Till förstasidan Ansökningsguide för jordbrukastöd 2022 Gå till föregående 4. Övervakning 2022 |
Gå till följande 6. Råd2020 rådgivning 2022 |
5.1 Stödsökandens bank- och kontaktuppgifter
Försäkra dig om att du har uppgett rätt bankkontonummer och kontaktuppgifter till landsbygdsnäringsmyndigheten. Man ska ha samma bankkonto både för jordbrukarstöd som söks via NTM-centralerna och för jordbrukarstöd som söks via kommunernas landsbygdsnäringsmyndigheter. Livsmedelsverket gör inga ändringar i bank- eller kontaktuppgifterna. Om du är primär odlare kan du meddela ändringar i bank- och kontaktuppgifter i Viputjänsten. Du kan också meddela till kommunens landsbygdsnäringsmyndighet och/eller NTM-centralen om ändringar.
5.2 Minimigränserna för stöd
Den sammanlagda ansökta summan av stöd och bidrag som helt finansieras av EU, dvs. så kallade direktstöd, måste överstiga 200 euro per stödår för att direktstöden ska betalas till sökanden. Direktstöden förtecknas i punkt 5.6 Finansiell disciplin och linjär minskning.
Miljöersättning, kompensationsersättning, ersättning för djurens välbefinnande och ersättning för icke-produktiva investeringar betalas om stödet som ska betalas ut överstiger 100 euro per var och en stödform.
Den nedre gränsen för beloppet av nationella stöd som betalas ut är 100 euro per sökande och stödform.
5.3 Betalning av stöd och planerad tidtabell
Kommunens landsbygdsnäringsmyndighet eller NTM-centralen fattar beslut om stödet. Livsmedelsverket betalar stöden till stödtagarna. Stöden betalas i regel i en eller två poster.
Antalet gårdar som är föremål för övervakning samt hur övervakningen framskrider inverkar på stödbetalningen. Stöden kan betalas först i det skede då övervakningarna i enlighet med författningarna har utförts. Lägg märke till att stödet till en enskild gård kan betalas först efter det att alla åtgärder som hör samman med övervakningen är slutförda för den berörda gårdens del, även om betalningen av stöden redan har inletts.
Tidtabellerna för betalningen av jordbruksstöd är de betalningstider som administrationen eftersträvar, och inte förfallodagarna. Den bakre gränsen för utbetalning av stöd som helt eller delvis finansieras av EU är den sista juni det år som följer på året för stödansökan.
Aktuell tilläggsinformation om betalningstidtabellerna får du på Livsmedelsverkets webbplats livsmedelsverket.fi → Odlare → Stöd och finansiering → Utbetalningstidtabell.
Närmare information om de preliminära betalningstidtabellerna för andra stödsystem ingår i de separata guiderna om dessa stöd.
Pantsättning av jordbrukarstöd
Som stödsökande kan du pantsätta ditt jordbrukarstöd som säkerhet för en skuld till exempel till ett kreditinstitut, ett mejeri, en lantbrukshandel eller någon annan borgenär.
Stödsökanden och borgenären ska sinsemellan ingå ett skriftligt pantsättningsavtal. Stödsökanden och borgenären beslutar sinsemellan om pantsättningsavtalet och dess innehåll.
Stödsökanden eller borgenären ska lämna in pantsättningsavtalet eller en skriftlig anmälan om pantsättning till den myndighet som behandlar stödet. Om borgenären gör anmälan, ska denne också lämna pantsättningsavtalet till myndigheten. Om du själv anmäler pantsättningen som stödsökande, kan du också lämna in en fritt formulerad anmälan. Anmälan om pantsättning ska göras skriftligen.
I anmälan om pantsättning ska anges
- uppgifter om den stödsökande som gett pantsättningen
- objektet för pantsättning, dvs. jordbrukarstöden
- det belopp för vilket pant har lämnats
- borgenärens namn
- borgenärens FO-nummer eller personbeteckning samt
- borgenärens kontonummer.
Den myndighet som behandlar stödet får inte ge råd om innehållet i pantsättningsavtalet eller om pantsättningens inverkan på andra skulder. Myndigheten ger råd om vilka uppgifter som ska läm-nas om pantsättningen för att myndigheten ska kunna dra av den pantsatta andelen av de stöd som ska betalas.
5.4 Stödtak
För EU-finansierade stöd har det fastställts vissa begränsningar i eurobelopp. Om dessa begränsningar har överskridits måste stödens enhetsnivå minskas. I samband med utarbetandet av stödkalkyler bör den sökande beakta eventuella beskärningar av stödets enhetsnivå.
5.5 Återkrav av stöd
Den myndighet som beviljat stödet kan bestämma att stödet ska återkrävas, till exempel om du har betalts stöd utan grund eller till ett högre belopp än vad som kunde ha beviljats dig eller om du inte har följt stödvillkoren.
