Viljelijän ja hallinnon välinen ajantasainen tiedonvaihto on tärkeää. Viljelijöiden apuna yhteydenpidossa on mobiilisovellus, Vipu-mobiili. Sovellus on jokaisen tukia hakevan viljelijän työkalu.
Viljelijätuet haetaan ja niihin liittyvät ilmoitukset tehdään edelleen Vipu-palvelussa.
Vipu-mobiili sisältää hyödyllisiä toimintoja, joiden avulla voit seurata tukiehtojen toteutumista kasvulohkoillasi ja suunnitella lohkoilla tehtäviä toimenpiteitä. Sovellus täydentää Vipu-palvelua, mutta ei korvaa sitä. Tuet haetaan edelleen Vipu-palvelussa, mutta Vipu-mobiilista saat nopeasti tiedon, jos hakemuksessasi havaitaan ristiriitoja satelliittikuviin verrattuna. Sovelluksen avulla voit ottaa kuvia lohkoista ja lähettää ne hallinnolle.
Mistä voin ladata Vipu-mobiilin?
Vipu-mobiilin voit ladata maksutta Google Play- tai App Store -sovelluskaupasta.
Sovelluksessa on neljä osiota: Maksut, Maatilasi tehtävät, Lohkotiedot ja Kuvat.
- Maksut-osiossa näytetään tiedot maatilallesi maksetuista tuista kalenterivuosittain.
- Maatilasi tehtävät -osiossa näkyvät avoimet ja suljetut selvityspyynnöt. Vastaamisessa käytät apuna valokuvia, joihin tallentuu tarkka kuvauspaikka
- Lohkotiedot-osiossa voit tarkastella tilasi perus- ja kasvulohkotietoja vuodesta 2017 lähtien. Näet myös keskeiset tiedot lohkoistasi.
- Kuvat-osiossa voit ottaa valokuvia haluamistasi kohteista esimerkiksi dokumentointia varten. Kuvat tallentuvat Vipu-mobiiliin mahdollista myöhempää tarvetta varten.
Kuinka kirjaudun Vipu-mobiiliin?
Voit kirjautua sovellukseen pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Ensimmäisen kirjautumisen jälkeen voit ottaa käyttöön myös biometrisen tunnistautumisen eli kasvon- tai sormenjälkitunnistuksen.
Sovellusta voi käyttää maatilan asiointivaltuuksilla. Voit valtuuttaa sovelluksen käyttöön esimerkiksi sukulaisen, tilasi osallisen tai neuvojan. Tee valtuutus Vipu-palvelussa.
Pidä Vipu-mobiili ajan tasalla
Vipu-mobiilin uusin versio on 1.1.15, joka on julkaistu 12.12.2024.
Tarkista versio Vipu-mobiilissa
Klikkaa Vipu-mobiilin etusivun oikeassa yläkulmassa olevaa profiilikuvaketta. Kuvakkeesta avautuu Profiili-välilehti. Näet version numeron välilehden alimmalta riviltä.
Tarkista versio sovelluskaupassa
Mene Google Play- tai App Store -sovelluskauppaan. Hae kaupasta Vipu-mobiili-sovellus. Jos käytössäsi ei ole viimeisin versio, sovelluskauppa ehdottaa Vipu-mobiilin päivitystä.
- Poista Vipu-mobiili, päivitä puhelimen ohjelmisto (Asetukset – Järjestelmä ja päivitykset – Ohjelmistopäivitys – Etsi päivityksiä. Puhelimen ohjelmistoversion tulee olla Android-laitteissa vähintään Android 8 ja Apple-laitteissa iOS 15.7.2.). Asenna Vipu-mobiili uudestaan.
- Ota avustettu GPS-ominaisuus (A-GPS) pois päältä. Löydät valintapainikkeen Vipu-mobiilin profiili-osiosta.
- Kirjaudu Vipu-mobiiliin jo ennen kuin olet lohkolla, jotta puhelimella on aikaa etsiä paikannusta.
