Enkät om frukt- och bärbranschen stärker livsmedelsmarknadsombudsmannens syn på hur livsmedelsmarknaden fungerar

28.5.2024

Livsmedelsmarknadsombudsmannens byrå genomförde våren 2024 en enkät riktad till aktörer inom frukt- och bärbranschen. Syftet med enkäten var att utreda om rättvisa handelssätt iakttas i handeln med frukt- och bärprodukter. Dessutom kartlades om livsmedelsmarknadslagen har påverkat kedjans verksamhet.

Det största problemet i handeln med frukt- och bärprodukter upplevs utifrån enkätresultaten vara problemen med ensidiga ändringar av villkoren. Problem med ensidiga ändringar av villkoren kan till exempel vara att leveransmängderna eller priserna ändras ensidigt. Av dem som svarade på enkäten upplevde 40 procent att det var problematiskt att ensidigt ändra villkoren.

26 procent av alla respondenter upplevde returneringar som ett problem i handeln med frukt- och bärprodukter. Som ett problem upplevdes särskilt att man beställer för mycket produkter, vilket leder till att man försöker returnera produkterna utan att betala för dem eller för att de ska förstöras. Enligt svaren försöker man också göra returneringar av produkter som förstörts till följd av beställarens egna fel, till exempel för att produkterna har förvarats för varmt.

Figur 1Problem i anslutning till förbuden i livsmedelsmarknadslagen

64 procent av alla respondenter visste att det finns en livsmedelsmarknadslag i Finland. Ju större företag det var fråga om, desto bättre kände man till livsmedelsmarknadslagen. Även livsmedelsmarknadsombudsmannen var relativt välkänd bland respondenterna, eftersom 61 procent av respondenterna visste att det i Finland finns en livsmedelsmarknadsombudsman. 

Enkäten som genomfördes inom frukt- och bärbranschen stärker tillsammans med resultaten från andra branschspecifika enkäter livsmedelsmarknadsombudsmannens helhetsbild av hur livsmedelsmarknaden fungerar. Resultaten från enkäten kommer att utnyttjas som en helhet tillsammans med resultaten från andra branschspecifika enkäter för att identifiera missförhållanden i livsmedelskedjan. Härnäst planerar livsmedelsmarknadsombudsmannen hur den kan ingripa i de vanligaste problemen som framkommit i de branschspecifika enkäterna. I fråga om frukt- och bärbranschen kommer livsmedelsmarknadsombudsmannen att fästa särskild uppmärksamhet vid problem i anslutning till ensidiga ändringar av villkoren. 

Livsmedelsmarknadsombudsmannen kommer också att rikta sina anvisningar och sin rådgivning utifrån resultaten samt effektivera kommunikationen om rättigheter och skyldigheter enligt livsmedelsmarknadslagen. Man kommer också att utöka kännedomen om att det finns en livsmedelsmarknadsombudsman.

Enkätens resultatrapport (PDF)

Enkäten som genomfördes inom frukt- och bärbranschen är en del av en serie branschspecifika enkäter som genomförs av livsmedelsmarknadsombudsmannen. Med hjälp av enkäterna strävar livsmedelsmarknadsombudsmannen efter att få aktuell och noggrannare information än tidigare om verksamheten på livsmedelsmarknaden. Tidigare har en motsvarande enkät genomförts för aktörer inom bageri- och konditoribranschen. Enkäten genomfördes som en anonym webbenkät på Webpropol-plattformen 8.2–24.3.2024. Inbjudan till enkäten skickades till cirka 600 mottagare och man fick 45 svar på enkäten. Därmed var svarsprocenten 0,7 procent.