Ruokaviraston toimialaan kuuluvia viranomaisvalvontoja toteuttavat mm. ELY-keskusten maaseutuosastot ja kuntien yhteistoiminta-alueiden viranomaiset.
Valvonnan tueksi Ruokavirasto tarjoaa erilaisia tietojärjestelmiä, ohjeistusta ja koulutusta. Valvonnan laadun varmistamiseksi Ruokavirasto toteuttaa em. toimijoille arviointi- ja ohjauskäyntejä (jatkossa AJO-käynti).
AJO-käynnin tarkoituksena on selvittää, onko valvonta tavoitteen mukaisesti suunniteltua, tehokkaasti toteutettua ja lainsäädännön sekä Ruokaviraston ohjeiden mukaista. Lisäksi valvonnan tulisi olla yhdenmukaista koko maassa. Merkittävä osa AJO-käyntiä on myös Ruokaviraston omasta toiminnastaan saama palaute.
Kun AJO-käynti on tehty, kohde saa havainnoista raportin. Raportissa on eritelty hyvät käytännöt, kehittämiskohteet ja poikkeamat sekä aikataulu mahdollisille korjaaville toimenpiteille. Ruokavirasto voi myös antaa ehdotuksia tai ohjeita toiminnan parantamiseen. Samoin Ruokavirasto voi saamansa palautteen perusteella parantaa omaa toimintaansa ja kehittää valvontaa.
Hukkakauralain valvontatehtäviä toteuttavat kuntien maaseutuelinkeinoviranomaiset (kuntien yhteistoiminta-alueet) ja ELY-keskusten maaseutuosastot. Ruokavirasto toimii valvontaa ohjaavana viranomaisena.
Hukkakauravalvonnan vuosittaiset AJO-käynnit rajataan yhden ELY-keskuksen toiminta-alueelle. Kesällä hukkakauran peltotarkastusten aikaan pyritään tapaamaan vähintään puolet yhteistoiminta-alueen henkilöstöstä lähtemällä mukaan peltotarkastuksille. Syksyllä kokoonnutaan uudelleen koko henkilöstön kanssa keskustelemaan valvonnan toteutuksesta ja kehittämistarpeista. Usein myös paneudutaan ajankohtaiseen aiheeseen koulutuksellisesta näkökulmasta.
ELY-keskuksen maaseutuosaston AJO-käynnillä tarkastellaan valvonnan toteutusta yleensä valvontapäällikön, hukkakauravastaavan ja ehdollisuuden koordinaattorin kanssa. Aiheina ovat mm. vuosittaisen valvontasuunnitelman toteuttaminen, valvonnan painopisteet ja vaikuttavuus, raportointi, tietojärjestelmät, yhteistyö kuntaviranomaisten kanssa ja resurssitilanne. Usein myös Ruokaviraston saama palaute nousee merkittäväksi asiaksi.
Raportteihin kirjataan hyviä käytäntöjä ja kehittämiskohteita usein, poikkeamia havaitaan harvoin. Viime vuosina merkittävimmät kehittämiskohteet ovat liittyneet kuntien yhteistoiminta-alueiden ja ELY-keskusten keskinäiseen yhteydenpitoon sekä työnjakoon valvontakäynneillä.
Siemenlain valvontaa eli siemenkaupan markkinavalvontaa toteuttavat ELY-keskusten maaseutuosastot. Myös tässä valvontaa ohjaavana viranomaisena toimii Ruokavirasto.
Siemenkaupan markkinavalvonnan vuosittaiset AJO-käynnit toteutetaan kahden ELY-keskuksen toiminta-alueelle. AJO-käynnillä tarkastellaan valvonnan toimintatapoja valvontaa tekevien tarkastajien ja valvontapäällikön kanssa. Valvonnan toimintatapojen yhdenmukaistamisen lisäksi AJO-käynnillä tarkastellaan muun muassa valvonnan resursseja, suunnittelua, raportointia sekä tarkastajien koulutustarpeita. AJO-käynnillä pohditaan myös valvonnan kehittämistä valvonnan vaikuttavuuden näkökulmasta.
Siemenkaupan markkinavalvonnassa merkittävimmät kehittämiskohteet ELY-keskuksille ovat liittyneet tarkastajien valvonnan toimintatapojen yhdenmukaistamiseen. AJO-käynnit edesauttavat täten valvontakohteiden tasavertaista kohtelua.
Juha Rantamäki
Hukkakauravalvonnan prosessinomistaja
Siemenyksikkö
Terhi Puisto
Siemenmarkkinavalvonnan prosessinomistaja
Siemenyksikkö