- Kävele kasvulohkolle suoraan eteenpäin liikuttamatta liiemmin puhelinta. Pyri olemaan aukealla paikalla. Metsä, rakennukset, kallio ja muut maastomuodot voivat häiritä signaalia.
- Sammuta puhelin ja käynnistä se uudelleen.
- Jos tämä ei auta, yritä kuvan ottamista uudelleen toisena päivänä.
- Yritä kuvan ottamista uudelleen jollakin toisella laitteella (tabletti, toinen puhelin jne), johon on asennettu Vipu-mobiili.
Ohjevideot
Vipu-mobiilin esittelyvideo (YouTube)
Vinkkejä sovelluksen käytön aloittamiseen
- Näin lataat Vipu-mobiilin Android-laitteelle (YouTube)
- Näin kirjaudut Vipu-mobiiliin (YouTube)
- Näin otat käyttöön biometrisen tunnistautumisen, ohje Android-laitteelle (YouTube)
- Näin otat käyttöön biometrisen tunnistautumisen, ohje iOS-laitteelle (YouTube)
- Vipu-mobiili kehittyy jatkuvasti – vinkkejä sovelluksen käyttöön (2023) (YouTube)
Vipu-mobiilin käyttöohjeita
- Näin vastaat selvityspyyntöön Vipu-mobiililla (YouTube)
- Näin otat kuvan peltolohkolta Vipu-mobiilin avulla (YouTube)
Anna palautetta Vipu-mobiilista
Voit antaa meille palautetta tai kehitysehdotuksia Vipu-mobiilista.
Eikö satelliittiseurannan havainto vastaa pellon tilannetta? Jätä tiedot tilanteesta kyselylomakkeella, niin autat kehittämään satelliittiseurannan analyysia.
Kysymyksiä ja vastauksia Vipu-mobiilista
Mikä ohjelmistoversio pitää puhelimessa olla, jotta Vipu-mobiili toimii?
Android-laitteissa Android 8 ja Apple-laitteissa iOS 15.7.2
Mitä muuta puhelimelta vaaditaan?
Kamera, GPS-anturi, kompassianturi sekä internetyhteys. Joissain älypuhelinmalleissa kompassi on korvattu SAR-sensorilla. Näiden käyttöä Vipu-mobiilin kuvatoiminto ei tue.
Mitä koordinaatistojärjestelmää Vipu-mobiili käyttää?
Vipu-mobiili käyttää WGS84-koordinaatistoa.
Riittääkö puhelimen muisti sovelluksen lataamiseen?
Vipu-mobiili on kooltaan pieni sovellus. Se ei tallenna merkittävää määrää tietoa puhelimeen tai muuhun päätelaitteeseen. Laitteen muistin määrä kannattaa kuitenkin tarkistaa ennen sovelluksen lataamista.
Toimiiko Vipu-mobiili myös tabletilla?
Vipu-mobiili toimii Android- ja iOS-tableteilla, mutta sovelluksen kuvakoko on sama kuin puhelimessa, jolloin näytön reunoille jää mustaa tilaa. Tabletissa on oltava nettiyhteys sekä GPS-anturi, jotta kuvanottopaikan sijainti voidaan varmentaa.
En pääse kirjautumaan Vipu-mobiiliin, vaikka Vipu-palveluun kirjautuminen onnistuu. Mitä teen?
- Varmista, että puhelimessasi on Vipu-mobiilin uusin versio. Sisäänkirjautumisnäytölle tulee ilmoitus, jos uudempia versioita on saatavilla.
- Varmista, että olet jollakin maatilalla joko ensisijainen viljelijä tai sinulla on jollekin tilalle valtuutuksen kautta saatu asiointioikeus.
- Kokeile kirjautumista uudelleen. Kirjautumispalvelussa tai verkkoyhteydessä voi olla lyhyitä katkoja. Kokeile, pääsetkö kirjautumaan toisiin Suomi.fi-tunnistautumista käyttäviin palveluihin (esimerkiksi vipu.ruokavirasto.fi tai OmaVero) tietokoneella tai toisella mobiililaitteella.
- Jos kirjautuminen ei vieläkään onnistu, poista sovellus kokonaan puhelimesta ja asenna sovellus sitten uudelleen sovelluskaupasta.
