Johdanto
Tervetuloa Ruokaviraston avaaman ruokaketjuhaun pariin. Ruokaketjun toiminnan edistämisen valtionavustus on tarkoitettu laajoille, valtakunnallisille ja yleishyödyllisille hankkeille. Hankkeen tavoitteet määräytyvät hankehaussa asetettavien painopisteiden mukaan. Toimenpiteet hankkeissa voivat olla tiedotusta, menekinedistämistä tai kehittämistä. Hankehakuun voivat osallistua erilaiset yhteisöt ja yritykset.
Laajoilla, valtakunnallisilla ja yleishyödyllisillä hankkeilla voidaan tavoittaa suuria määriä kohderyhmän edustajia. Toimenpiteiden suunnittelussa onkin hyvä kuulla myös sektorin tarpeita, joita onnistuneesti toteutetun hankkeen on tarkoitus palvella myös hankkeen päättymisen jälkeen.
Hankkeen toteutuneisiin kuluihin voi saada avustusta enintään 80 % hyväksytyistä kuluista. Omarahoitusosuus voi olla rahaa tai työtä. Myös yhteishankkeiden toteuttaminen ja hankkeiden välinen yhteistyö on suositeltavaa. Hankesuunnitelmassa tulee olla mahdollisimman tarkka kuvaus toimenpiteistä. Suunnitelmissa ei kuitenkaan tule unohtaa innovatiivisuutta ja rohkeutta.
Valtionavustuksen myöntäminen perustuu komission maa- ja metsätalousalan ryhmäpoikkeusasetukseen (EU) No:702/2014. Tämän mukaan hankkeissa voivat tulla esiin eri tuotteet ja niiden menekkiä voidaan edistää ja niistä voidaan tiedottaa, mutta tuotemerkkejä, yrityksiä tai tuotteiden alkuperää ei hankkeissa saa olla esillä.
Tämä hakuohje kattaa ohjeistuksen hankkeen suunnitteluun, hankehakuun ja hankkeen toteuttamiseen. Hakuohjeeseen kannattaa tutustua huolella jo ennen hankehakemuksen laatimista. Ohje ei ole kattava selostus lainsäädännöstä eikä ole oikeudellisesti sitova. Lisätietoa hausta ja hankkeen toteuttamisesta saa Ruokavirastosta.
Hanketyypit
Tiedotushanke
Tiedotusta koskevaa tukea voivat saada ammatillista koulutusta ja taitojen hankkimista koskevat toimet sekä muu esittely- ja tiedotustoiminta. Taitojen hankkimista ovat esimerkiksi koulutukset, kurssit, työpajat ja valmennukset.
Tietämyksen siirtoa ja tiedotusta koskevia palveluja tarjoavilla yksiköillä on oltava asianmukaiset valmiudet eli pätevä henkilöstö, ja henkilöstölle on tarjottava säännöllisesti koulutusta kyseisten tehtävien hoitamiseen. Esimerkkinä hyväksyttävistä kustannuksista ovat ammattimessuille tai kuluttajamessuille osallistuminen tai viestintäkampanjan toteuttaminen. Huomioitavaa on, että palkkakulut messuilla eivät ole avustuskelpoisia.
Tilaisuuksien järjestämisestä ja niihin osallistumisesta huomioidaan vain osallistumismaksut, matkakustannukset, julkaisujen kustannukset, näyttelytilojen vuokra ja niiden pystytys- ja purkamiskustannukset sekä kilpailujen palkinnot, joiden arvo on enintään 1000 euroa palkintoa ja voittajaa kohti. Kohderyhmän osallistumismaksuja, matka- ja majoituskuluja ei korvata.
Tiedotushankkeissa on huomioitava, että kaikilla kyseisen alueen yrityksillä on oltava mahdollisuus saada tätä tukea objektiivisesti määriteltyjen edellytysten perusteella.
Tietämyksen siirto-, tiedotus- ja koulutushankkeissa hyväksyttäviä toimenpiteitä ovat esimerkiksi:
- Esittelytoiminta
- Tiedotustoimet
- Koulutukset, kurssit, työpajat ja valmennus
Kehittämishanke
Avustettavan kehittämishankkeen on oltava kyseisen maatalousalan tai maatalouden osa-alan kaikkien yritysten edun mukainen ja tulosten on oltava kaikille osapuolille vapaasti saatavilla. Kehittämishankkeen tuotoksena voi syntyä esimerkiksi selvitys, joka hyödyttää koko alaa.
Kehittämishankkeissa hyväksyttäviä toimenpiteitä ovat esimerkiksi:
- Selvitykset
- Alaa hyödyttävien innovatiivisten käytäntöjen, toimintamallien ja ratkaisujen kehittäminen
Menekinedistämishanke
Menekinedistämisen tarkoituksena on tiedottaa suurelle yleisölle maataloustuotteiden ominaispiirteistä esimerkiksi järjestämällä kilpailuja, osallistumalla messuille tai tiedotus- ja suhdetoimintaan, jakamalla tieteellistä tietoa tai julkaisemalla asiatietoja. Menekinedistämiskampanjoilla voidaan kannustaa talouden toimijoita tai kuluttajia ostamaan kyseistä tuotetta. Avustuskelpoisia ovat esimerkiksi suoraan kuluttajalle jaetut julkaisut.
Menekinedistämiskampanjoita voidaan toteuttaa esimerkiksi televisiossa ja radiossa. Kampanjat voivat sisältää julisteita ja lehtimainontaa. Menekinedistämistoimet koostuvat kuvista ja teksteistä, jotka liittyvät kulloinkin kyseessä oleviin maataloustuotteisiin ja niiden yleisiin ominaisuuksiin. Menekinedistämisaineistossa ei saa viitata tuotteiden alkuperään tai tiettyyn yritykseen/tuottajaan tai tietyn yrityksen tuotteisiin.
Menekinedistämishankkeissa hyväksyttäviä toimenpiteitä ovat esimerkiksi:
- Kilpailujen, messujen ja näyttelyiden järjestäminen ja niihin osallistuminen (ei messujen palkkakulut)
- Julkaisut, joiden tarkoituksena on lisätä suuren yleisön tietoisuutta maataloustuotteista.
- Mainonta eri medioissa
- Some-kampanjat
- Esitteet
Hankkeiden laajuus ja valtakunnallisuus
Avustettavan hankkeen on oltava vaikutuksiltaan laaja ja valtakunnallinen. Avustettavassa hankkeessa voidaan toteuttaa sekä tietämyksen siirtoa ja tiedotusta, menekinedistämistä ja/tai kehittämistyötä. Hankkeen toimenpiteet tulee toteuttaa valtakunnallisesti ja hankkeen tuloksien hyödyntäminen tulee olla selkeästi valtakunnallista. Hankkeesta saatavan hyödyn tulee kohdistua kaikkiin siitä kiinnostuneisiin tahoihin, joten jäsenyys avustuksensaajana toimivassa yhteisössä ei saa olla edellytyksenä hankkeeseen liittyvien palvelujen saamiselle.