Innan beslutet om återkrav fattas får du hemsänt ett brev om hörande i vilket du reserveras tillfälle att ge din utredning i ärendet och bland annat välja om stödet ska återkrävas med inbetalningskort eller genom avdrag från kommande stödbetalningar. Du kan välja avdraget, om jordbruksstöd kommer att betalas till dig under de följande 12 månaderna.
- Om avdraget inte har kunnat göras i sin helhet under de följande 12 månaderna, börjar återkravsfordran uppbäras också med inbetalningskort.
- Om återkravsfordran inte har betalats senast på förfallodagen, börjar den uppbäras också genom avdrag från stödbetalningarna
I beslutet om återkrav som skickats till dig ingår närmare information om grunderna och villkoren för återkravet. Dröjsmålsränta enligt 4 § 1 mom. i räntelagen (633/1982) kan tas ut på det belopp som återkrävs.
Förfarandet för återkrav berör såväl nationella som EU:s hel- och delfinansierade stöd.
Bestämmelser om återkrav ingår i lagen om verkställighet av jordbruksstöd (192/2013) och i EU:s rättsakter.
5.6 Finansiell disciplin och linjär minskning
Finansiell disciplin består av två olika delar. Dess syfte är att årligen samla in medel för kriser som påverkar produktionen och distributionen av jordbruksprodukter. Finansiell disciplin tillämpas också när finansiella prognoser ger vid handen att de årliga maximala beloppen av direktstöd kommer att överskridas. Om alla medel som samlats in för krisåtgärder ändå inte används för detta ändamål, återbetalas de oanvända medlen till jordbrukarna.
Finansiell disciplin utförs som en procentuell minskning av de direktstöd som finansieras av EU. Genom den finansiella disciplinen minskas den andel av gårdens sammanlagda belopp av EU-finansierade direktstöd som överstiger 2000 euro innan stödet betalas ut. De första 2000 euro i det sammanlagda beloppet av direktstöd som beviljats gården berörs således inte av finansiell disciplin. Kommissionen ger Europaparlamentet och rådet ett förslag till procentsats för minskningen före slutet av mars. Den procentuella minskningen fastställs senast 1.12.2022. År 2021 var procentsatsen cirka. 1,66.
Stöden betalas till gården i en bestämd ordningsföljd. Om gården betalas flera olika direktstöd till ett sammanlagt belopp av mer än 2000 euro, betalas stöden i tur och ordning utan finansiell disciplin tills det sammanlagda beloppet av direktstöd till gården överstiger 2000 euro. Det stödbelopp som överstiger gränsen betalas till gården minskat med procenten för finansiell disciplin. Därmed kan en del av direktstöden betalas till gården helt utan finansiell disciplin och en del av direktstöden minskade med procenten för finansiell disciplin, beroende på det sammanlagda belopp av direktstöd som betalas till gården och antalet stödtyper (dvs. stöd). Den finansiella disciplinen granskas därmed enligt gård och inte enligt stödtyp.
Om det gemensamma taket för totalbeloppet av direktstöd per land överskrids, minskas alla direktstöd linjärt. Den linjära minskningen utförs som en procentuell beskärning innan stödet betalas ut. Den slutliga nivån på den linjära minskningen blir klar våren/sommaren 2023 före utbetalningen av direktstödens andra post. År 2021 är den procentuella minskningen cirka 0,20 och den slutliga nivån slås fast våren/sommaren 2022.
År 2022 berörs följande EU-finansierade stöd av finansiell disciplin och linjär minskning:
- Grundstöd
- Förgröningsstöd
- Stöd till unga jordbrukare (EU)
- Bidrag för jordbruksgrödor
- Bidrag för nötkreatur
- Bidrag för mjölkkor (stödregion AB)
- Får- och getbidrag
5.7 Stöd av mindre betydelse dvs. de minimis -stöd
Medlemsstaterna ska informera kommissionen om de planerar att betala statligt stöd eller ändra på gällande stödsystem. Om kommissionen konstaterar att det av staten eller av statens medel beviljade stödet inte lämpar sig för den gemensamma marknaden, eller att ett sådant stöd missbrukas, måste stödsystemet avskaffas eller ändras så att det bättre lämpar sig för den gemensamma marknaden. Det finns vissa undantag till denna anmälningsplikt.
Stöd av mindre betydelse (de minimis)
Ett undantag när det gäller beviljandet av statligt stöd är att stödet beviljas som stöd av mindre betydelse (de minimis -stöd). Det stödbelopp som en stödtagare får är då försumbart och också det sammanlagda beloppet av det stöd som står till förfogande är försumbart i förhållande till värdet av jordbruksproduktionen. Inom jordbrukssektorn har man bestämt enligt författningsändring år 2019 att 20 000 euro är ett sådant belopp av mindre betydelse som varken inverkar på medlemsstaternas handel eller snedvrider eller hotar snedvrida konkurrensen. Perioden under vilken detta stödbelopp kan beviljas är tre beskattningsår. När beskattningsåret växlar flyttas granskningsperioden så att den tre beskattningsår långa perioden är innevarande beskattningsår plus de två föregående beskattningsåren. Möjligheten att få de minimis -stöd för jordbrukssektorn prövas således per granskningsperiod.