- Kirjautumispalvelussa käytetään evästeitä. Sovelluksen poistaminen ja uudelleenasentaminen tyhjentää evästeet ja poistaa muutkin sovelluksen väliaikaistiedot. Lisätietoa (Suomi.fi-tunnistautuminen). Salli evästeet, jos palvelu niitä kysyy.
- Varmista, että myös laitteesi oletusselainsovellus on ajan tasalla.
Katso ohjevideolta vinkkejä kirjautumiseen ja sovelluksen käyttöön. Tukea saat myös yhteistoiminta-alueesi maaseutuelinkeinoviranomaiselta Hae yhteystiedot
Voit ilmoittaa Vipu-mobiilissa havaitsemistasi ongelmista palautelomakkeella (webropol.fi).
Voiko Vipu-mobiiliin kirjautua kasvon- tai sormenjäljentunnistuksella?
Kyllä, voit ottaa ominaisuuden käyttöön. Lue lisää kohdasta Miten otan käyttöön biometrisen tunnistautumisen?
Piileekö Vipu-mobiilissa tietoturvariski? Voiko joku kaapata puhelimeni?
Vipu-mobiilin käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista. Sovelluksessa pääset oman maatilasi tietoihin samaan tapaan kuin Vipu-palvelussa. Vipu-mobiiliin ei oteta yhteyttä ulkopuolelta, vaan Vipu-mobiili kyselee itse turvatuilta Ruokaviraston palvelimilta tarvittavia tietoja sovelluksen käyttöä varten. Ulkopuoliset eivät siis pääse yrittämään hyökkäyksiä Vipu-mobiiliin.
Mitä jos netti ei toimi kuvausta vaativalla lohkolla?
Vipu-mobiilissa on offline-toiminto. Toiminto mahdollistaa kuvan ottamisen, vaikka verkkoyhteys ei olisikaan kyseisellä lohkolla käytettävissä. Kuva tallentuu maatilan tietoihin siinä vaiheessa, kun laite yhdistyy verkkoon sisäänkirjautumisen jälkeen. Selvityspyynnön voi kuitenkin avata vain silloin, kun verkkoyhteys on käytettävissä.
Mitä jos gps heittää 100 metriä sivuun?
Vipu-mobiilin käyttö painottuu ulkotiloihin, jossa sijainnin tarkkuus on parempi kuin sisätiloissa. Kuvia on yleensä tarpeen ottaa pelloilla, jossa esimerkiksi puiden latvuston vaikutus signaalin kulkuun on vähäinen. Sen takia tavanomaisilla älypuhelimilla pääsee normaalioloissa riittävään kuvauspaikan sijainnin tarkkuuteen. Muista tarkistaa myös, että käytössäsi on sovelluksen tuorein versio ja että laitteesi käyttöjärjestelmä on ajan tasalla.
Mistä viljelijä näkee Vipu-mobiilin tiedot, jos puhelin rikkoutuu?
Kaikki Vipu-mobiilin tiedot tallentuvat hallinnon tietokantaan. Tietokantaan tallentuvat myös kaikki Vipu-mobiililla otetut kuvat, vaikka niitä ei olisi liitetty selvityspyyntöön. Kun käyttäjä lataa Vipu-mobiilin uudelle puhelimelle ja kirjautuu sovellukseen, sovelluksessa näkyvät kaikki aiemmat tiedot.
Korvaako Vipu-mobiili Vipu-palvelun?
Vipu-mobiili ei toistaiseksi korvaa tietokoneella käytettävää Vipu-palvelua. Vipu-mobiiliin kehitetään tulevaisuudessa yhä enemmän samoja ominaisuuksia kuin Vipu-palvelussa. Tulevaisuudessa on mahdollista, että Vipu-mobiili korvaa suurelta osin Vipu-palvelun.
Mihin voin ottaa yhteyttä, jos Vipu-mobiilin käytössä tulee ongelmia?
Ota ensisijaistesti yhteyttä oman kuntasi maaseutuelinkeinoviranomaiseen.