Hankkeen valmistelu
Hankkeen tavoitteet ja toimenpiteet
Hankkeen tavoitteet perustuvat hakuilmoituksessa mainittuihin painopisteisiin. Hanketoimenpiteiden on hyvä olla mahdollisimman konkreettisia ja tavoitteiden mitattavia, jotta toimenpiteen kustannustehokkuutta ja sitä, onko toimenpidettä tarvetta rahoittaa, voidaan arvioida. Hakulomakkeen liitteessä 3 hakija esittelee hankkeen toimenpiteet. Toimenpiteiden tavoitteita ja perusteluja toimenpiteiden valinnalle voi esittää tarkemmin hankesuunnitelmassa.
Hyväksyttävät kustannukset
Hyväksyttäviä kustannuksia ovat hankkeen toteuttamiseen liittyvät palkkakulut, palkkiot, ostopalvelut sekä yleishallinnon kulut. Muut hankkeelle jaettavat kustannukset voidaan hyväksyä vain siltä osin kuin ne kohdennetaan hankkeen toteuttamiseen.
Kustannusten korvattavuudessa on huomioitava:
- Tarpeellisuus
- Kohtuullisuus
- Aiheuttamisperiaate
- Tarkoituksenmukaisuusperiaate
- Moninkertaisuuden kielto
Ei hyväksyttäviä kustannuksia ovat muun muassa:
- Vapaaehtoiset henkilöstösivukulut
- ALV, jos hakija voi vähentää sen verotuksessa.
- Henkilöstökoulutus, joka liittyy hakijan normaaliin toimintaan.
- Henkilöstön uuteen työhön valmentautumiseen liittyvät koulutukset
- Ennen avustuspäätöstä syntyneet kulut
- Kulut, joita ei ole ilmoitettu hankepäätöksessä
- Flat rate
Palkkaus- ja palkkiokustannuksista ei hyväksytä määrää, joka ylittää alalla maksettavien palkkojen ja palkkioiden tason.
Avustuksesta voidaan kattaa avustuskelpoisten toimenpiteiden toteuttamisesta aiheutuneet tarpeelliset ja kohtuulliset kustannukset. Kohtuullisuutta arvioitaessa pidetään arviointiperusteena toimialan keskimääräistä kustannustasoa. Avustuksensaajan on pyydettävä tarkoituksenmukaisella tavalla tarjouksia siten, että kustannusten hyväksyttävä taso paikkakunnalla tai alueella voidaan luotettavasti todeta.
Kustannukset jaotellaan välittömiin ja yleiskustannuksiin. Kustannusten korvattavuudessa lähtökohtana on, että sekä välittömien että yleiskustannusten on liityttävä suoraan hankkeeseen (aiheuttamisperiaate).
Kustannusten on myös oltava hankkeen toteuttamisen kannalta tarkoituksenmukaisia (tarkoituksenmukaisuusperiaate). Hakijan välittömiin kustannuksiin esittämiä kustannuksia ei voi esittää korvattavaksi myös yleiskustannuksina (moninkertaisuuden kielto).
Kustannukset on lisäksi voitava todeta kirjanpidosta (todistamisvelvoite). Hakijan on selvitettävä kustannusten kohdentamisessa käytetyn osuuden laskentaperusteet, esimerkiksi tehollisen työajan seurantaan perustuvalla tuntikirjanpidolla.
Hyväksyttäviä kustannuksia eivät ole vapaaehtoiset henkilöstösivukustannukset, joita ovat esimerkiksi työterveyskulut, lisäeläkevakuutusmaksut, henkilökohtaiset jäsenmaksut, lounassetelit ja muut ruokailuetuudet, henkilökuntatilaisuuksista aiheutuvat kustannukset.
Myöskään henkilöstön uuteen työhön valmentautumiseen liittyvät koulutuskustannukset, kuten kielikoulutus eivät ole hyväksyttäviä kustannuksia, eikä henkilöstökoulutus, joka liittyy hakijan normaalin toimintaan.
Hyväksyttäviä kustannuksia eivät myöskään ole edustusmenot eivätkä edunvalvonnasta aiheutuvat kustannukset. Myöskään rahoituskuluja ja kustannuksia, jotka aiheutuvat avustuksensaajan tavanomaiseen liiketoimintaan kuuluvasta toiminnasta ei hyväksytä.
Arvonlisävero tulee sisällyttää hankkeen talousarvioon silloin, kun hakija ei ole arvonlisäverovelvollinen.
Toimeen liittyvä arvonlisävero on avustuskelpoista, jos avustuksensaaja ei voi vähentää sitä. Tällöin arvonlisävero tulee sisällyttää hankehakemuksessa esitettyihin kuluihin. Tältä osin avustuksensaajan on esitettävä verottajalta saatu todistus tai toimitettava muu luotettava selvitys siitä, ettei kyseiseen toimintaan liittyviä kustannuksia voida vähentää avustuksen saajan toiminnassa.
Ennen avustuspäätöksessä ilmoitettuna hankkeen alkamisajankohtana syntyneitä kuluja ei korvata. Kuluja, joita ei ole hyväksytty avustuspäätöksessä, ei korvata.
Huomioithan, että hankkeen tilintarkastuksesta aiheutuvat kulut ovat myös avustuskelpoisia ja ne voi sisällyttää hankkeen talousarvioon.
Kululajit
Hankkeen budjetti jaetaan palkkakuluihin, palkkioihin, matkakuluihin, ostopalveluihin, muihin kustannuksiin ja yleiskustannuksiin.
Palkkakustannuksiin sisältyvät hankkeeseen palkattavien henkilöiden palkkakulut lakisääteisine sivukuluineen. Palkkakuluihin luetaan mukaan hankkeen aikana kertynyt lomaraha, lomapalkka ja lomakorvaus. Hanketyöntekijöiden nimikkeet on mainittava jo hakemuslomakkeessa.
Palkkiolla tarkoitetaan kertaluonteisesta työsuorituksesta maksettua korvausta ja siihen on sisällytettävä lakisääteiset sivukulut. Palkkioita voidaan maksaa esimerkiksi ohjausryhmän kokouksiin osallistumisesta, mikäli se on huomioitu hankesuunnitelmassa. Jos ohjausryhmän jäsenyys kuuluu viranomaisen viranhoitoon, osallistumiskustannukset eivät voi olla hankkeen kustannuksia.
Ostopalveluilla tarkoitetaan ulkopuolisilta yrityksiltä tai asiantuntijoilta ostettuja palveluja. Ostopalveluissa tulee noudattaa hankintalakia 1397/2016. Kaikista yli 12 000 euroa ylittävistä hankinnoista tulee pyytää vähintään kolme tarjousta. Myös alle 12 000 euron arvoisista hankinnoista on syytä pyytää tarjouksia, jos kulujen kohtuullisuudesta ei ole varmuutta.
