1. Syften med systemet för jordbruksrådgivning
- svara på det behov av rådgivning som jordbrukarna upplever i anslutning till nya stödsystem
- öka jordbrukarens kunskap om skötseln av gården, såväl i miljöfrågor som när det gäller djurens välmående och hälsa
- minska gårdarnas klimatpåverkan
- öka energieffektiviteten samt förebygga riskerna som klimatförändringen medför
- främja utvecklingen av gården och riskhanteringen
- förbättra jordbrukarens kunskaper om vad de förpliktelser som gäller åtgärder och tvärvillkor innebär i den praktiska verksamheten
- främja jordbrukarnas ork genom att minska den osäkerhet och ovisshet som de många kraven medför
- skingra oron för tillsyn samt minska sanktionsrisken genom att förklara innehållet i villkoren personligen och genom att gå igenom saker och ting från gårdens utgångspunkter
- väcka jordbrukarens intresse för nya miljöåtgärder som är lämpade för gården
- förbättra jordbrukarnas kunskaper om växtskydd och anammande av de allmänna principerna för integrerad bekämpning
- förbättra jordbrukarens kunskaper om tvärvillkoren för livsmedels- och fodersäkerhet
- öka jordbrukarens kunskaper om modernisering av gårdsbruksenheten och förbättrad konkurrenskraft.
2. Förutsättningar för rådgivarna och rådgivningstjänsterna
- Serviceproducenten ska vara införd i registret över mervärdesskattskyldiga, som förs av Skatteförvaltningen.
- Rådgivaren ska upprätthålla och utveckla de yrkeskunskaper som krävs för jordbruksrådgivningen genom att utbilda sig regelbundet.
- De som utför rådgivningsuppgifter handlar under tjänsteansvar. På skötseln av rådgivningsuppgiften tillämpas dessutom förvaltningslagen, språklagen, samiska språklagen och lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet. Vid ersättning av skador som uppkommit i samband med utförandet av rådgivningsuppgiften tillämpas skadeståndslagen.
- Rådgivningen ska vara av hög kvalitet och utgå från behoven hos den som får rådgivning.
- Rådgivningen ska vara åtskild från inspektionerna. Rådgivningstjänsterna ska vara konfidentiella. Serviceproducenten eller rådgivaren får inte avslöja personlig eller individuell information som kommit honom eller henne till kännedom för någon annan än den ifrågavarande gårdens stödmottagare, förutom om det under verksamhetstiden observerats sådana oegentligheter och regelöverträdelser som serviceproducenten eller rådgivaren enligt unionslagstiftningen eller Finlands lagstiftning är skyldig att underrätta en offentlig myndighet om, i synnerhet då det gäller.
3. Ersättning för jordbruksrådgivning
Ersättningen för jordbruksrådgivning betalas till rådgivningsorganisationen. Ersättningens belopp för given rådgivning är 63 euro (moms 0 %) per timme. För rådgivningsförberedelse och utarbetande av en plan kan ersättning betalas högst för en tid som motsvarar rådgivningshändelsens längd, om rådgivningen leder till någon av följande:
- plan för välbefinnande av djur
- en miljöplan
- en hälsovårdsplan för produktionsdjur
- en energiplan för gårdsbruksenheten
- en plan för modernisering av gårdsbruksenheten och förbättrande av dess konkurrenskraft.
Utarbeta planen enligt Livsmedelsverkets anvisningar. Plananvisningarna finns i kapitlen 9–13 i den här anvisningen.
Ersättning för att förbereda rådgivningen kan betalas för högst en timme, fastän ingen ovan nämnd plan utarbetas för gården.
Den maximala kostnaden för en rådgivningsgång är 1 500 euro. Rådgivningshändelsen kan genomföras
- på garden
- i terrängen
- hos den som får rådgivning
- i rådgivarens lokaler
- elektroniskt med hjälp av distans förbindelse.
Vid behov kan en rådgivningshändelse genomföras under olika dagar.
En förening eller gård kan få rådgivning för högst 15 000 euro under hela programperioden.
Rådgivaren, eller dennes arbetsgivare om rådgivaren är anställd av någon, kan få ersättning för de resekostnader som uppstått under rådgivarens resa till rådgivningsplatsen så att kostnader för användning av ett eget fordon ersätts enligt statens gällande resereglemente. Rådgivningsersättning för restiden kan dock inte fås. Dagtraktamente ersätts heller inte.
Statens resereglemente 2021
Ersättning kan även fås för andra skäliga resekostnader än de som orsakats genom användning av ett eget fordon.
