Ansökan om utbetalning

Den här anvisningen gäller projekt som har fått ett positivt stödbeslut under åren 2023–2027. 

Du kan ansöka om utbetalning, när du har fått ett positivt stödbeslut för projektet under finansieringsperioden 2023–2027.

Så här gör du en betalningsansökan i e-tjänsten Hyrrä

Logga in i Hyrrä-tjänsten

Allmänt om betalningsansökningar

Bekanta dig noggrant med stödbeslutet och dess villkor.

De godkända kostnaderna för projektet är stödberättigande efter att du har skickat in din ansökan för behandling i Hyrrä och fått ett meddelande om anhängiggörandet. Stödberättigande kostnader kan uppstå under den tid projektet genomförs.

Stöd kan betalas i en eller flera poster. Om projektet genomförs under en lång tid lönar det sig att ansöka om utbetalningar i flera poster. Standardiserade engångsersättningar betalas i en post.

Gör den sista betalningsansökan senast inom fyra månader efter att tiden för projektets genomförande har löpt ut.

Om projektet efter att stödet beviljats dessutom har fått annan finansiering än den som NTM-centralen beviljat, ange den erhållna finansieringen i betalningsansökan.

Om det har skett betydande förändringar i projektplanen eller i företagets verksamhet efter att stödet beviljades ska du omedelbart anmäla förändringarna till NTM-centralen. Anmäl förändringarna senast när du ansöker om utbetalning.

Spara projektets uppföljningsuppgifter samtidigt som du ansöker om den sista betalningsposten av stödet.
NTM-centralen kan vid behov begära tilläggsuppgifter till betalningsansökan. Svara på begäran om tilläggsuppgifter inom utsatt tid.

Ansökan om förskott

Om det enligt bestämmelserna är möjligt att betala för projektet i förskott, kan du ansöka om förskottsbetalning. Förskott kan sökas en gång och får uppgå till högst 20 % av det beviljade stödbeloppet.

Förskott kan inte betalas för småprojekt (utveckling eller investering) eller beredningspengar eller projekt vars betalningssätt är resultatbaserat (engångsersättning). Ansökan om förskott ska innehålla en motivering till behovet av förskott samt en redogörelse för stödmottagarens inkomster och de tillgångar som är tillgängliga för tillfällig finansiering av projektet.

Kalkylerade semesterlöner, semesterpenningar och lönebikostnader

I alla projekt som har lönekostnader används en kalkylerad procentsats för semesterlöner, semesterpenning och lönebikostnader för att täcka dessa kostnader.

Detta gäller inte lönekostnader som ingår i investeringar. I investeringsprojekt verifieras löner genom tidrapporter och granskas i bokföringen (huvudbok eller andra tillräckliga dokument) baserat på de faktiska uppkomna kostnaderna, inklusive arbetsgivarens lagstadgade bikostnader. I Hyrrä-tjänsten finns ingen separat post för löner, de ingår i andra kostnader.

Ange i kostnadskalkylen lön för tid i arbete utan semesterlön, semesterpenning och lönebikostnader. E-tjänsten Hyrrä lägger automatiskt till 39 procent av lönen för tid i arbete till de godtagbara lönekostnaderna. Denna 39 procent täcker semesterlön, semesterpenning och lagstadgade bikostnader. Semesterpenning och andra poster som ingår i denna 39 procent betalas alltså inte separat efter slutbetalning, då de ingår i det kalkylmässigt godkända lönebeloppet.

Vederlagsfritt arbete, dvs. talkoarbete

Vederlagsfritt, dvs. talkoarbete, kan godkännas som kostnad och privat finansiering i allmännyttiga investeringar och utvecklingsprojekt samt i samhälleliga investeringar i datakommunikationsnät och investeringar i vattentjänster. Projekt för utbildning och informationsförmedling kan inte ha vederlagsfritt arbete.

När du ansöker om utbetalning av stöd, ska du lägga fram timbokföring för det vederlagsfria arbetet, som utförts för projektet, på blankett 2302VT. Du kan även anmäla motsvarande uppgifter utan blankett, men vi rekommenderar att du använder blanketten. Anmäl arbete som genomförts av en person som är minst 15 år.

När du har valt kostnadsmodell enligt kalkylerade kostnader 19 % eller 40 %, ska vederlagsfritt arbete anges när du ansöker om utbetalning.

När du ansöker om utbetalning för ett resultatbaserat projekt (+engångsersättning), kan du ange genomfört vederlagsfritt arbete på blankett 2302VT, men den behöver inte bifogas till betalningsansökan. Uppgifter som samlas in på blanketten är till nytta när du anmäler projektets uppföljningsuppgifter, så det lönar sig att fylla i dem även om de inte behöver bifogas ansökan om utbetalning.