Täytän tukihakemuksen itse, mutta en omista älypuhelinta. Voinko valtuuttaa jonkun toisen hoitamaan asioinnin Vipu-mobiilissa?
Kyllä voit. Vipu-mobiilia voivat käyttää kaikki, joilla on maatilan asiointioikeudet.
Jos haluat, että Vipu-mobiilia käyttää henkilö, jolla ei ole vielä asiointioikeuksia, maatilan ensisijainen viljelijä voi tehdä valtuutuksen.
Sama valtuutus kattaa myös asioinnin Vipu-palvelussa.
Neuvoja täyttää hakemukseni jatkossakin. Voinko kuitenkin itse hoitaa Vipu-mobiilin kautta tulevat selvityspyynnöt?
Kyllä voit.
Mistä tiedän, että Vipu-mobiiliin on tullut selvityspyyntö?
Saat tekstiviestin aina, kun sinulle lähetetään uusi satelliittiseurannan selvityspyyntö. Tekstiviesti lähetetään ensisijaisen viljelijän matkapuhelinnumeroon. Huolehdi, että matkapuhelinnumero on ajan tasalla Vipu-palvelussa.
Vipu-mobiili ei vielä erikseen ilmoita saapuneesta selvityspyynnöstä, mutta ominaisuus on tulossa käyttöön myöhemmin.
Et saa selvityspyynnöistä ilmoitusta sähköpostiin tai Vipu-palveluun.
Mihin selvityspyyntö tulee, jos en omista älypuhelinta?
Tieto selvityspyynnöstä saapuu tekstiviestillä. Siihen vastaaminen paikkatiedon sisältävän valokuvan avulla onnistuu vain Vipu-mobiilin kautta. Vastaat itse hakemuksesi tietojen oikeellisuudesta myös silloin, jos et omista älypuhelinta. Siinä tapauksessa voit valtuuttaa Vipu-mobiilin käyttöön esimerkiksi sukulaisen.
Olisiko mahdollista lähettää kaikille tilan asiointiin valtuutetuille tekstiviesti selvityspyynnöstä? Samoin tekstiviesti, kun selvityspyyntö on hyväksytty tai hylätty olisi tarpeellinen.
Tämä ei valitettavasti ole mahdollista. Maatilan ensisijainen viljelijä vastaa maatilan asioinnista.
Voiko selvityspyyntöön liittyvä tekstiviesti mennä jollekulle muulle kuin ensisijaiselle viljelijälle?
Tekstiviesti menee aina ensisijaiselle viljelijälle, joka hoitaa maatilan yhteydenpidon hallinnon kanssa. Ensisijainen viljelijä voi tiedon saatuaan ohjata valtuutetun hoitamaan selvityspyynnön.
Vipu-mobiili toimii samoilla asiointioikeuksilla kuin tukihaku Vipussa. Käyttäjät, jotka voivat palauttaa tilan tukihakemuksen, pystyvät näkemään tilan tiedot Vipu-mobiilissa ja vastaamaan selvityspyyntöihin.
Voiko viljelijä vastata selvityspyyntöön pyytämällä tarkastajan paikanpäälle epäselvälle lohkolle?
Ei voi.
Voiko selvityspyynnöt hoitaa kokonaan neuvojan/avustajan kautta?
Voit kysyä asiasta omalta neuvojaltasi.
Voiko neuvontakorvausta käyttää, kun neuvoja käy älypuhelimen kanssa kuvaamassa viljelijän peltoa?
Neuvontakorvausta ei voi käyttää tähän. Kuvien ottamisesta ei voida osoittaa olevan suoraa neuvonnallista hyötyä.
Voiko viljelysuunnitteluohjelmistojen tietoja yhdistää Vipu-mobiiliin?
Viljelysuunnitteluohjelmistojen tietoja ei toistaiseksi voi suoraan siirtää tai käyttää Vipu-mobiilissa. Vipu-mobiilissa näet kuitenkin viljelysuunnitteluohjelmistoista peltotukien haussa lähetetyt hakemus- ja lohkotiedot, kun olet lähettänyt hakemuksesi.
