Etusivulle Viljelijätukien hakuopas 2022 Siirry edelliseen 4. Valvonta 2022 |
Siirry seuraavaan 6. Neuvo2020 -maatilojen neuvonta 2022 |
5.1 Tuenhakijan pankki- ja yhteystiedot
Varmista, että olet ilmoittanut maaseutuelinkeinoviranomaiselle oikean pankkitilinumeron ja yhteystiedot. Sekä ELY-keskusten että kuntien maaseutuelinkeinoviranomaisten kautta haettavien viljelijätukien pankkitilin on oltava sama. Ruokavirasto ei tee pankki- ja yhteystietojen muutoksia. Jos olet ensisijainen viljelijä, voit ilmoittaa pankki- ja yhteystietojen muutoksista Vipu-palvelussa. Muutoksista voit ilmoittaa myös kunnan maaseutuelinkeinoviranomaiselle tai/ja ELY-keskukselle.
5.2 Tukien vähimmäisrajat
EU:n kokonaan rahoittamien tukien ja palkkioiden eli niin sanottujen suorien tukien haettujen tukien yhteissumman tulee ylittää 200 euroa tukivuodelta, jotta suorat tuet maksetaan hakijalle. Suorat tuet on lueteltu kohdassa 5.6 Rahoituskuri ja lineaarinen leikkaus.
Ympäristökorvaus, luonnonhaittakorvaus, eläinten hyvinvointikorvaus ja ei-tuotannollisten investointien korvaus maksetaan, jos maksettava tuki on yli 100 euroa yksittäistä tukimuotoa kohti.
Kansallisten tukien maksettavan määrän alaraja on 100 euroa hakijaa ja tukimuotoa kohti.
5.3 Tuen maksaminen ja suunniteltu aikataulu
Kunnan maaseutuelinkeinoviranomainen tai ELY-keskus tekee päätöksen tuesta. Ruokavirasto maksaa tuet tuensaajille. Tuet maksetaan pääsääntöisesti yhdessä tai kahdessa erässä.
Tukien maksamiseen vaikuttaa valvonnassa olevien tilojen lukumäärä sekä valvontojen edistyminen. Tuet voidaan maksaa vasta siinä vaiheessa, kun säädösten mukaiset valvonnat on suoritettu. Huomioi, että tuki voidaan maksaa yksittäiselle tilalle vasta sen jälkeen, kun kaikki valvontaan liittyvät toimet on kyseisen tilan osalta saatettu loppuun, vaikka tukien maksaminen olisikin jo aloitettu.
Maataloustukien maksamiselle esitetyt aikataulut ovat hallinnon asettamia tavoitteellisia maksuaikoja, eivät tukimaksujen eräpäiviä. EU:n kokonaan ja osittain rahoittamien tukien maksujen takaraja on kesäkuun viimeinen päivä tukihakuvuotta seuraavana vuonna.
Maksuaikatauluista saat ajantasaista lisätietoa Ruokaviraston internet -sivuilta ruokavirasto.fi → Viljelijät → Tuet ja rahoitus → Maksuaikataulu.
Muiden tukijärjestelmien alustavista maksuaikatauluista on kerrottu tarkemmin kyseisten tukien omissa oppaissa.
Viljelijätukien panttaus
Tuenhakijana voit pantata viljelijätukesi velan vakuudeksi esimerkiksi luottolaitokselle, meijerille, maatalouskaupalle tai muulle velkojalle.
Tuenhakija ja velkoja tekevät keskenään kirjallisen panttaussopimuksen. Panttaussopimuksesta ja sen sisällöstä päättävät tuenhakija ja velkoja keskenään.
Tuenhakijan tai velkojan on toimitettava tukea käsittelevälle viranomaiselle panttaussopimus tai kirjallinen panttausilmoitus. Jos velkoja tekee ilmoituksen, hänen on toimitettava viranomaiselle myös panttaussopimus. Jos ilmoitat panttauksesta itse tuenhakijana, voit toimittaa myös vapaamuotoisen ilmoituksen. Panttausilmoitus on tehtävä kirjallisesti.
Panttausilmoituksessa on kerrottava
- panttauksen antaneen tuenhakijan nimi
- panttauksen kohde eli viljelijätuet
- määrä, josta pantti on annettu
- velkojan nimi
- velkojan y-tunnus tai henkilötunnus sekä
- velkojan tilinumero.