Hyväksyttäviä ovat hankesuunnitelman mukaisista matkoista aiheutuvat koti- ja ulkomaan matka- ja majoituskulut sekä päivärahat. Matkustamisen kustannukset hyväksytään valtion matkustussäännön mukaisesti. Katso kohta 4.4 matkustaminen.
Muita kustannuksia ovat esimerkiksi posti- ja puhelinkulut, pienhankinnat kuten matkapuhelin, toimistotarvikkeet ja kokousten tai muiden vastaavien tilaisuuksien tarjoilukulut. Jos muut kustannukset kohdistuvat koko hankkeelle, ei niitä tule esittää erikseen toimenpidekohtaisesti talousarviolomakkeella.
Yleiskustannukset maksetaan toteutuneiden kulujen mukaan. Yleiskustannukset on eriteltävä hankehakemuslomakkeella. Niitä ei kuitenkaan tarvitse kohdentaa eri toimenpiteille.
Hankkeen toteuttajat ja ostopalvelut
Avustusta myönnetään hankkeen toteuttajalle eli yhdistykselle, yritykselle tai muulle yhteisölle. Tätä valtionavustusta ei kuitenkaan myönnetä valtionhallinnon omille toimijoille. Toteuttaja voi itse toteuttaa kaikki hankkeen toimenpiteet. Toimenpiteistä riippuen on toisinaan tarpeen siirtää avustusta edelleen ja käyttää siirronsaajia. Esimerkiksi keskusjärjestön toteuttaessa hanketta, voi avustusta olla toimenpiteiden tehokkaan toteuttamisen vuoksi järkevää siirtää edelleen jäsen- tai alajärjestöille. Nämä siirronsaajat tulee mainita jo hankehakemuksessa. On myös mahdollista, että valtionavustuspäätöksessä hakijalta edellytetään siirronsaajien käyttöä toimenpiteiden toteuttamisessa. Valtionavustuksen siirronsaajilla on samat velvollisuudet kuin valtionavustuksen saajilla.
Toimenpiteitä voi olla tarpeen ja järkevää toteuttaa myös ostopalveluna. Hankinnoissa joiden ennakoitu arvo ilman arvonlisäveroa on enemmän kuin 60 000 euroa, on noudatettava julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) annettua lakia. Hankintaa ei saa jakaa eriin, osittaa tai laskea poikkeuksellisin menetelmin kyseisen lain säännösten soveltamisen välttämiseksi. Hankintaohjeita voi kysyä lisää hankinnat.fi –palvelusta. Jos avustuksella on tehty hankintalain kynnysarvon ylittävä hankinta, tulee hankinta olla toteutettu kokonaisuudessaan hankintalain mukaisesti, jotta se voidaan katsoa avustuskelpoiseksi.
Hankkeissa, joissa on useita eri siirronsaajia, tulee kuitenkin olla yksi yhteinen budjetti. Hankkeen vastuutaho on nimettävä hakemuksessa. Ohjausryhmä on suositeltavaa muodostaa erityisesti hankkeissa, joissa on useita siirronsaajia. .
Hankkeen rahoitus
Hankkeeseen voi saada avustusta enintään 80 % toteutuneista hyväksyttävistä kuluista. Hyväksytyt kulut tulee todentaa kirjanpidolla tai työaikakirjanpidolla. Omarahoitus tulee olla rahaa tai työaikakirjanpidolla todettavaa työtä. Jos omarahoituksen saaminen on vielä hakuvaiheessa epävarmaa, tulee omarahoitusosuus selvittää Ruokavirastolle ennen hankkeen alkamista. Tarvittaessa omarahoitusosuudesta voi mahdollisen omarahoitusosuuden rahoittajan kanssa tehdä aiesopimuksen ja liittää se hakulomakkeen liitteeksi.
Työaikakirjanpidot hyväksytään vain niiltä työntekijöiltä, joiden nimikkeet on mainittu hyväksytyssä hankehakemuksessa. Työaikakirjanpitoon tulee käyttää Ruokaviraston omaa lomaketta tai kaikki vastaavat tiedot sisältävää hakijan omaa kirjanpitoa. Lomakkeessa tulee löytyä hankkeen nimi, tehtävänimike, työpäivät, tehdyt työtunnit ja tehty tehtävä, tunnit yhteensä kyseessä olevana ajanjaksona, maksettu palkka ja sivukulut, työntekijän ja esimiehen nimi ja allekirjoitus. Työaikakirjanpidoista tulee hankevuoden päättyessä täyttää myös yhteenvetolomake.
Omarahoitusosuudeksi ei lasketa sellaista työtä joka on tehty esimerkiksi osallistumalla hankkeen koulutustilaisuuksiin. Omarahoitusosuudeksi ei lasketa hankkeesta saatuja tuottoja tai voittoja, vaan ne vähennetään suoraan maksettavasta avustuksesta. Omarahoitusosuudeksi ei myöskään katsota laskennallisia (”in natura”) kuluja.
Talkootyöllä voi suorittaa osan omarahoitusosuudesta. Myös talkootyöstä tulee pitää työpäiväkirjaa. Talkootyötunnin arvo on 15 €/h. Kuvaus tehtävästä talkootyöstä, kokonaistuntimäärä ja talkootyön tekijät tulee kirjata jo hakemuslomakkeeseen.
Haku ja päätös
Hakemuksen jättäminen
Hakijan muistilista hakemusta jätettäessä
- Hakulomake skannattuna ja allekirjoituksella varustettuna
- Liite 1 Hankesuunnitelma, jonka tulee sisältää
- Perustelut toimenpiteiden valinnalle
- Viestintäsuunnitelma
- Seuranta ja mittarit
- Liite 2 Talousarviolomake
- Liite 3 Toimenpiteiden kuvaus
- Liite 4 Matkat
- Liite 5 Tiivistelmä, jonka tulee sisältää:
- Tavoitteet, niiden toteuttamisen seurantatapa ja käytettävät mittarit
- Toteuttamistapa, kohderyhmä ja aikataulu
- Tulosten julkaisu- ja hyödyntämissuunnitelma
- Hankkeen tullessa hyväksytyksi tiivistelmä julkaistaan Ruokaviraston nettisivuilla.
- Liite 6 Hakijan toimintasuunnitelma ja vahvistettu talousarvio sille vuodelle, jolle avustusta haetaan
- Rekisteröitymislomake, jos et ole aiemmin saanut ruokaketjun toiminnan edistämisen valtionavustusta.