Mitä seuraamuksia viljelijälle tulee, jos hänellä ei ole älypuhelinta eikä sellaista myöskään hanki? Entä jos viljelijä ei reagoi selvityspyyntöön?
Selvityspyyntöön ei ole pakko reagoida. Tällöin voimaan jää hallinnon tulkinta siitä, onko tukiehtoja noudatettu.
Miten varmistetaan, mistä kuva on otettu?
Kuvan aitous varmistetaan kuvaan tallentuneista paikkatiedoista ja ajankohdasta.
Joudunko käydä kuvaamassa kaikki lohkoni joka vuosi?
Et joudu. Vain ne lohkot, joista saat selvityspyynnön.
Kun olet tehnyt lohkolla viljelytoimenpiteitä tai ennen kuin lähdet muokkaamaan kasvipeitteiseksi ilmoitettua lohkoa, voit halutessasi ottaa kuvan lohkosta. Näin voit käyttää kuvaa, jos saat lohkosta myöhemmin selvityspyynnön. Varmista kuvien ottamiseen liittyvät määräpäivät myös hakemasi tuen ehdoista.
Paljonko kuvia mahtuu Vipu-mobiiliin?
Kuvat eivät kuluta olennaisesti puhelimen tilaa eivätkä Vipu-mobiili-sovelluksen tilaa. Kuvien käytettävyyden ja selattavuuden kannalta kannattaa kuitenkin säilyttää vain oleelliset kuvat.
Voinko vastata selvityspyyntöön tavallisella kameralla otetulla valokuvalla?
Voit vastata selvityspyyntöihin vain Vipu-mobiililla otetuilla kuvilla. Oleellista kuvassa ovat paikkatieto ja sen oikeellisuus sekä kuvan ottamisen ajankohta, jotka varmistetaan Vipu-mobiilissa.
Voiko selvityspyyntöön vastata aiemmin Vipu-mobiililla otetulla kuvalla?
Kyllä voi. Kuva on otettava Vipu-mobiilin avulla niin, että se täyttää kriteerit:
- kuvan pitää olla kasvulohkon sisältä (kävele 5–10 metriä lohkon sisälle).
- Vipu-mobiili opastaa kuvakulman valinnassa ja huomauttaa myös, jos on kuva ylivalottunut tai liian tumma.
Aiemmin otetut kuvat voivat liittyä esimerkiksi maataloustoiminnan (niitto, laidunnus, kylvö), talviaikaisen kasvipeitteisyyden tai lintupeltotoimenpiteen todentamiseen. Suositeltavaa on ottaa maataloustoimintaan ja talviaikaiseen kasvipeitteisyyteen liittyvät kuvat 10–20 metriä kasvulohkon sisäpuolelta.
Voiko Vipu-mobiililla ottaa valokuvia, jos lohkolla ei ole verkkoyhteyttä?
Vipu-mobiili toimii rajoitetusti ilman verkkoyhteyttä. Valokuvia voi ottaa ilman verkkoyhteyttä, ja lohkon sijaintitieto tulee valokuvaan paikannuksen kautta. Kirjautumiseen kuitenkin tarvitaan verkkoyhteys. Kirjautuminen on voimassa kolme tuntia.
Näkyykö Vipu-mobiililla ottamani kuva muualla älypuhelimessani?
Voit itse hallinnoida Vipu-mobiilin profiilissa kuvien tallennuspaikkaa, jolloin Vipu-mobiililla otetun kuvan saa tallentumaan myös puhelimeen ja on silloin käytettävissä kuin mikä tahansa muukin valokuva.
Näkeekö hallinto kuvat, jotka on otettu Vipu-mobiililla ilman selvityspyyntöä?
Ei näe. Vain selvityspyyntöön lisätyt kuvat näytetään hallinnolle.
Huolettaa ajatus, että joku muu taho voisi päästä käsiksi kuviin. Voivatko kuvat vuotaa johonkin?
Vipu-mobiilin kuvia voivat tarkastella vain ne henkilöt, joilla on maatilan asiointioikeus. Viranomaiset pääsevät tarkastelemaan vain selvityspyyntöjen vastauksina lähettämiäsi kuvia. Muut tahot eivät pääse käsiksi kuviin.