Tukea käsittelevä viranomainen ei saa neuvoa panttaussopimuksen sisällöstä tai panttauksen vaikutuksesta muihin velkoihin. Viranomainen neuvoo, mitä tietoja panttauksesta on toimitettava, jotta viranomainen voi vähentää pantatun osuuden maksettavista tuista.
5.4 Tukikatto
EU:n rahoittamiin tukiin on asetettu tiettyjä euromääräisiä rajoitteita, joiden ylittyessä tukien yksikkötasoa joudutaan leikkaamaan. Tuenhakijan on hyvä huomioida mahdolliset tukien yksikkötasoa koskevat leikkaukset, kun hän tekee tukilaskelmia.
5.5 Tukien takaisinperintä
Tuen myöntänyt viranomainen voi päättää tuen takaisinperinnästä esimerkiksi, jos sinulle on maksettu tukea perusteettomasti tai enemmän kuin mitä sinulle olisi voitu myöntää tai et ole noudattanut tuen ehtoja.
Ennen takaisinperintäpäätöksen tekemistä sinulle lähetetään kuulemiskirje, jossa sinulle varataan tilaisuus antaa selvityksesi asiassa ja valita muun muassa, peritäänkö tuki takaisin maksulipulla tai vähentämällä se tulevista tukimaksuista. Voit valita vähentämisen, jos sinulle maksetaan maataloustukea seuraavan 12 kuukauden aikana.
- Jos vähennystä ei ole saatu tehtyä kokonaan seuraavan 12 kuukaudenaikana, takaisinperintäsaatava ryhdytään perimään myös maksulipulla.
- Jos takaisinperintäsaatavaa ei ole maksettu eräpäivään mennessä, ryhdytään sitä perimään myös tukimaksuista vähentämällä.
Sinulle lähetetyssä takaisinperintäpäätöksessä kerrotaan tarkemmin takaisinperinnän perusteet ja ehdot. Takaisinperittävälle määrälle voidaan periä korkolain (633/1982) 4 §:n 1 momentin mukaista viivästyskorkoa.
Takaisinperintämenettely koskee sekä kansallisia että EU:n kokonaan ja osittain rahoittamia tukia.
Takaisinperinnästä on säädetty laissa maatalouden tukien toimeenpanosta (192/2013) ja EU-säädöksissä.
5.6 Rahoituskuri ja lineaarinen leikkaus
Rahoituskuri muodostuu kahdesta eri osasta. Sen tarkoituksena on kerätä vuosittain varoja maataloustuotteiden tuotantoon tai jakeluun vaikuttavia merkittäviä kriisejä varten. Rahoituskuria sovelletaan myös silloin, kun suorien tukien vuotuiset enimmäismäärät tulevat rahoitusennusteiden mukaan ylittymään. Mikäli kaikkia kriisitoimenpiteisiin kerättyjä varoja ei kuitenkaan käytetä em. tarkoitukseen, palautetaan käyttämättä jääneet varat takaisin viljelijöille.
Rahoituskurileikkaus tehdään prosenttivähennyksenä EU:n rahoittamiin suoriin tukiin. Rahoituskuri leikataan tilalle myönnettävien EU:n rahoittamien suorien tukien yhteenlasketun määrän 2000 euroa ylittävältä osalta ennen tuen maksamista. Tilalle myönnettyjen suorien tukien yhteenlasketusta määrästä ei siten tehdä leikkausta ensimmäisen 2000 euron osalta. Komissio antaa Euroopan parlamentille ja neuvostolle ehdotuksen leikkausprosentista viimeistään maaliskuun lopussa. Leikkausprosentti vahvistetaan viimeistään 1.12.2022. Vuonna 2021 leikkausprosentti oli n. 1,66.
