501 (lna/msa), vardagar kl. 9.00–16.15. Mera information om FöretagsFinland-telefontjänst
Behöver du hjälp med kraven för registrering eller med att använda Touko?
- Se anvisningarna på livsmedelsverkets webbplats
Du kan även kontakta våra registerkontaktpersoner. Vi kontaktar dig så snart som möjligt.
Vill du beställa ett intyg över värmebehandling (Heat treatment certificate)?
Skicka din beställning per e-post med adressen: kasvienvienti@ruokavirasto.fi
- Ytterligare information i ofta ställda frågor i svaret till fråga 13.
7.1 Ofta ställda frågor
Den allmänna administrationens målsättning är att främja kommunikationen mellan företag och myndigheter med hjälp av elektroniska tjänster. Detta effektiverar verksamheten och bruket av skattemedel. Det här är orsaken till att Touko är det primära transaktionssättet även för kunder av övervakningen av växthälsa.
Om det inte är möjligt för ett företag att sköta transaktioner elektroniskt, ta kontakt med oss, så kan vi sköta registreringen som en avgiftsbelagd tjänst.
Syftet med växtskydds- och plantmaterialregistret är att samla uppgifter för Livsmedelsverket om aktörer som omfattas av övervakningen. För att övervakningen skulle vara riskbaserad och effektiv, är det viktigt, att företagens uppgifter i registret är uppdaterade. Därför kräver EU-växtskyddsförordningen att uppgifterna ska uppdateras minst en gång per år.
Även om företagets uppgifter inte skulle ha ändrats, ska de trots det revideras årligen. Livsmedelsverket påminner i januari-mars tre gånger om att registeruppgifterna ska uppdateras. Man har tid att sköta uppdateringen till den 30 april. För att det skulle finnas information i registret om att företagets registeruppgifter har reviderats och uppdaterats, måste alla skicka en ändringsanmälan i Touko. Utan detta kan vi inte veta, om företaget har kontrollerat sina uppgifter eller inte.
Det kostar ingenting att skicka en ändringsanmälan via Touko.
Livsmedelsverket behöver uppgiften om att planen på egenkontroll har reviderats och att den är à jour. Livsmedelverket behöver en uppdaterad plan på egenkontroll, för att den skulle kunna kontrolleras i samband med den årliga inspektionen som görs hos aktören.
Ifall företaget har en godkänd plan på egenkontroll, är det möjligt för Livsmedelsverket att minska på antalet kontrollbesök i företaget.
Om företaget inte lämnar in planen på egenkontroll via Touko varje år, gör myndigheten ett kontrollbesök i företaget varje år.
Oftast är det nog, om företaget uppdaterar sina uppgifter en gång om året genom att göra en ändringsanmälan och ladda upp de nödvändiga dokumenten. Dock om företagets kontaktuppgifter (t.ex. uppgifterna om personen som ansvarar för växtskyddet) ändras under året, ska de uppdateras inom 30 dagar. Detta kan du alltid göra gratis i Touko.
Dock, om du glömde bifoga de nödvändiga bilagorna i din anmälan, ber inspektören dig göra en ny ändringsanmälan och skicka bilagorna på samma gång när tidpunkten för inspektionen närmar sig.
Om ett företag har flera verksamhetsställen som är registrerade i växtskyddsregistret och har samma FO-nummer, ska dessa verksamhetsställenas uppgifter revideras och uppdateras i Touko.
Är du säker på att inte uppdateringen av uppgifterna för något av verksamhetsställena har uteblivit?
Exportberedskapen kan ses i Touko på tre olika ställen. Bäst skulle det vara att kolla den i enlighet med alternativen 1 och 2:
- Efter valet av verksamhetsställe uppenbarar sig ett popup-fönster, där företagets registernummer syns. Ifall företaget har en exportberedskap som har antecknats i registret, syns även den och datumet för när dess giltighet tar slut i popup-fönstret.
- Då en ändringsanmälan ifylls, syns datumet för när exportberedskapens giltighet tar slut i nedre hörnet till höger på Sammanfattning-mellanbladet. Det går att kolla exportberedskapen där även om man inte skulle skicka ändringsanmälningen.
- Alla exportberedskaperna syns också på registerutdraget, vilket skickas till Touko-tjänsten automatiskt så fort som ändringsanmälningen har emottagits och uppgifterna i den har förts in i myndighetens register. Registerutdraget är ett officiellt dokument, som uppvisar registeruppgifterna vid den tidpunkt då dokumentet skapades. Om inspektören ändrar på exportberedskapens giltighetstid, uppdateras inte exportberedskapen på de gamla registerutdragen som kan ses i Touko-tjänsten, utan för att erhålla ett nytt registerutdrag måste man göra en ny ändringsanmälan.