Jos käytät Vipu-mobiilia Android-laitteella, voit antaa sovellukselle oikeudet käyttää laitteen kuvagalleriaa. Sen jälkeen Vipu-mobiililla otettu kuva tallentuu myös laitteelle.
Miten toimin, jos kuvan ottaminen ei onnistu?
Jos sijainti ei paikannu lohkolle, kokeile puhelimen omaa karttasovellusta. Jos sijainti ei siinäkään paikannu, kokeile kuvan ottamista myöhemmin uudelleen.
Jos kuvan lähettäminen ei onnistu,
- kokeile siirtyä paremman nettiyhteyden äärelle ja kokeile lähettämistä uudelleen. Selvityspyyntö tallentuu keskeneräiseksi.
- kokeile ottaa vapaa kuva, ja liitä se selvityspyynnölle. Tämän jälkeen kokeile lähettämistä uudelleen.
Jos on tiedossa, että selvityspyynnön sijainnissa on heikko nettiyhteys, kannattaa Vipu-mobiiliin kirjautua jo ennen lohkolle menoa.
Voit nyt ottaa käyttöön biometrisen tunnistuksen viljelijätukien mobiilisovellus Vipu-mobiilissa.
Käytössä on sekä sormenjälkitunnistus että laitteesta riippuen kasvojen tunnistus. Kirjautuminen onnistuu nyt myös näytön avauskoodilla tai avauskuviolla. Toiminto tuli käyttöön 12.2.2024 julkaistussa Vipu-mobiilin versiossa 1.1.6.
Voit edelleen tunnistautua myös verkkopankkitunnuksilla.
Toimi näin, kun haluat ottaa biometrisen tunnistautumisen käyttöön Vipu-mobiilissa: ohje Android-laitteelle
- Jos haluat käyttää Vipu-mobiilissa biometrista tunnistautumista, ota se käyttöön ensin älylaitteen asetuksista. Biometrinen tunnistautuminen on laitekohtainen. Tallenna haluamasi biometrinen tunniste kuten sormenjälki tai kasvotunniste laitteen ohjeiden mukaisesti. Voit hallita biometrisia tunnisteita laitteen asetuksissa: Asetukset > Tietoturva ja tietosuoja > Biometriset tiedot.
- Pidä laitteesi käyttöjärjestelmän ja sovellusten päivitykset aina ajan tasalla. Vipu-mobiilin biometrinen tunnistautuminen hyödyntää Google-tiliä ja Google Chrome -selainta. Jotta biometrinen tunnistautuminen toimii, Chrome-selaimen tulee olla valittuna laitteen oletusselaimeksi ja päivitetty tuoreimpaan sovellusversioon. Tarkista oletusselain laitteen asetuksista: Asetukset > Sovellukset > Valitse oletussovellukset > Selainsovellus > Valitse oletusselainsovellukseksi Chrome.
Selaimen sovellusversion voi tarkistaa hakemalla Play-kaupasta Chrome-sovelluksen tiedot. Jos Päivitä-painike on näkyvissä, tee päivitys. - Varmista Play-kaupassa myös se, että laitteessasi on Vipu-mobiilin uusi versio. Valitse Päivitä, jos painike on näkyvissä. Avaa sen jälkeen Vipu-mobiili ja kirjaudu verkkopankkitunnuksillasi.
- Kun olet päivittänyt Vipu-mobiilin uusimpaan sovellusversioon, sovellus ehdottaa ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä biometrisen tunnistautumisen käyttöönottoa. Jos valitset ensin Ohita, voit ottaa tunnistautumisen käyttöön myöhemmin Vipu-mobiilin Profiili-osiossa. Valitse Käytä, jos haluat ottaa biometrisen tunnistautumisen tai PIN-koodilla tunnistautumisen käyttöön heti.
- Sovellus ohjaa sinut luomaan Google-tilisi avulla avainkoodin, jonka perusteella Vipu-mobiililla on oikeus käyttää biometrista tunnistettasi tai älylaitteesi näytön avauskoodia vahvana tunnistautumismenetelmänä. Valitse Jatka.