Tuet maksetaan tilalle tietyssä järjestyksessä. Jos tilalle maksetaan useampia suoria tukia yhteensä yli 2000 euroa, maksetaan tukia järjestyksessä ilman rahoituskurivähennystä, kunnes tilalle maksetut suorat tuet yhteensä ylittävät 2000 euron rajan. Rajan ylittävät tukisummat maksetaan tilalle kokonaan rahoituskuriprosentilla vähennettyinä. Täten osa suorista tuista saatetaan maksaa tilalle kokonaan ilman rahoituskurileikkausta ja osa suorista tuista kokonaan rahoituskuriprosentilla vähennettyinä riippuen tilalle maksettavien suorien tukien yhteissummasta ja tukityyppien (eri tukien) kappalemäärästä. Rahoituskuria tarkastellaan siten tilakohtaisesti eikä tukityyppikohtaisesti.
Mikäli suorien tukien maakohtainen yhteinen kokonaistukikatto ylittyy, leikataan kaikkia suoria tukia lineaarisesti. Lineaarinen leikkaus tehdään prosenttivähennyksenä ennen tuen maksamista. Lineaarisen leikkauksen lopullinen taso selviää keväällä/kesällä 2023 ennen suorien tukien 2. erien maksamista. Vuonna 2021 leikkausprosentti on n. 0,20, jonka lopullinen taso selviää keväällä/kesällä 2022.
Vuonna 2022 rahoituskuri ja lineaarinen leikkaus koskevat seuraavia EU-rahoitteisia tukia:
- Perustuki
- Viherryttämistuki
- Nuoren viljelijän tuki (EU)
- Peltokasvipalkkio
- Nautapalkkio
- Lypsylehmäpalkkio (AB-tukialue)
- Lammas- ja vuohipalkkio
5.7 Vähämerkityksiset tuet eli de minimis -tuet
Jäsenvaltioiden on annettava komissiolle tiedot suunnitelmastaan myöntää valtiontukea tai voimassa olevien tukijärjestelmien muuttamisesta. Jos komissio toteaa, että valtion myöntämä tai valtion varoista myönnetty tuki ei sovellu yhteismarkkinoille taikka että tällaista tukea käytetään väärin, on tukijärjestelmä poistettava tai sitä on muutettava paremmin yhteismarkkinoille sopivaksi. Tästä ilmoitusvelvollisuudesta on tiettyjä poikkeuksia.
Vähämerkityksinen tuki (de minimis)
Yksi poikkeustapa valtiontuen myöntämisessä on myöntää se vähämerkityksisenä tukena (de minimis -tuki). Tällöin yhden tuensaajan saama tukimäärä on vähäinen ja myös käytettävissä olevan tuen kokonaismäärä on vähäinen suhteessa maataloustuotannon arvoon. Tällaiseksi vähäiseksi määräksi, joka ei vaikuta jäsenvaltioiden kauppaan eikä vääristä tai uhkaa vääristää kilpailua, on maatalousalalla säädetty vuonna 2019 voimaan tulleen asetusmuutoksen mukaan 20 000 euroa. Ajanjakso, jonka aikana tämä tukimäärä voidaan myöntää, on kolme verovuotta. Verovuoden vaihtuessa tarkastelujakso siirtyy siten, että kolmen verovuoden jakso on kuluva verovuosi ynnä kaksi edellistä verovuotta. Mahdollisuus saada de minimis -tukea katsotaan siis tarkastelujaksokohtaisesti.
De minimis -tukea myönnetään myös muilla aloilla kuin maatalousalalla. Komission asetusten mukaan maataloustuotteiden tuotannon alan de minimis -tuet, kalastusalan de minimis -tuet ja ns. yleiset de minimis -tuet eivät saa yhteensä ylittää 200 000 euron rajaa tuensaajaa kohti tarkastelujakson eli kolmen verovuoden aikana.
De minimis -tukina on myönnetty mm. kriisitukia, hirvivahinkokorvauksia ja sokerijuurikkaan kuljetustukea. Jos kuluvan ja kahden edellisen verovuoden ajanjakson aikana maatalousyritykselle on myönnetty maataloustuotteiden tuotannon alan de minimis -tukia 20 000 euroa, maatalousyritykselle ei voida myöntää enää uutta maataloustuotteiden tuotannon alan de minimis -tukea tarkastelujakson aikana. Myöntämistä saattaa rajoittaa myös myönnetyt yleiset de minimis -tuet, jos kaikkien de minimis -tukien 200 000 euron raja samalle tuenhakijalle on täyttynyt.