Problemet kan vanligtvis bero på endera utav följande orsaker.
- Du har inte loggat in på Touko som företagskund. Fastän det för stark identifiering krävs att man använder sina personliga nätbankskoder, väljer man vid inloggning på touko.ruokavirasto.fi alltid Företagskund.
- Du har inte getts fullmakt i Suomi.fi-fullmakter att anmäla det aktuella företagets uppgifter i anslutning till verksamhet i växtskyddsbranschen.
Kolla anvisningarna om befullmäktigande och hur man loggar in på Touko.
Problemet kan oftast bero på en utav följande orsaker.
- Kan du välja verksamhet i växtskyddsbranschen?
- Om du inte kan göra det, har du inte getts fullmakt i Suomi.fi-fullmakter att behandla anmälningar i anslutning till verksamhet i växtskyddsbranschen för det aktuella företaget.
Kolla anvisningarna för befullmäktigande.
- Om du inte kan göra det, har du inte getts fullmakt i Suomi.fi-fullmakter att behandla anmälningar i anslutning till verksamhet i växtskyddsbranschen för det aktuella företaget.
- Har du valt det exakt rätta verksamhetsstället?
- o Klicka till vänster på Välj verksamhetsställe och sök i sökrutan dt verksamhetsstället, vars uppgifter du vill behandla.
Kolla anvisningarna för val av verksamhetsställe.
- o Klicka till vänster på Välj verksamhetsställe och sök i sökrutan dt verksamhetsstället, vars uppgifter du vill behandla.
- Har företaget flera ägare?
- Om det har det, måste befullmäktigandet skötas med hjälp av tjänstemannabefullmäktigande.
Kolla anvisningarna för tjänstemannabefullmäktigande.
- Om det har det, måste befullmäktigandet skötas med hjälp av tjänstemannabefullmäktigande.
Om företaget redan är registrerat i växtskyddsregistret, bör ändringsanmälan-knappen synas i nedre hörnet till vänster. Gör inte i onödan en ny anmälan om driftstart, eftersom det betyder, att företagets verksamhetsställe ansöker om registrering på nytt.
Gör så här:
- Har du valt det rätta verksamhetsstället?
- Klicka till vänster på Välj verksamhetsställe och sök i sökrutan det verksamhetsstället, vars uppgifter du vill behandla.
Kolla anvisningarna för val av verksamhetsställe.
- Klicka till vänster på Välj verksamhetsställe och sök i sökrutan det verksamhetsstället, vars uppgifter du vill behandla.
- Be oss kolla upp, om det finns någon märkning i registeruppgifterna, som leder till att ändringsanmälningen inte syns.
Sannolikt har någon obligatorisk uppgift i grunduppgifterna uteblivit eller så finns där felaktiga uppgifter. De obligatoriska uppgifterna är markerade med ett *-märke, Exempelvis Verksamhetsställets namn*
Om en obligatorisk uppgift saknas, låter inte Touko dig fortsätta vidare innan de saknade uppgifterna har angetts.
En felanmälan i en låda med kulört inramning uppenbarar sig på sidan och där berättas det närmare vilken uppgift som saknas.
Ifall företagets aktuella FO-nummer inte finns antecknat i växtskyddsregistret, ger inte systemet den inloggade tillgång till företagets uppgifter. Så här förhindras olovligt bruk av uppgifterna.
Orsaken till att FO-numret saknas kan exempelvis vara att registreringen ursprungligen har gjorts utan FO-numret eller att ditt företags FO-nummer har ändrats, så att det inte längre motsvarar det FO-nummer som finns antecknat i registret.
Kontakta oss, så kollar vi situationen i registret och vid behov lägger vi till eller korrigerar FO-numret i registeruppgifterna. Efter det går företaget att hitta i Touko-tjänsten.
Ifall företaget har bytt FO-nummer, ber vi dig ansöka om registrering på nytt i Touko.
Registreringen överförs inte automatiskt till förvärvaren, utan du bör lämna in en registeransökan. I samband med att du söker registrering kan du per e-post be om att få det gamla registernumret överfört till dig.
I de flesta fallen är mottagarna nöjda med ett från Touko utskrivet registerutdrag, utan myndighetens stämpel eller underskrift. Ett nytt registerutdrag bildas varje gång som du gör en ändringsanmälan i Touko. Du kan göra en ändringsanmälan varje gång som du behöver ett nytt registerutdrag.