Med beaktande av författningens skälighetskrav (1387/2014 9§) och logiken i statens resereglemente (6 § Ersättning för användning av eget fordon):
Om det ansöks om utbetalning av kilometerersättning för användning av leasingbil i samband med en Råd2020-åtgärd, ska stödtagaren liksom vid ansökan om utbetalning av kilometerersättning för egen bil beakta uppnåendet av 5000 km -gränsen per kalenderår.
När det gäller leasingbilar tolkas gränsen specifikt för varje bil och i uppnåendet av 5000 km -gränsen räknas in alla körningar med bilen i fråga.
Det är på stödtagarens ansvar att i ansökan om utbetalning uppge att gränsen uppnåtts samt att använda sig av rätt taxa.
Rättsnormer:
Statsrådets förordning om systemet för jordbruksrådgivning 1387/2014:
”9 §
Resekostnadsersättning
En rådgivningsorganisation, ett rådgivande företag eller en rådgivare som idkar näring kan dessutom få ersättning för resetiden med undantag av skäliga resekostnader som föranletts av resan till rådgivningsstället.
Resekostnader som föranletts av användningen av eget fordon ersätts med tillämpning av ersättningsgrunderna i statens resereglemente.”
Statens resereglemente 2021
”6 § Ersättning för användning av eget fordon
För en tjänsteresa som en tjänsteman eller arbetstagare företar med ett fordon som han eller hon äger eller innehar betalas färdkostnadsersättning enligt följande:
För varje beräkningsperiod på ett år som börjar den 1 januari betalas för tiden 1.1–31.12.2020 för de första 5 000 kilometrarna 43 cent per kilometer och för de följande kilometrarna 38 cent per kilometer. De ovan nämnda kilometerersättningarna betalas förhöjda i följande fall: 1) med 7 cent när skötseln av uppgifterna förutsätter transport av släpvagn kopplad till bilen och med 11 cent när skötseln av uppgifterna förutsätter transport av husvagn kopplad till bilen, samt med 22 cent när skötseln av uppgifterna förutsätter transport av en raststuga eller motsvarande kopplad till bilen, och 2) med 3 cent när a) personen i fråga är tvungen att i sin bil forsla maskiner eller anordningar vars vikt överstiger 80 kilogram eller vilka är skrymmande till formatet, b) personen i fråga på grund av sina uppgifter är tvungen att transportera en hund i sin bil, eller 3) med 9 cent när skötseln av uppgifterna förutsätter att personen i fråga rör sig med bil på en skogsbilväg eller på en vägbyggnadsarbetsplats som är avstängd för annan trafik, samt 4) med 3 cent per person när personen i fråga transporterar andra personer som det är arbetsgivarens sak att transportera.”
Den som får rådgivning är skyldig att betala mervärdesskatten för rådgivningen.
Kostnadsexemplet i tabell 1 presenterar rådgivningskostnaderna och den mervärdesskatt som ska betalas av den som får rådgivning.
Tabell 1. Exempel på kostnader för rådgivning.
Kostnader för rådgivning | |
Rådgivningsbesökets varaktighet (h) | 2 |
Kontorstid som använts för beredning och/eller sammanställning av plan (h) | 2 |
Rådgivningsersättning (€/h, moms 0 %) | 63 |
Kostnader för rådgivningen (€/h, moms 0 %) | 252 |
Resekostnader för rådgivningsbesök | |
Resans längd tur och retur (km) | 50 |
Kilometersättning för användning av egen bil 2019 (€/km) | 0,43 |
Resekostnader totalt (€, moms 0 %) | 21,5 |
Sammanlagda kostnader för rådgivningsbesök och planering (€, moms 0 %) | 273,5 |
Mervärdeskatt (24 %) av de sammanlagda kostnaderna för rådgivningen, dvs. den del som rådgivningens mottagare ska betala (€) | 65,64 |
4. Förutsättningar för den som tar emot rådgivning
- personer som har ansökt om direkta stöd eller programbaserade stöd
- jordbrukare som bedriver jordbruk utan att få direkta eller programbaserade stöd
- personer som har beviljats eller som ansöker om stöd för etablering som jordbrukare eller som på motsvarande sätt börjar bedriva jordbruk
- ansvariga aktörer i en sådan förening eller i 12 kap. 1 § i vattenlagen (587/2011) avsedd sammanslutning som har ingått ett sådant avtal som avses i 5 § 5 mom. i lagen om vissa programbaserade ersättningar till jordbrukare (1360/2014).