Värdet på det vederlagsfria arbetet är 20 euro per timme och arbetstagare. I värdet av en persons vederlagsfria arbete ingår också användning av sedvanliga småmaskiner. Om det vederlagsfria arbetet utförts med traktor eller motsvarande arbetsmaskin, till exempel fyrhjuling eller snöskoter, räknas dessutom ett värde på användningen av arbetsmaskinen till 40 euro per brukstimme.

Av privat finansiering kan högst 100 procent vara vederlagsfritt arbete.

Kostnadsmodeller

Kom ihåg: Du kan inte byta kostnadsmodell mitt i projektet.

Det finns två alternativ gällande kostnadsmodeller för kalkylerade kostnader:

  • kalkylerade kostnader, (flat rate) 19 %
  • kalkylerade kostnader, (flat rate) 40 %.

Kalkylerade kostnader 19 %

I denna kostnadsmodell godkänns 19 % av projektets godtagbara lönekostnader och köpta tjänster som indirekta kostnader. I de indirekta kostnaderna ingår:

  • projektpersonalens resekostnader
  • lokalkostnader
  • maskin- och anläggningskostnader
  • programvarukostnader
  • kontorskostnader
  • utbildningskostnader
  • företagshälsovårdskostnader
  • projektets serveringskostnader.

Vederlagsfritt arbete anges i kostnadsslaget "vederlagsfritt arbete". I finansieringen bokförs vederlagsfritt arbete som privat finansiering, som kan omfatta både privat finansiering och vederlagsfritt arbete.

Du behöver inte bifoga kvitton eller andra verifikat över indirekta kostnader till betalningsansökan.

Kalkylerade kostnader 40 %

I denna kostnadsmodell godkänns 40 % av projektets godtagbara lönekostnader som indirekta kostnader. I de indirekta kostnaderna ingår alla övriga projektkostnader.

Vederlagsfritt arbete ingår i de kalkylerade kostnaderna och i finansieringen gällande den privata finansieringen.

Du behöver inte bifoga kvitton eller andra verifikat över indirekta kostnader till betalningsansökan.

Faktiska kostnader

De kostnader som verifieras i projektet är faktiska kostnader och har i beslutet godkänts som projektkostnader. I betalningsskedet kan betalningssättet vara kostnadsbaserat eller utfallsbaserat.

Standardiserad engångsersättning

I projektstöden är beredningspenningen den enda standardiserade engångsersättningen som tagits i bruk. Beredningspenningen är 5 000 euro. Kvitton eller verifikat behöver inte bifogas till ansökan om utbetalning. Beskriv i utbetalningsansökan det slutresultat som har åstadkommits med beredningspenningen.

Olika projekttyper kan genomföras som en kombination av kostnadsmodellerna och betalningssätt och presenteras i följande tabell:

Projekttyp

Kostnadsmodell

Utbetalning av stöd
Beredningspenning Standardiserad engångsersättning Utfallsbaserat
Små projekt, utveckling Faktiska kostnader, kalkylerade kostnader 19 %, kalkylerade kostnader 40 % Utfallsbaserat
Små projekt, investering Faktiska kostnader Utfallsbaserat
Företags- och jordbrukargruppsprojekt Faktiska kostnader, kalkylerade kostnader 19 % Kostnadsbaserad
Investeringar Faktiska kostnader Utfallsbaserat, kostnadsbaserat
Bredbandsinvesteringar Faktiska kostnader Kostnadsbaserad
Utbildnings- och informationsförmedlingsprojekt samt samarbetsprojekt Faktiska kostnader, kalkylerade kostnader 19 %, kalkylerade kostnader 40 % Utfallsbaserat, kostnadsbaserat

Utbetalning av stöd

Ange i betalningsansökan hur projektet har genomförts under den tidsperiod som betalningsansökan gäller. Kostnaderna ska ha betalats av stödmottagaren.

Bifoga huvudboken / ett utdrag ur huvudboken i betalningsansökan för den tidsperiod som betalningsansökan gäller. Om transaktionerna inte har öppnats på en tillräcklig nivå i huvudboken, lämna in en separat verifikation (blankett 2304TK) eller utredning som innehåller motsvarande uppgifter.

Registrera projektets kostnader på ett eget konto eller på ett eget kostnadsställe i bokföringen eller håll kostnaderna på annat sätt klart åtskilda i bokföringen under hela genomförandet av projektet.