Registerutdraget levereras till Touko vanligtvis följande arbetsdag. Registerutdraget innehåller företagets grunduppgifter på finska, svenska och engelska. För företag som har tillstånd att applicera ISPM 15 -märkning innehåller registerutdraget dessutom en fjärde sida, med vilket företaget kan intyga för mottagare av virke eller träemballage, att de har tillstånd till att applicera ISPM 15 -märkning.
Ett oautentiserat registerutdrag är gratis.
Om du dock vill ha ett autentiserat (underskrift och stämpel) registerutdrag, skicka en begäran om detta per e-post. Ett autentiserat registerutdrag är avgiftsbelagt.
Ifall du för export av virke behöver ett skilt intyg på värmebehandling av trä (Heat treatment certificate), skicka en begäran om ett sådant per e-post. Endast en exportör av virke eller sågverket som ansvarar för virkets värmebehandling kan beställa ett intyg på värmebehandling.
För att ärendet skulle skötas så smidigt som möjligt ber vi dig anteckna följande saker i meddelandet.
Meddelandets rubrik: Beställning: Heat treatment certificate, beställande företagets namn
Meddelandefältet:
- Namnet på företaget (inkl. FO-numret) och personen, som beställer intyget
- Sågverket eller sågverken, som ska nämnas i värmebehandlingsintyget
- Adressen, dit intyget levereras (e-postadress eller postadress).
Intyget för värmebehandling av trä är avgiftsbelagt. Fakturan skickas till beställarens i växtskyddsregistret antecknade faktureringsadress.
Livsmedelsverket skickar växtskyddsrelaterade nyhetsbrev till alla i registret antecknade personer som ansvarar för växtskyddet. Nyhetsbreven är inriktade efter vilken typ av verksamhet företaget bedriver. Det är viktigt, att nyhetsbrevet når målföretagen och därför kan personerna som ansvarar för växtskyddet inte annullera nyhetsbrevet.
Ifall nyhetsbrevets innehåll inte berör ditt företag, be den personen i ditt företag, som har fullmakt att använda Touko, ta bort ditt namn från punkten där personer som ansvarar för växtskyddet nämns.
Övriga personer kan
- beställa nyhetsbrevet här (Livsmedelsverket.fi) och
- annullera nyhetsbrevet via länken som finns i slutet av brevet.
7.2 Exportberedskapen
I vissa fall kan företag för en begränsad tid beviljas så kallad exportberedskap. Det betyder, att sundhetscertifikat kan utfärdas på basis av en exportberedskapsinspektion som har gjorts i företaget. Beroende på vilka produkter det är fråga om och vilka krav mottagarlandet ställer, avgörs det om produktpartierna dessutom behöver genomgå exportinspektion innan certifikatet beviljas.
Du kan kolla upp i Touko om företaget har beviljats exportberedskap och därtill kan du kolla när datumet för exportberedskapen går ut. Ta i beaktande, att inspektören ofta fattar beslutet om beviljandet av exportberedskap först efter att resultatet från laboratorieproven är klart.
Möjliga exportberedskap, som ett företag kan beviljas:
- Exportberedskap/Potatiscystnematoder (giltig i 3 år från provtagningen)
- Exportberedskap /Ringrötor (giltig i 3 år från provtagningen)
- Exportberedskap /Trävaror (giltig i 1 år från inspektionen)
- Exportberedskap /Plantskoleproduktion (giltig i 1 år från inspektionen)
- Exportberedskap /Växthusproduktion (giltig i 1 år från inspektionen)
Du kan kolla de eventuella exportberedskapen som har beviljats ett verksamhetsställe efter att du i Touko-tjänsten har valt verksamhetsstället.
Du kan kolla upp exportberedskapen även på sammanfattning-mellanbladet, när du är i färd att skicka en ändringsanmälan.
Exportberedskapen som har antecknats i registret syns också på registerutdraget.
Se även registerutdragen och i ofta ställda frågor frågorna 5, 12 och 13.
8 Ge oss feedback
Berätta för oss hur vi har lyckats och hjälp oss utveckla vår service.
- Feedbackblankett om användningen av Touko-tjänsten
- Feedbackblankett om användningsrådgivning för Touko och om Touko-guiden
9 Lagstiftningen
[1] EU:s växtskyddsförordning (EU) 2016/2031 (EUR-Lex)
[2] Växtskyddslag 1110/2019 (Finlex)
[3] Lag om plantmaterial 1205/1994 (Jord- och skogsbruksministeriet)
[4] Jord- och skogsbruksministeriets förordning 1248/2023 över Livsmedelsverkets avgiftsbelagda prestationer (Finlex)