- Jätä hakemus osoitteeseen kirjaamo@ruokavirasto.fi viimeistään hakuilmoituksessa mainittuna aikana. Mainitse viestissä ”hankehakemus ruokaketjun toiminnan edistämiseksi”, hankkeen nimi ja hakijataho.
Hakulomakkeen täyttäminen
Hakulomake tulee täyttää huolellisesti. Haettaessa tulee käyttää Ruokaviraston hyväksymää hakulomalomaketta ja liittää siihen liitteet 1—6 sekä mahdolliset muut liitteet. Hakulomakkeen ja liitteet 2—4 löydät Ruokaviraston nettisivuilta. Hankesuunnitelmaan ja tiivistelmään ei ole valmista pohjaa.
Kaikki hankkeen kulut tulee esittää liitteessä 2 (talousarviolomake), toimenpiteet liitteessä 3 ja matkat liitteessä 4. Jos toimenpiteet, matkat, palkkakulut tai palkkiot on esitetty ainoastaan hankesuunnitelmassa, eikä niitä ole merkitty hakulomakkeeseen tai sen liitteisiin 2—4, ei kuluja voida hyväksyä. Hankesuunnitelmassa voit taustoittaa ja perustella tarkemmin hankkeeseen valittuja toimenpiteitä ja tarvetta hankkeessa tehtäville matkoille.
Lomakkeen kohtaan 1. tulee hankkeen nimi. Katso.hankkeen nimestä lisää kohdasta 4.1 Hankeviestintä.
Kohtaan 2. hakijan tiedot. Hankkeen yhteyshenkilö vastaa hankkeen toteutuksesta käytännön tasolla. Hankkeen vastuuhenkilö vastaa hankkeesta hallinnollisesti ja hänellä tulee olla myös nimenkirjoitusoikeus edustamassaan organisaatiossa. Yhteyshenkilö ja vastuuhenkilö voivat olla myös sama henkilö.
Ruokavirasto käsittelee henkilötietoja pääasiallisesti sille kuuluvan julkisen vallan käyttämiseksi ja lakisääteisten tehtäviensä hoitamiseksi. Ruokaviraston rekisterien pitäminen perustuu laissa säädettyihin tehtäviin (maksajavirasto- sekä muut tuki- ja rahoitustehtävät, valvonta- ja riskiarviointitehtävät sekä tutkimus- ja vertailulaboratoriotoiminnan tehtävät). Rekistereissä olevia henkilötietoja käsitellään näihin tehtäviin liittyen. Lisätietoja Ruokaviraston verkkosivuilla: www.ruokavirasto.fi->Tietoa meistä->Asiointi->Tietosuoja.
Kohta 3. Täytetään hankkeen alkamis- ja päättymispäivät ja hankkeen toteutustapa (tiedotus-, menekki- ja/tai kehittämistoimenpiteet). Katso hakuilmoituksesta alkamis- ja päättymispäiviä koskevat rajoitukset. Alkamis- ja päättymisajankohta ei tarvitse olla olla vuoden ensimmäinen tai viimeinen päivä. Maksuperusteisen kirjanpidon vuoksi on kuitenkin suositeltavaa, että hanke päättyy aina kuukauden lopussa. Hanke voi koskea tietämyksen siirtoa, tiedotusta, menekinedistämistä tai kehittämistä, tai joitakin näiden yhdistelmiä. Hankkeen toimenpiteet määrittelevät sen, millaisesta hankkeesta on kyse. Lisätietoja eri toimenpiteistä löydät luvusta 1.
Kohta 4. Hankkeen painopisteeksi voi valita yhden tai useamman painopisteen. Useamman painopisteen valinta ei välttämättä tarkoita, että hanke saa todennäköisemmin rahoitusta. Lisätietoja painopisteistä löydät hakua koskevasta tiedotteesta.
Kohta 5. Hankkeen rahoitus. Hankkeen kokonaisbudjetti tehdään 1—3-vuotiseksi. Hakua koskevassa tiedotteessa ilmoitetaan hankkeiden keston enimmäisaika. Hankkeen ei tarvitse olla kestoltaan tasan yhtä, kahta tai kolmea vuotta. Kesto määrittyy sen mukaan mitä hankkeen toimenpiteiden toteuttamiseksi tarvitaan. Monivuotisissa hankkeissa toimenpiteiden tulee edetä johdonmukaisesti vuodesta toiseen. Useampana hankevuotena toistuvia toimenpiteitä ei rahoiteta.
Omarahoitus tulee olla vähintään 20% hankkeen budjetista. Omarahoitusosuus voidaan jakaa hakijan omaan rahaan, hakijan omaan työhön ja muiden rahoittajien rahaan tai työhön.
Hakijan tulee itse rahoittaa täysimääräisesti kaikki yli budjetin menevät kustannukset. Jos hankkeen omarahoitusosuus on enemmän kuin 20%, tulee hankehakemuksen mukainen omarahoitusosuus pysyä myös siinä tapauksessa, jos budjetti ylittyy. Jos hakija on jostain syystä saanut kerättyä omarahoitusta enemmän, maksetaan avustusta siten, että omarahoitusosuus ja avustus yhteensä eivät ylitä budjetin mukaisia hyväksyttyjä kuluja.
Kohta 6. Palkkaerittely ja hankkeen vaatima työpanos
Tähän kohtaan selvitetään palkattavan henkilön tehtävänimike, työpanos (htkk) koko hankkeelle, kuukausipalkka ja sivukulut. Kaikkien hankkeen työtekijöiden tulee pitää työaikakirjanpitoa.
Kohta 7. Arvonlisäveron avustuskelpoisuus
Hakijan tulee täyttää kohta sen mukaan, voiko se vähentää hankkeen kuluja verotuksessa vai ei. Jos kuluja ei voi vähentää, tulee esittää verottajalta saatu todistus tai toimitettava muu luotettava selvitys siitä, ettei toimija voi vähentää kyseiseen toimintaan liittyviä kustannuksia verotuksessaan. Tällöin hakija voi sisällyttää budjettiin myös arvonlisäveron osuuden. Muussa tapauksessa budjetissa esitetyt kulut ja syntyneet kustannukset tulee esittää arvonlisäverottomina.
Kohta 8. Avustuksen siirto
Avustuksen siirronsaajien nimet, yhteystiedot ja vastuuhenkilöt tulee esittää tässä kohtaa.
Kohta 9. Tiedot vastaavanlaisiin hankkeisiin myönnetyistä julkisista avustuksista
Täytä tähän kaikki viimeisen kolmen vuoden aikana organisaation samankaltaisiin hankkeisiin tai toimenpiteisiin saadut julkiset avustukset ja tuet. Kirjoita kohtaan hankkeen tai toimenpiteen nimi, rahoittaja, rahoituksen määrä ja vuosi.