5. Rådgivningens ämnesområden
- tvärvillkor
- förgröningsstödets krav
- begränsning av och anpassning till klimatförändringar
- biologisk mångfald
- vatten- och markskydd
- innovationer
- miljöersättningar
- bevarande av jordbruksmark
- ekologisk produktion
- växtskydd och integrerad bekämpning
- produktionsdjurens välbefinnande och hälsa
- omständigheter som hänför sig till miljöeffektivitet, till exempel effektivare energianvändning och förnybar energi samt
- modernisering av gårdsbruksenheten och förbättrad konkurrenskraft.
- Energi
- energiplan
- innovationsrådgivning, antecknas bara som sekundär
- övrig energirådgivning, energieffektivitet
- övrig energirådgivning, förnybar energi
- Växtskydd och livsmedels- och foderhygien på växtproduktionsgårdar
- innovationsrådgivning
- integrerad bekampning
- livsmedels och foderhygien på växtproduktionsgårdar (tvärvillkor)
- växtskydd (tvärvillkor)
- växtskydd utöver tvärvillkoren
- Ekologisk produktion
- innovationsrådgivning
- villkor för ekologisk produktion
- Ekologisk produktion
- innovationsrådgivning
- villkor för ekologisk produktion
- Modernisering av gårdsbruksenheten och förbättrad konkurrenskraft
- förbättrad konkurrenskraft
- generationsväxling
- gårdbruksinvestering
- innovationsrådgivning, antecknas bara som sekundär
- plan för modernisering av gårdsbruksenheten och förbättrad konkurrenskraft
- Produktiondjur
- blandning av foder och utfodring av djur, foderhygien (tvärvillkor)
- djurens välbefinnande (tvärvillkor)
- djurens välbefinnande utöver tvärvillkoren
- djursjukdomer, endast TSE samt import och export (tvärvillkor)
- ersättning för djurens välbefinnande
- identifiering och registrering av djur (tvärvillkor)
- innovationsrådgivning
- livsmedelshygien i utrymmen för husdjursproduktion förbjudna ämnen och rester (tvärvillkor)
- minskning av ammoniakutsläpp med hjälp av utfodring
- välbefinnandeplan för produktionsdjur
- Produktiondjur, hälsovårdsplaner
- hälsovårdsplan för produktionsdjur
- innovationsrådgivning, antecknas bara som sekundär
- välbefinnandeplan för produktionsdjur
- Miljö
- anpassning till klimatförändringen
- begränsning av klimatförändringen (kolbindning)
- begränsning av klimatförändringen (minskade utsläpp av växthusgaser)
- bevarande av jordbruksmark
- biologisk mångfald (tvärvillkor)
- biologisk mångfald utöver tvärvillkoren
- cirkulär ekonomi
- innovationsrådgivning, antecknas bara som sekundär
- jordmån och kollager (tvärvillkor)
- landskap (tvärvillkor)
- miljöplan
- näringsbalanskalkyler
- vatten- och markskydd utöver tvärvillkoren
- vattenvård (tvärvillkor)
- villkor för miljöersättning: ändring av åtgärderna för miljöersättning
- Rådgivningen till olika rådgivningsmottagare handlar om huvudsakligen samma ämnesområden
- Rådgivningen som ges till gruppen är ändamålsenlig
-
- för att rikta kostnaderna för rådgivningen effektivare
- för att öka antalet personer som tar emot rådgivning eller
- för att trygga att rådgivningen är av likvärdig kvalitet
7. Förhandsanmälan om rådgivningen
8. Ansökan om rådgivningsersättning samt förutsättningar för att ersättning ska betalas ut
- En skannad kopia av blankett 454 Ämnesområdena inom rådgivning och mottagarens bestyrkande av att rådgivningsåtgärden har mottagits. Fyll i blanketten noggrant. Blanketten ska inkludera underskrifter av både rådgivaren och den som får rådgivning. Blanketten kan undertecknas också elektroniskt, om du använder ett tillförlitligt system för elektronisk underskrift. Rådgivningsmottagarens bestyrkande av rådgivningshändelsen är en absolut förutsättning för att ersättning ska betalas ut. Rådgivningen kan inte bestyrkas i förväg, så rådgivningsmottagaren ska underteckna blanketten tidigast den dag då den sista rådgivningen har getts.
- En välbefinnandeplan för produktionsdjur, miljöplan, energiplan för gårdsbruksenheten, hälsovårdsplan för produktionsdjur eller plan för modernisering av gårdsbruksenheten och förbättrad konkurrenskraft, om en sådan är uppgjord. Bifoga planen som pdf-fil till ansökningen om utbetalning. En förutsättning för utbetalning av ersättningen är att planen är uppgjord enligt Livsmedelsverkets anvisningar.