- Sovellus kysyy ensin, käytetäänkö tunnistautumiseen näytön lukitusta. Valitse Peru, jos et halua käyttää näytön lukitusta Vipu-mobiiliin tunnistautumiseen. Tällöin käyttöön otetaan se biometrinen tunnistusmenetelmä, jonka olet tallentanut laitteeseesi. Jos haluat sormenjäljen tai kasvontunnistuksen sijaan käyttää näytön lukituskoodia, valitse Käytä näytön lukitusta. Sovellus pyytää tämän jälkeen näytön lukituskoodia.
- Sovellus kysyy, sallitko kirjautumisen jatkamisen Vipu-mobiili -sovellukseen. Valitse Jatka. Huomaa, että jos et jatka näytöltä eteenpäin noin 20 sekunnin aikana, sovellus palaa takaisin kirjautumisikkunaan.
- Biometrinen tunnistautuminen on nyt otettu käyttöön. Seuraavalla kirjautumiskerralla valitse Kirjaudu sisään, minkä jälkeen pääset valitsemaan suoraan avainkoodin ja antamaan biometrisen tunnisteen. Jos haluat kirjautua biometrisen tunnisteen sijaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella, valitse Sähköinen tunnistautuminen.
- Entä jos haluat poistaa biometriset kirjautumistiedot laitteelta? Biometriset tunnistautumistiedot tallennetaan laitteellesi. Voit hallita niitä laitteen asetuksissa: Asetukset > Tietoturva ja tietosuoja > Biometriset tiedot. Vipu-mobiilin käyttämä pääsyavain tallennetaan laitteen käyttämään pilvipalveluun. Voit hallinnoida tallentamiasi pääsyavaimia seuraavasti. Android-laitteet: Asetukset > Google > Ylläpidä Google-tiliäsi > Salasanat > Vipu-mobiili.fi. Voit nyt muokata pääsyavaimia tai poistaa ne.
Katso opasvideo Android-laitteelle (YouTube)
Toimi näin, kun haluat ottaa biometrisen tunnistautumisen käyttöön Vipu-mobiilissa, ohje IOS-laitteelle
- Jos haluat käyttää Vipu-mobiilissa biometrista tunnistautumista, ota se käyttöön ensin älylaitteen asetuksista. Biometrinen tunnistautuminen on laitekohtainen. Tallenna haluamasi biometrinen tunniste kuten sormenjälki tai kasvotunniste laitteen ohjeiden mukaisesti. Voit hallita biometrisia tunnisteita laitteen asetuksissa: Asetukset > Tietoturva ja tietosuoja > Biometriset tiedot.
- Pidä laitteesi käyttöjärjestelmän ja sovellusten päivitykset aina ajan tasalla. Vipu-mobiilin biometrinen tunnistautuminen hyödyntää Applen iCloud-tiliä selainsovellusta. Jotta biometrinen tunnistautuminen toimii, oletusselaimen tulee olla päivitetty tuoreimpaan sovellusversioon. Tarkista oletusselain laitteen asetuksista.
- Varmista, että laitteessasi on Vipu-mobiilin uusi versio. Näet tilanteen sovelluskaupassa. Valitse Päivitä, jos painike on näkyvissä. Avaa sen jälkeen Vipu-mobiili ja kirjaudu verkkopankkitunnuksillasi.
- Kun olet päivittänyt Vipu-mobiilin uusimpaan sovellusversioon, sovellus ehdottaa ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä biometrisen tunnistautumisen käyttöönottoa. Jos valitset ensin Ohita, voit ottaa tunnistautumisen käyttöön myöhemmin Vipu-mobiilin Profiili-osiossa. Valitse Käytä, jos haluat ottaa biometrisen tunnistautumisen tai PIN-koodilla tunnistautumisen käyttöön heti.