10. Hakemuksen liitteet
Liite 1 Hankesuunnitelma
Hankesuunnitelmaan ei ole käytössä valmista pohjaa. Sen tulee kuitenkin sisältää muun muassa perustelut toimenpiteiden valinnalle, viestintäsuunnitelma, selostus hankkeen seurannasta ja siinä käytettävistä mittareista.
Liite 2 Talousarviolomake
Talousarviolomakkeen täytöstä löydät lisää kohdasta 2.3 kululajit. Taulukko yksi täytetään samalla tapaa kuin hakulomakkeen kohta 5. Lisäksi taulukkoon tulee jakaa hankkeen kulut tiedottamiseen, tiedonvälitykseen, menekinedistämiseen ja kehittämiseen (arvio). Täytä hakuvaiheessa vain suunnitelmia koskevat sarakkeet. Samaa budjettilomaketta käytetään aina, jos budjettia muutetaan, jolloin muutokset merkitään punaisella. Hankevuoden päättyessä lomakkeeseen täytetään toteutunut budjetti.
Merkitse taulukkoon 2 koko hankkeen kulut yhteensä suunnitelmien kohdalle.
Taulukko 3: Erottele jokaisen toimenpiteen kulut. Tarkenna myös mistä palkkakuluista (nimike), palkkioista (nimike tai henkilö, jos tiedossa) tai ostopalveluista (mitä hankitaan) on kyse. Tarkenna myös muut kustannukset lomakkeelle. Jos kyse on koko hankkeen kustannuksista, ei siinä tapauksessa tarvitse jyvittää kustannuksia erikseen toimenpiteille (esimerkiksi yleis-, kirjanpito- ja tietoliikennekulujen kohdalla).
Liite 3 Toimenpiteiden kuvaus
Kuvaa tälle lomakkeelle kaikki hankkeen toimenpiteet.
Toimenpiteitä voivat olla vaikkapa tapahtuma, koulutus tai kokonaisuus pieniä yhteensopivia toimenpiteitä, esimerkiksi somemarkkinointitoimenpiteet. Hakija voi jakaa toimenpiteet hankkeen kokonaisuuden kannalta luontevimmalla tavalla. Toimenpidekokonaisuuksien tarkempi budjetointi tehdään erillisellä budjettilomakkeella.
Toimenpiteiden kuluista tulee antaa mahdollisimman tarkka arvio. Lomakkeeseen on hyvä laittaa mahdollisimman tarkka kuvaus toteuttamistavasta ja mainita kohderyhmä. Jos toimenpiteen toteuttaa siirronsaaja, tulee lomakkeella mainita, mikä siirronsaaja on kyseessä. Toteuttamisajankohdan tarkkuus riippuu toimenpiteen tyypistä. Esimerkiksi messujen kohdalla tarkka päivämääräkin saattaa olla jo tiedossa. Joissakin kehittämistoimenpiteissä voi puolestaan olla kyse useammista kuukausista. Toisinaan toimenpiteen toteuttaminen saattaa olla riippuvaista sääolosuhteista, tällöin tarkkuudeksi riittää esimerkiksi kevät 2024.
Toimenpiteiden kohderyhmä tulee kuvata mahdollisimman tarkoin. Kohderyhmänä ei voi olla yksittäinen henkilö, yritys tai esimerkiksi tietyn yrityksen kanssa yhteistyösopimuksen tehneet tuottajat. Hankkeiden tilaisuudet tulee olla kaikille avoimia.
Liite 4 Matkat
Tähän merkitään kaikki matkat, joihin osallistutaan ja joista syntyy hankkeelle kuluja. Jos matkakohde ei ole vielä tarkentunut, sen voi täydentää lomakkeelle myös hankkeen aikana. Peruste matkalle kuitenkin on oltava, muutoin matkakulut eivät ole hyväksyttäviä. Matkustajien kohdalle riittää nimikkeet ja matkustajien määrä. Jos matkustustapa tulee olemaan muu kuin julkinen, mainitaan se tässä. Viitataan toimenpiteeseen tai useaan toimenpiteeseen, joihin matka liittyy. Käytä samaa toimenpidenumeroa kuin liitteessä 3 (toimenpiteiden kuvaus). Jos matkustusajankohta ei ole vielä tarkkaan tiedossa voi sen merkitä noin kuukauden tarkkuudella.
Liite 5 Tiivistelmä
Hankesuunnitelman tiivistelmässä tulee tulla esiin tavoitteet, seurantatapa ja käytettävät mittarit, hankkeen toteuttamistapa, kohderyhmä ja aikataulut sekä tulosten julkaisu ja hyödyntämissuunnitelma. Hanketiivistelmä voi olla pituudelta noin yksi A4. Muista, että myönteisen rahoituspäätöksen saadessaan hankkeen tiivistelmä julkaistaan Ruokaviraston nettisivuilla.
Liite 6 Hakijan toimintasuunnitelma ja vahvistettu talousarvio sille vuodelle, jolle avustusta haetaan
Hakija voi lisätä edellä mainittujen pakollisten liitteiden lisäksi vielä tarpeen mukaan muitakin liitteitä. Lisäliitteet on myös hyvä nimetä ja numeroida.
Hankepäätös
Hakija saa hankkeen käsittelyn jälkeen Ruokavirastosta hankepäätöksen. Hankepäätöksessä hankesuunnitelma on voitu hyväksyä kokonaan tai osittain. Jos hankesuunnitelma on hyväksytty osittain, tulee hakijan toimittaa Ruokavirastoon hankepäätöksen mukaisesti tarvittaessa uusi hankesuunnitelma ja/tai hakemuksen muita liitteitä päätöksessä esitettyyn määräaikaan mennessä, ellei niitä ole toimitettu jo ennen päätöstä.
Hankepäätökseen on saatettu lisätä hankekohtaisia valtionavustuksen käyttämistä koskevia ehtoja ja rajoituksia, joiden noudattaminen on avustuksen maksamisen ehtona.
Hankkeen toteuttaminen
Hankeviestintä
Hankkeilta odotetaan avoimuutta sekä tiedottamista hankkeiden tapahtumista ja tuloksista. Hankesuunnitelmaan sisällytetään viestintäsuunnitelma sekä suunnitelma someviestinnästä. Verkostoituminen ja yhteistyö muiden toimijoiden kanssa on suositeltavaa.
Hankkeesta tiedotetaan sisäisesti niille tahoille, joita asia koskee, ja jotka voivat saada hankkeesta hyötyä. Ulkoisen tiedottamisen tavoitteena on kertoa siitä, mitä hankkeessa tapahtuu. Tiedottaminen tuo hankkeelle näkyvyyttä ja vaikuttavuutta.
Hankkeiden rahoittajan eli maa- ja metsätalousministeriön logo tulee näkyä hankemateriaaleissa. MMM:n graafinen ohjeistus löytyy osoitteesta: http://mmm.fi/ministerio/yhteisotunnus. Logona käytetään MMM:n tunnusta, josta löytyvät eri kieliversiot. Logon tulee olla helposti nähtävissä hankemateriaaleista ja sen on oltava samankokoinen kuin hankkeen toteuttajan tunnus.