Tuensaajan ilmoitusvelvollisuus de minimis -tuista
Jos sinulle on aiemmin kuluvana verovuotena tai kahtena edellisenä verovuotena myönnetty de minimis -tukea, sinun on ilmoitettava siitä uutta de minimis -tukea hakiessasi. Tuen myöntöpäätöksestä ilmenee, että tuki on myönnetty de minimis -ehdoin. Ilmoittamattomuus voi johtaa tuen takaisinperintään korkoineen.
De minimis -tuen myöntämiseen vaikuttavat säädökset
Yleinen de minimistuki (200 000 e/ 3 verovuotta)
- Komission asetus (EU) 1407/2013 Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 107 ja 108 artiklan soveltamisesta vähämerkityksiseen tukeen
Maataloustuotannon de minimistuki (20 000 e/ 3 verovuotta)
- Komission asetus (EU) 1408/2013 Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 107 ja 108 artiklan soveltamisesta vähämerkityksiseen tukeen maatalousalalla, muutos (EU) 2019/316
5.8 Tukiyhteenveto
Tukiyhteenvedon saat viljelijöiden verkkoasiointipalvelu Vipusta. Yhteenveto sisältää tiedot maatilallesi maksettujen viljelijätukien määristä sekä mahdollisista takaisinperinnöistä, ulosotoista, panttauksista ja lisäseuraamuksista. Yhteenvedon saat Maatila-valikosta kohdasta Maksutapahtumat. Tiedot näkyvät Vipu-palvelussa heti, kun tuki on maksettu.
Tarvittaessa voit kysyä tukiyhteenvedossa esitettyjä tietoja kuntasi maaseutuelinkeinoviranomaiselta.
5.9 Verottajalle ilmoitettavat tiedot
Ruokavirasto toimittaa vuosittain Verohallinnolle tiedot tuensaajan kaikista edellisen vuoden viljelijätukien tukimaksuihin liittyvistä tapahtumista. Ilmoitus Verohallinnolle tehdään seuraavan vuoden tammikuussa.
Veroilmoitusta tehdessä voit hyödyntää verkkoasiointipalvelu Vipun tukiyhteenvetoa.
Ruokavirasto lähettää sinulle erikseen tiedon niistä veroilmoituksessa tarvittavista tapahtumista, jotka eivät näy verkkoasiointipalvelu Vipun tukiyhteenvedosta. Näitä tietoja ovat:
- takaisinperinnät, jotka on maksettu maksulipuilla tai peritty ulosoton kautta
- tuensaajalle palautetut liikamaksut
- takaisinperintöihin kohdistuneiden tukimaksujen kuittausten peruutukset ja palautukset.
Ruokavirasto lähettää tiedot seuraavan vuoden tammikuun lopussa.
5.10 Tukien maksaminen ja maatalouspoliittiset tavoitteet
Maatalouden tukijärjestelmän perustan muodostavat Suomessa EU:n yhteisen maatalouspolitiikan tukimuodot, joita ovat EU:n suorat tulotuet sekä EU:n osittain rahoittamat luonnonhaittakorvaus ja ympäristökorvaus. Lisäksi EU-tukijärjestelmillä edistetään tuotantoeläinten hyvinvointia ja luonnonmukaista tuotantoa. Tukikokonaisuutta täydennetään Suomen erityisoloihin tarkoitetuilla kansallisilla tuilla.
Viljelijätukia maksetaan Euroopan maatalouden tukirahastosta, Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahastosta sekä kansallisista varoista. Maksettavat varat sisältyvät Euroopan unionin yleiseen budjettiin sekä Suomen valtion budjettiin. Varojen käytölle ja toimenpiteiden vaikuttavuudelle on asetettu tavoitteet ja tehtyjen toimenpiteiden vaikuttavuutta seurataan säännöllisesti.
Ruokavirasto toimii Suomessa näiden varojen maksajavirastona eli se vastaa maatalousrahastoista rahoitettavien tukien ja korvausten hallinnoinnista ja valvonnasta (Laki Ruokavirastosta 371/2018). Ruokavirasto huolehtii maksujen suorittamisesta tuensaajille ja varmistaa, että menojen tukikelpoisuus ja unionin sääntöjen noudattaminen tarkastetaan ennen maksujen hyväksymistä.
Siirry seuraavaan 6. Neuvo2020 -maatilojen neuvonta 2022