- Sovellus ohjaa sinut luomaan iCloud-tilisi avulla avainkoodin, jonka perusteella Vipu-mobiililla on oikeus käyttää biometrista tunnistettasi tai älylaitteesi näytön avauskoodia vahvana tunnistautumismenetelmänä. Valitse Jatka.
- Sovellus kysyy ensin, käytetäänkö tunnistautumiseen näytön lukitusta. Valitse Peru, jos et halua käyttää näytön lukitusta Vipu-mobiiliin tunnistautumiseen. Tällöin käyttöön otetaan se biometrinen tunnistusmenetelmä, jonka olet tallentanut laitteeseesi. Jos haluat sormenjäljen tai kasvontunnistuksen sijaan käyttää näytön lukituskoodia, valitse Käytä näytön lukitusta. Sovellus pyytää tämän jälkeen näytön lukituskoodia.
- Sovellus kysyy, sallitko kirjautumisen jatkamisen Vipu-mobiili -sovellukseen. Valitse Jatka. Huomaa, että jos et jatka näytöltä eteenpäin noin 20 sekunnin aikana, sovellus palaa takaisin kirjautumisikkunaan.
- Biometrinen tunnistautuminen on nyt otettu käyttöön. Seuraavalla kirjautumiskerralla valitse Kirjaudu sisään, minkä jälkeen pääset valitsemaan suoraan avainkoodin ja antamaan biometrisen tunnisteen. Jos haluat kirjautua biometrisen tunnisteen sijaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella, valitse Sähköinen tunnistautuminen.
- Entä jos haluat poistaa biometriset kirjautumistiedot laitteelta? Biometriset tunnistautumistiedot tallennetaan laitteellesi. Voit hallita niitä laitteen asetuksissa: Asetukset > Tietoturva ja tietosuoja > Biometriset tiedot. Vipu-mobiilin käyttämä pääsyavain tallennetaan laitteen käyttämään pilvipalveluun. Voit hallinnoida IOS-laitteeseen tallentamiasi pääsyavaimia seuraavasti: Asetukset > Salasanat ja valitse Vipu-mobiili.fi. Voit nyt muokata pääsyavainta tai poistaa sen.
Katso opasvideo iOS-laitteelle (YouTube)
Miten biometrinen tunnistautuminen toimii?
Esimerkiksi pankkien mobiilisovelluksissa on jo pitkään ollut käytössä biometriseen tunnisteeseen perustuva kirjautumismahdollisuus. Siinä mobiilisovelluksen kirjautumistoiminto kommunikoi laitteeseen tallennetun sormenjälki- tai kasvontunnistustoiminnon kanssa. Käyttäjälle tämä näkyy kehotteena koskettaa sormenjälkitunnistinta tai näyttää kasvot kameralle.
Vipu-mobiilin biometrisen tunnistautumisen menetelmänä käytetään uudenlaista keypass-menetelmää, joka edellyttää entistä vahvempaa käyttäjän tunnistamista.
Mitä käyttäjän pitää tehdä?
Vipu-mobiilin käyttäjän tulee sekä tallentaa biometrinen tunnisteensa laitteeseen että rekisteröidä sille yksilöllinen avainkoodi laitteensa käyttöjärjestelmän tarjoamaan pilvipalveluun. Käytännössä avainkoodi luo luotettavan linkin Vipu-mobiilin, käyttäjän laitteen ja siihen tallennetun biometrisen tunnisteen välille.
Käyttäjälle tämä näkyy kehotteena luoda avainkoodi biometrisen tunnistautumisen käyttöönoton yhteydessä. Sovellus ohjaa avainkoodin luomista. Avainkoodi tallentuu laitteen käyttämään pilvipalveluun. Tiedot eivät tallennu Ruokaviraston tai Vipu-mobiilin palvelimille.
Android-järjestelmän käyttäjille biometrisen tunnisteen muodostamiseen tarvitaan Google-tiliä. Käyttäjän tulee olla kirjautuneena Google-tililleen.
iOS-järjestelmän käyttäjät rekisteröityvät Apple iCloudiin. iOS-käyttäjät voivat hyödyntää myös Strongbox-palvelua, joka tallentaa kirjautumisavaimen paikallisesti laitteen muistiin.