Visuaalisessa aineistossa tunnusta ja mainintaa käytetään selkeästi viestin alussa, aikana tai lopussa. Auditiivisessa aineistossa rahoittajaa koskevaa mainintaa käytetään selkeästi viestin lopussa. Jos logon käyttämisessä on epäselvyyttä, voit olla yhteydessä Ruokavirastoon.
Hankkeen nimen tulee olla hanketta kuvaava, mutta mielellään lyhyt ja ytimekäs.
Alkuperän, yritysten ja tuotemerkkien näkyminen
Alkuperän esille tuominen
Sallittua:
- ”paikallista”
- ”lähellä”
- ”lähiruokaa” (kunhan se ei viittaa yksinomaan kotimaiseen tai suomalaiseen)
Ei sallittua
- ”suomalaista”
- ”kotimaista”
- Suomen lippu
- Erilaiset maantieteelliset termit eivät ole sallittuja
Komissio on linjannut sallittuja käytäntöjä menekinedistämisessä, jota säännellään EU:n maa- ja metsätalousalan valtiontukea koskevissa ryhmäpoikkeusasetuksessa. Nämä linjaukset pätevät myös tiedotukseen, koska myös niitä säätelevä maatalouden ryhmäpoikkeusasetus kieltää alkuperän esille tuomisen.
Valtionavusteisessa menekinedistämisessä tai yleisessä tiedotuksessa ei saa tuoda esiin tuotannon tai tuotteiden kansallista tai alueellista alkuperää. Alkuperään viittaaviksi viesteiksi katsotaan muun muassa seuraavat termit: kotimainen, suomalainen sekä erilaiset maantieteelliset termit (esim. ”Savosta” tai ”Pirkanmaalta”). Menekinedistämisen ja tiedottamisen yhteydessä ei saa viitata myöskään tietyn yrityksen tuotteisiin.
Menekinedistämiskampanjassa tai tiedotteessa ei siis voi käyttää Suomen lipun värejä tai muita nimenomaan Suomelle tyypillisiä elementtejä. Taustamaisemakin voi olla kielletty, jos se ainutlaatuisuudessaan voidaan yhdistää vain Suomeen. Esimerkiksi Väinämöinen voidaan yhdistää vain Suomeen, mutta Lappi myös muihin maihin.
Menekinedistämisessä ja tiedotuksessa sitä hallinnoivan yhdistyksen nimen tulee olla neutraalissa muodossa. Jos yhdistyksen nimessä on esimerkiksi ilmaisu ”kotimainen” tai ”Suomen”, yhdistys voi käyttää tässä yhteydessä nimestään neutraalia muotoa tai lyhennettä. Vaikka nimi olisi neutraali tai siitä käytettäisiin lyhennettä, sen täytyy näkyvyydeltään olla mainokseen tai tiedotteen viestiin nähtynä toissijainen. Se voi kattaa mainoksesta tai tiedotteesta enintään noin 5 %.
Viestejä ei saa muotoilla siten, että ne tosiasiassa, alkuperäisestä tarkoituksestaan riippumatta, vähentävät muiden EU-jäsenvaltioiden tuotteiden kysyntää taikka saavat ne vaikuttamaan huonommilta vaihtoehdoilta.
Jos yrityksiä, tuotemerkkejä tai alkuperää ei mainita, avustusta voidaan myöntää tieteellisten tietojen saattamiseksi kansantajuiseen muotoon.
Avustusta voi saada myös sellaisista laatujärjestelmistä tiedottamiseen, joihin voi kuulua myös muista maista peräisin olevia tuotteita. Tiedotustoimet voivat tällöin koskea tuotteiden ominaisuuksia, niiden ravintohyötyä ja suositeltavia käyttötapoja. Tällöinkään yksittäisiä yrityksiä, tuotemerkkejä tai alkuperää ei saa mainita.
Yritykset ja tuotemerkit
Valtionavusteinen menekinedistäminen/tiedote ei voi olla välittömässä näkö- tai kuuloyhteydessä tuotekohtaiseen menekinedistämiseen. Menekinedistämistä/tiedotetta ei siis voi laittaa lehdessä vierekkäiselle tai peräkkäiselle sivulle tuotekohtaisen menekinedistämisen/tiedotteen kanssa.
Myyntipaikassa menekinedistämistä ei voi jakaa yhtaikaa tuotekohtaisen menekinedistämisen kanssa. Televisiossa tai radiossa peräkkäin olevat tuotekohtaiset ja menekinedistämiset sallitaan. Tässä tuotekohtaisella menekinedistämisellä tarkoitetaan menekinedistämistä, josta käy ilmi yritys tai alkuperä tai muu vastaava kielletty seikka.
Valtionavusteisilla verkkosivuilla tai muussa valtionavusteisessa tiedotuksessa ei saa tuoda esiin alkuperää, yrityksiä tai tuotemerkkiä. Sivuilla ei myöskään sallita mainosbannereita. Sivuilla voi kuitenkin olla esimerkiksi linkki yhdistyksen sivuille tai maakunnittain tehtyyn neutraaliin tuottajaluetteloon, jossa puolestaan on linkit tuottajien yhteystietoihin. Kampanjasivulla ei voi olla suoraa linkkiä yrittäjään, tuotteeseen eikä alkuperään vaan mahdollinen yhteys pitää olla välilinkin kautta. Erillisiä salasanojen takana olevia sivustoja ei tarvita.
Avustusta voi saada julkaisuihin, kuten luetteloihin, hinnastoihin tai verkkosivustoihin, joissa esitellään jonkin tietyn alueen tai tuotteen tuottajia koskevia tietoja, jos tiedot ja niiden esitystapa ovat puolueettomia ja kaikilla asianomaisilla tuottajilla on tasavertaiset mahdollisuudet olla edustettuina julkaisussa.
Viittaukset yksittäisiin yrityksiin, tuotemerkkeihin tai tuotteen alkuperään ovat mahdollisia kilpailujen, messujen ja näyttelyiden yhteydessä sillä rajauksella, että näiden yhteydessä jaettavassa materiaalissa ei viitata yksittäisiin yrityksiin, tuotemerkkeihin tai tuotteen alkuperään, kun on kyse avustuksella rahoitettavasta materiaalista.
Työaikakirjanpito
Jokaisen hankkeelle työskentelevän tulee pitää työaikakirjanpitoa. Työaikakirjanpidosta tulee ilmetä, mitä työtä ja kuinka monta tuntia hankkeelle on tehty. Työaikakirjanpitoon voi käyttää Ruokaviraston omaa lomaketta tai toimija voi halutessaan toimittaa Ruokavirastoon myös organisaatiossaan käytössä olevan muun työajanseurannan raportin. Tämä edellyttää, että työajanseurannan raportista on todennettavissa selvästi hankkeelle tehty työaika, avustuksella maksetut tai hankkeen omarahoitukseksi lasketut palkkakustannukset ja sivukulut. Työajanseurantaraporteissa tulee aina olla työntekijän ja esimiehen allekirjoitukset.