- Kopia av den faktura som skickats till rådgivningsmottagaren.
9. Plan för modernisering av gårdsbruksenheten och förbättrad konkurrenskraft
- Plan för modernisering av gårdsbruksenheten och förbättrad konkurrenskraft
- skuldrådgivning
- rådgivning om generationsväxlingar
- preliminär planering av investeringar
- bolagiseringsrådgivning
- rådgivning om odlingens och husdjursproduktionens lönsamhet
- kalkyler över produkternas täckningsbidrag och produktionskostnader
- utarbetande av affärsplaner med anknytning till ansökningar om investeringsstöd för gårdsbruket eller startstöd för unga jordbrukare
- skattebokföring, annan bokföring eller utarbetande av bokslut
- utarbetande av planer som gäller enbart skogsbruket
- utarbetande av anmälningar och ansökningar som myndigheterna förutsätter.
10. Miljöplan för gårdsbruksenheten
- kartlägga gårdens verksamhet ur ett miljöperspektiv
- föra fram förslag på åtgärder som syftar till att förbättra miljöns tillstånd
- hitta bästa praxis för gården och
- få igång en kontinuerlig förbättring av miljöns tillstånd på gården.
- Åkrarnas egenskaper
- Odlingsväxter, maskinkedjor och markstruktur
- Gödsling och kalkning
- Husdjursproduktion och kreatursgödsel
- Växtskydd
- Landskapsvård och miljöavtalsobjekt
- Begränsning av klimatförändringen
- Avfallshantering och oljetankar
- Beskrivning av nuläget på gården
- Åtgärdsförslag. Om det inte finns några förslag ska du motivera avsaknaden av dem. Berätta klart och tydligt vad som fungerar bra på gården och vad som kan förbättras.
- Förslag på tidtabell för att genomföra åtgärderna
11. Hälsovårdsplan för produktionsdjur
Hälsovårdsplanens viktigaste mål är att ge produktionsdjursgården konkreta åtgärdsrekommendationer med vilka gårdens funktionella hälsovård kan förbättras. För att målet ska nås behövs en omfattande kartläggning av nuläget som gör det lättare att hitta de eventuella utvecklingsobjekten. Hälsovårdsplanen ska innehålla följande punkter:
1. Utredning av nuläget
-
Faktorer som påverkar djurproduktionen och omständigheterna
-
En kartläggning av produktionsdjurens välfärds- och hälsostatus med beaktande av gårdens särdrag
2. Definition av eventuella problempunkter
3. Åtgärdsanvisningar för att korrigera problempunkterna
- Om det inte finns åtgärdsförslag, ska avsaknaden av dem motiveras grundligt. Då kan man ge anvisningar om åtgärder med vars hjälp en god status kan upprätthållas i framtiden.
4. Tidtabell för åtgärdsförslagen
Planen ska utarbetas skriftligt. Du kan utarbeta en hälsovårdsplan för produktionsdjur med de planmallar som finns på Djurens hälsa ETT rf:s webbplats.
Du kan också utarbeta planen fritt. Då ska alla de nödvändiga helheterna presenteras på motsvarande sätt i planen.
När du lämnar in hälsovårdsplanen till gården kan du samtidigt ge mera information om åt-gärderna och deras effekter.
Kom ihåg att bifoga hälsovårdsplanen också till ansökan om utbetalning av rådgivningsersättning i Hyrrä-tjänsten.
12. Energiplan
13. Välbefinnandeplan för produktionsdjur
14. Administrativa påföljder, dvs. sanktioner
15. Rådgivarregister
16. Tillsyn
Kontroller på plats görs på det sätt som förutsätts i förordningen genom ett ändamålsenligt stickprov. Kontrollerna ska täcka minst fem procent av betalningsansökningarnas årliga eurobelopp. Kontrollobjekten väljs genom stickprov som dels är slumpmässiga, dels grundar sig på riskanalys. Stickproven görs en gång i veckan på Livsmedelsverket så att förutsättningen om minst fem procent på årsnivå uppfylls.
Områden som kontrolleras särskilt inkluderar systemet för reservering av rådgivningsanslag, rådgivningens genomföringsmetod (individuell/grupprådgivning), rådgivningens ämnesområden, rådgivarnas kompetens och på byggnadsutbildning, samt rådgivarens kompetens med hänsyn till det kontrollerade ämnesområdet, faktiska kostnader, bokföring och verifikat, jordbrukarens bestyrkande av genomförd rådgivning/ämnesområden.
17. Landsbygdsprogrammets kommunikationsregler
- Europeiska unionens embleen
- hänvisning till stödet från landsbygdsfonden.