De minimis -stöd beviljas också annanstans än inom jordbrukssektorn. Enligt kommissionens författningar får de minimis -stöden till jordbrukssektorn, de minimis -stöden till fiskerisektorn och de s.k. allmänna de minimis -stöden sammanlagt inte överstiga 200 000 euro per stödtagare under granskningsperioden, dvs. tre beskattningsår.
Som de minimis -stöd har beviljats bl.a. krisstöd, ersättningar för hjortdjursskador och transportstöd för sockerbeta. Om ett jordbruksföretag under innevarande beskattningsår och de två föregående beskattningsåren har beviljats 20 000 euro i de minimis -stöd till sektorn för produktion av jordbruksprodukter, kan jordbruksföretaget inte längre beviljas nytt de minimis -stöd till sektorn för produktion av jordbruksprodukter under gransknings-perioden. Också beviljade allmänna de minimis -stöd kan sätta gräns för beviljandet, om ett sammanlagt belopp av 200 000 euro i alla de minimis -stöd till samma sökande har uppnåtts.
Stödtagarens skyldighet att uppge de minimis -stöd
Om en producent tidigare under pågående beskattningsår eller under de två föregående beskattningsåren har beviljats de minimis-stöd, ska han uppge det i samband med ansökan om nytt de minimis -stöd. Av beslutet om beviljande av stöd framgår att stödet har beviljats på de minimis -villkor. Underlåtelse att uppge tidigare de minimis -stöd kan leda till att stödet återkrävs med ränta.
Författningar som påverkar beviljandet av de minimis-stöd
Allmänt de minimis-stöd (200 000 €/ 3 beskattningsår)
- Kommissionens förordning (EU) 1407/2013 om tillämpningen av artiklarna 107 och 108 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt på stöd av mindre betydelse
De minimis-stöd för jordbruksproduktion (20 000 €/ 3 beskattningsår)
- Kommissionens förordning (EU) 1408/2013 om tillämpningen av artiklarna 107 och 108 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt på stöd av mindre betydelse inom jordbrukssektorn, ändring (EU) 2019/316
5.8. Stödsammandag
Stödsammandraget får du från jordbrukarnas webbtjänst Vipu. Sammandraget innehåller uppgifter om beloppen av jordbrukarstöd som betalts till din gård samt om eventuella återkrav, utmätningar, förpantningar och ytterligare påföljder. Du får sammandraget från menyn Gård i punkten Betalningshändelser. Uppgifterna syns i Viputjänsten genast när stödet är utbetalt.
Vid behov kan du be landsbygdsnäringsmyndigheten i din kommun om de uppgifter som ingår i stödsammandraget.
5.9 Uppgifter som anmäls till skattemyndigheten
Livsmedelsverket skickar årligen uppgifter om stödmottagarens alla händelser som rör stödbetalningar av jordbrukarstöd för året innan till Skatteförvaltningen. Anmälan till Skatteförvaltningen görs i januari påföljande år.
När du gör upp skattedeklarationen kan du använda dig av stödsammandraget i e-tjänsten Vipu.
Livsmedelsverket skickar dig separat information om de händelser som inte framgår av stödsammandraget i Vipu, men som behövs i skattedeklarationen. Sådana uppgifter är:
- återkrav som har betalats med inbetalningskort eller tagits ut genom indrivning
- för stora betalningar som återbetalats till stödtagaren
- annullerade kvittningar av stödbetalningar och återbetalningar som hänfört sig till återkrav.
Livsmedelsverket skickar uppgifterna i slutet av januari påföljande år.
5.10 Betalningen av stöd och de jordbrukspolitiska målsättningarna
I Finland grundar sig jordbrukets stödsystem på stödordningarna i samband med EU:s gemensamma jordbrukspolitik. Dessa är EU:s direkta inkomststöd samt kompensationsersättning och miljöersättning som medfinansieras av EU. Dessutom främjas produktionsdjurens välbefinnande och ekologisk produktion genom EU:s stödordningar. Stödhelheten kompletteras med nationella stöd som är avsedda för de särskilda förhållanden som råder i Finland.
Jordbrukarstöd betalas från Europeiska garantifonden för jordbruket och Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling samt av nationella medel. Medlen som betalas ingår i Europeiska unionens allmänna budget och i Finlands statsbudget. Mål har satts upp för användningen av medlen och åtgärdernas verkningsfullhet och man följer regelbundet upp vilka effekter åtgärderna har.
Livsmedelsverket fungerar som utbetalande organ för dessa medel i Finland, dvs. ansvarar för administrationen av och tillsynen över de stöd och ersättningar som finansieras ur jordbruksfonderna (Lag om Livsmedelsverket 371/2018). Livsmedelsverket sköter om att betalningarna erläggs till stödtagarna och säkerställer att rätten till stöd för utgifterna och iakttagandet av unionsbestämmelserna kontrolleras innan betalningarna godkänns.
Gå till följande 6. Råd2020 rådgivning 2022