Matkustaminen
Matkustaessa tulee noudattaa valtion matkustussääntöä. Pääsääntö on, että matka tehdään edullisinta kulkuneuvoa käyttäen. Jos matkaa ei ole tehty edullisinta kulkuneuvoa käyttäen, tulee muun kulkuvälineen käyttö perustella hakemuksessa. Matkakuluja ovat juna-, lento- ja linja-autoliput sekä perustellusta syystä taksimaksut ja oman auton käytöstä aiheutuvat kilometrikorvaukset..
Muutoksen hakeminen
Muutosta voi hakea sähköpostitse toimittamalla Ruokavirastoon muutetun hakemuslomakkeen. Liitä mukaan myös päivitetty hankesuunnitelma ja muutoksesta riippuen myös muut tarvittavat liitteet. Merkitse muutokset aina punaisella..
Muutoshakemus tulee toimittaa osoitteeseen kirjaamo@ruokavirasto.fi. Sähköpostin otsikkoon on hyvä kirjoittaa ”muutoshakemus” ja hankkeen nimi.
Hankkeeseen tulee hakea muutosta seuraavissa tilanteissa:
- Toimenpiteet muuttuvat.
- Tulee uusi matka.
- Palkka- tai yleiskulut kasvavat yli 10 %.
- Hankkeen kesto muuttuu.
Hankkeeseen ei tarvitse hakea muutosta seuraavissa tilanteissa:
- Budjetti muuttuu yli 10 % eri kululajien välillä (poikkeuksena lisäykset palkkakuluihin, yleiskuluhin tai ostopalveluihin silloin, kun hankinta ylittää hankintalain kynnysarvon)
- Toteuttamisajankohta vaihtuu perustellusta syystä.
- Matkakohde vaihtuu perustellusta syystä matkakulujen pysyessä samoina.
- Toimenpiteen toteuttamistapa muuttuu.
- Toimenpiteen tuotos vaihtuu.
Hankkeen yhteyshenkilöiden tai tilinumeroiden muutokset tulee ilmoittaa Ruokavirastoon aina.
Hankekirjanpito
Avustuksen saajan on säilytettävä kaikki avustettavan hankkeen toteuttamiseen liittyvät tositteet kirjanpitolain mukaisesti.
Muistilista kirjanpitoon
- Hankkeen kirjanpito tulee olla omalla erillisellä kustannuspaikalla tai muulla tavalla eriytettynä siten, että avustuksen käytön valvonta on vaikeudetta mahdollista.
- Avustuksensaajan on järjestettävä kirjanpitonsa siten, että hankkeesta aiheutuneet kustannukset voidaan yksilöidä ja niiden yhteys kirjanpitoon ja maksuhakemukseen voidaan todentaa.
- Hankkeen kustannusten tulee olla maksettuina loppumaksuhakemusta jätettäessä (poikkeuksena lomarahat ja tilintarkastajan palkkio, jotka voivat olla varauksina).
- Avustusta voi hakea vain hyväksytyn talousarvion määrän perusteella.
- Aukoton kirjausketju
- Kirjanpidon selitteistä tulisi ilmetä mahdollisimman selkeästi, mistä kulusta on kyse.
- Hankkeen kirjanpidon tilien on vastattava kustannusarvion kululajijaottelua ja tilien mahdollisesta yhdistelyistä kululajeihin on annettava selvitys.
- Maksuhakemuksen yhteys kirjanpitoon tulee olla selkeä.
- Saadut avustukset ja mahdolliset tuen siirrot tulee sisältyä hankkeen kirjanpitoon.
- Jos budjetti ylittyy, toimijan tulee selkeästi yksilöidä, mitä kustannuksia kirjanpidosta haetaan maksuun.
- Avustuksen saajan on säilytettävä kaikki avustettavan hankkeen toteuttamiseen liittyvät tositteet ja asiakirjat kirjanpitolain mukaisesti
Laskentaperusteet
Hankkeen budjetin ollessa 100 000 euroa, omarahoitusosuuden tulee olla vähintään 20 000 euroa eli 20 %. Jos omarahoitusosuus on hankesuunnitelman mukaan enemmän kuin 20% ja hankebudjetti ylittyy, maksetaan avustusta hakijalle enintään hankepäätöksessä ilmoitettu määrä.
Omarahoitusosuus tulee näkyä hankkeen kirjanpidossa rahana tai työnä, joka on todennettu työaikakirjanpidolla.
Jos avustuksensaaja on saanut kerättyä omarahoitusosuutta enemmän kuin suunnitellun määrän, maksetaan toimijalle tällöin avustusta vain sen verran, mitä hyväksyttyjen kulujen kattaminen omarahoitusosuuden jälkeen edellyttää. Avustuksensaaja ei voi tehdä hankkeella tuottoa tai voittoa.
Jos avustuksensaaja pyytää omakustannehintaa hankkeen tuotoksista, tulee se mainita hankesuunnitelmassa. Kertyneet omakustannemaksut on merkittävä kirjanpitoon selkeästi näkyviin hankkeen tuloina.Jos avustuksensaajalle on muodostunut esimerkiksi hankkeen omakustannehintaisista tuotoksista ylimääräistä tuloa (omakustannehinnan lisäksi), vähennetään tämä tulo suoraan avustuksesta.
Avustuksen hakeminen ja maksaminen
Avustus maksetaan enintään kolmessa erässä. Ensimmäinen erä (40 %) haetaan viimeistään kuukauden kuluessa hankkeen alkamisesta, toinen erä (40 %) haetaan viimeistään kuluessa siitä, kun hankkeen puoliväli on ylittynyt ja kolmas erä hankkeen päätyttyä (20 %). Ruokavirasto vahvistaa hankkeen maksatusten hakuajat hankepäätöksessä.
Avustusta haettaessa tulee käyttää Ruokaviraston maksuhakemuslomaketta ja täyttää siinä vaaditut kohdat. Jos kaikkea maksettua avustusta ei käytetä, voi avustuksensaaja tällöin palauttaa liikaa maksetun avustuksen. Avustuksen palautuksen ohjeet saa Ruokavirastosta.