I fråga om investeringar ska kostnaderna i regel bokföras på balanskontot, som visar att den understödda egendomen ingår i stödmottagarens tillgångar.

Om du är en yrkesutövare eller rörelseidkare som har enkel bokföring, ska du lägga fram projektets kostnader med en separat tillräcklig utredning, till exempel en verifikation på blankett 2304TK eller andra tillräckliga verifieringsdokument.

Stöd betalas enligt den procentuella andelen av de faktiska godtagbara kostnaderna enligt stödbeslutet.

Om det är fråga om ett tillståndspliktigt byggprojekt, bifoga till den sista ansökan om utbetalning kommunens byggnadstillsynsmyndighets protokoll över slutsynen.

Om du förvärvar aktier i en byggnad, fastighet eller fastighetsaktiebolag med stödet ska du till betalningsansökan bifoga ett köpebrev av vilket byggnadens och markens värde framgår separat.

Ett anslutningsavtal (bl.a. el-, värme-, vatten-, avlopps- och datakommunikation) ska bifogas över anslutningsavgifterna.

I betalningsansökan ska du presentera arbetsavtalen för de personer som arbetat för projektet eller någon annan utredning om grunderna för lönen. Det arbete som utförts för projektet ska framgå av ansökan och det kan påvisas med timbokföring, till exempel med hjälp av blankett 2301T. Av timbokföringen ska framgå tidpunkten, mängden, innehållet och den totala arbetstiden inklusive avlönad frånvaro. I projektstöden godkänns, utöver bruttolönen, 39 % kalkylerade personalkostnader, som inkluderar semesterlöner, semesterpenning och lagstadgade bikostnader.

När du som kostnadsmodell valt modellen med kalkylerade kostnader på 19 % eller 40 %, ska det vederlagsfria arbetet läggas fram på blankett 2302VT eller genom att lägga fram motsvarande uppgifter.

Stödet betalas ut när målet har uppnåtts och åtgärden har vidtagits. Du kan inte ansöka om förskottsbetalning för ett utfallsbaserat projekt.

När du ansöker om utbetalning, berätta i din utbetalningsansökan vad som har gjorts inom projektet och hur projektplanen i din stödansökan har förverkligats, dvs. presentera det uppnådda resultatet. Du behöver inte bifoga kvitton eller bokföringshandlingar till din betalningsansökan. NTM-centralen kan dock begära tilläggsutredningar om det anses nödvändigt. Eventuella inkomster granskas inte längre i utbetalningsskedet.

Du kan dela in projektet i avsnitt med namn, definierat innehåll och mål samt berätta hur uppnåendet av målet verifieras.

Projektets avsnitt kan vara:

a) Separata, självständiga helheter
Utbetalning erläggs inte för avsnitt som inte genomförts men utbetalning erläggs för avsnitt som genomförts.

b) Beroende av varandra och tillsammans bilda en funktionell helhet
Om den funktionella helheten är bristfällig är avkastningen bristfällig och stöd kan inte alls utbetalas.

Bifoga de dokument för verifiering som fastställts i stödbeslutet till utbetalningsansökan (t.ex. utredning eller rapport, fotografier, avtal, övriga dokument). Stödet betalas i poster som motsvarar genomförandet av de åtgärder som godkänts genom stödbeslutet.

När du ansöker om utbetalning för ett resultatbaserat projekt (+engångsersättning), kan du ange genomfört vederlagsfritt arbete på blankett 2302VT, men den behöver inte bifogas till betalningsansökan. Uppgifter som samlas in på blanketten är till nytta när du anmäler projektets uppföljningsuppgifter, så det lönar sig att fylla i dem även om de inte behöver bifogas ansökan om utbetalning.

Du kan inte söka ändring i ett projekt som genomförs på ett utfallsbaserat sätt. Du kan ansöka om förlängning av tiden för genomförande av projektet av motiverade skäl.

Uppföljningsuppgifter

I samband med sista betalningsansökan, ska uppföljningsuppgifter fyllas i och genomförandet av vederlagsfritt arbete ges specificerat i personarbetstimmar och maskinarbetstimmar.

Behöver du hjälp?

Leta fram kontaktuppgifter

Blanketter

2301T Timbokföring
2302V Timbokföring för vederlagsfritt arbete 
2303ML Reseräkning
2304TK Samlingsförteckning  
2305P Projektarbetarnas arbetstider och utbetalda löner 

Lagstiftning

Livsmedelsverkets föreskrift 19/2023 om ansökan om utbetalning av stöd för utvecklingsprojekt

Sidan har senast uppdaterats 13.9.2024