Ennen hankkeen alkamista lähetä:
- Siirronsaajasopimukset
- Täydennetty hakulomake ja liitteet, jos päätöksessä on sitä edellytetty
Hankkeen aluessa haettavan ennakkomaksun (40 %) hakemisen yhteydessä toimita:
- Maksuhakemuslomake
Hankkeen puolivälissä haettavan ennakkomaksun (40 %) hakemisen yhteydessä toimita:
- Maksuhakemuslomake
- Väliraportti (vapaamuotoinen)
Hankkeen loppumaksuhakemuksen yhteydessä toimita:
- Maksuhakemuslomake
- Talousarviolomake toteuman mukaisesti täytettynä
- Hankkeen pääkirja (myös siirronsaajilta)
- Hankkeen tuloslaskelma (myös siirronsaajilta)
- Hankinta-asiakirjat (hankintailmoitus,tarjouspyynnöt, tarjousten käsittely-pöytäkirja, hankintapäätös sekä hankintasopimus
- Näytteet hankemateriaaleista (numeroithan materiaalit)
- Työaikakirjanpidot
- Tilintarkastajan lausunto hankkeesta
- Loppuraportti (julkaistaan Ruokaviraston verkkosivuilla)
Maksupäätökset ja mahdolliset muutospäätökset toimitetaan hankkeen vastuuhenkilöille ja yhteyshenkilöille hakemuksessa ilmoitettuihin sähköpostiosoitteisiin. Postitse lähetettävän paperisen version päätöksestä saa Ruokavirastosta aina pyytämällä.
Hankkeen päättyessä
Hankkeen tilintarkastuksen tekijän tulee olla auktorisoitu (JHTT, KHT, HT tai JHT) tilintarkastaja. Tilintarkastajan lausunto tulee toimittaa Ruokavirastoon. Hankkeen tilintarkastajan tulee tarkastaa myös siirronsaajien tilit hankkeen osalta. Tilintarkastus on hankesuunnitelmassa esitetty yleensä kohdassa muut kustannukset (kirjanpito, raportointi ja seurantakustannukset). Siirronsaajilta tilintarkastus tulee tehdä siinä laajuudessa, että hankesuunnitelman budjetissa esitetyt menot on tarkistettu myös siirronsaajilta.
Tilintarkastus on talousarviossa esitetty yleensä kohdassa muut kustannukset (kirjanpito, raportointi ja seurantakustannukset). Siirronsaajilta tilintarkastus tulee tehdä siinä laajuudessa, että hankesuunnitelman budjetissa esitetyt menot on tarkistettu myös siirronsaajilta.
Tilintarkastajan lausunnosta tulee käydä ilmi vähintään seuraavaa:
- Hankkeen perustiedot: yhteishankkeen nimi ja hankkeen hyväksytty kestoaika.
- Hankkeen toteuttaja ja mahdolliset siirronsaajat, joiden osalta hankkeessa on tehty tarkastus (=tarkastuksesta annettu lausunto kattaa tässä mainitut toteuttajat).
- Kirjanpidon laadinnassa on noudatettu voimassaolevaa lainsäädäntöä sekä hyvää kirjanpitotapaa.
- Hankkeen toteutuksessa on noudatettu moitteettoman varainhoidon periaatteita.
- Maksetut menot, saadut tulot ja saatu rahoitus perustuvat numeroituihin hyväksyttäviin tositteisiin hakijayhteisön kirjanpidossa.
- Hankkeelle on kirjattu vain hankkeelle kuuluvia tuloja, rahoitusta ja menoja.
- Hankkeelle on kirjattu kaikki hankkeelle kuuluvat tulot ja rahoitus.
- Maksatushakemuksessa ilmoitetut kustannukset on maksettu (ei edellytetä ennakkomaksujen kohdalla).
- Maksatushakemus perustuu kirjanpitoon ja on laadittu rahoittajan päätösehtojen mukaisesti.
- Haettavaan rahoitusosuuteen ei ole saatu rahoitusta muualta.
Tarvittaessa tilintarkastajan tulee otantamenettelyn avulla varmistua siitä, että hankkeelle kuuluvat tulot ja menot on kirjattu hankkeen kirjanpitoon, ja että hankkeen menot on maksettu (lukuun ottamatta tilintarkastajan palkkiota ja mahdollisesti maksamattomia lomapalkkavarauksia).
Hankkeen materiaalien tekijänoikeudet kuuluvat niiden tekijöille. Kuitenkin hankerahalla tuotettujen hankkeen julkaisujen tulee olla vapaasti kaikkien saatavilla maksutta tai enintään omakustannushintaan. Esimerkiksi nettisivujen tulee olla käytettävissä myös hankkeen päättymisen jälkeen.
Hankerahalla valmistetuista materiaaleista voidaan uusintapainosten yhteydessä hankkeen päättymisen jälkeen ottaa pois rahoittajan logo. Kuitenkin myös logolla varustettuja materiaaleja saa hankkeen päättymisen jälkeen käyttää silloin, kun käyttö tapahtuu avustuspäätöksen ehtojen mukaisesti. Esimerkiksi yritysten logoja ei voida lisätä aineistoon, jos aineistossa on edelleen myös hankkeen rahoittajan, maa- ja metsätalousministeriön logo.
Loppuraportti (vapaamuotoinen)
Hankkeen loppuraportin tulee sisältää seuraavat kohdat:
- Hankkeen tausta, lähtökohdat ja tavoitteet
- Hankkeen toiminnan kuvaus
- Tavoitteen toteutumisen ja toteutuksen arviointi
- Jatkotoimet ja ehdotukset
- Hankeviestintä
Lista lomakkeista
Hakulomake: 561895 (*)
Liite 1: Hankesuunnitelma
- Perustelut toimenpiteiden valinnalle
- Seuranta ja mittarit
- Hankesuunnitelma sisältää viestintäsuunnitelman sekä suunnitelman some-viestinnästä
Liite 2: Talousarviolomake (*)
Liite 3: Toimenpiteiden kuvaus (*)
Liite 4: Matkalomake (*)
Liite 5: Tiivistelmä, joka sisältää
- Tavoitteet, niiden toteuttamisen seurantatapa ja käytettävät mittarit
- Toteuttamistapa, kohderyhmä ja aikataulu
- Tulosten julkaisu- ja hyödyntämissuunnitelma
Liite 6: Hakijan toimintasuunnitelma ja vahvistettu talousarvio
(*) Käytä Ruokaviraston lomaketta
Sovellettava lainsäädäntö ja muut tausta-asiakirjat
Avustusta myönnettäessä noudatetaan seuraavia säädöksiä, suosituksia ja päätöksiä:
- Valtionavustuslaki 688/2001
- Valtioneuvoston asetus
valtionavustuksesta ruokaketjun toiminnan edistämiseksi 868/2023 - Komission asetus (EU) N:o 702/2014, annettu 23. päivänä kesäkuuta 2014, tiettyjen maa- ja metsätalousalan ja maaseutualueiden tukimuotojen toteamisesta sisämarkkinoille soveltuviksi Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 107 ja 108 artiklan mukaisesti
- Laki julkisista hankinnoista 1397/2016
- Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositukset