Livsmedelsmarknadsombudsmannen undersökte handelssätten inom primärproduktionen av köttbranschen
10.2.2025
Livsmedelsmarknadsombudsmannen genomförde en enkät hösten 2024 bland aktörer inom primärproduktionen i köttbranschen för att undersöka efterlevnaden av rättvisa handelssätt och livsmedelsmarknadslagens påverkan inom branschen. Enkäten besvarades av 230 aktörer inom köttbranschen, och syftet var att kartlägga eventuella överträdelser av livsmedelsmarknadslagen samt identifiera problemområden i livsmedelskedjan. Baserat på enkätsresultaten kan Livsmedelsmarknadsombudsmannen rikta sin vägledning och rådgivning särskilt mot problemområden inom köttbranschen.
Oftast upplevdes ensidiga ändringar av villkoren som ett problem i handeln i primärproduktionen inom köttbranschen. Problem med ensidiga ändringar av villkoren kan exempelvis vara att leveransmängderna eller priserna ändras ensidigt. Av dem som svarade på enkäten upplevde 33 procent ensidiga ändringar av avtalsvillkoren som ett problem. En ensidig ändring av villkoren upplevdes som ett problem i synnerhet av större företag med en omsättning på över en miljon euro, eftersom 40 procent av dessa företag upplevde att en ensidig ändring av villkoren var ett problem i primärproduktionen inom köttbranschen.
Det näst största problemet ansågs vara problem med betalningstiderna, som 10 procent av respondenterna hade stött på. Företag med en omsättning på mindre än en miljon euro hade stött på problem med betalningstiderna något oftare än andra. Enligt livsmedelsmarknadslagen är betalningstiden för jordbruksprodukter och livsmedel högst 14 dagar. Köparen och säljaren kan dock alltid komma överens om att betalningstiden är kortare än detta, till exempel 7 dagar. Även en längre betalningstid på högst 30 eller 60 dagar kan avtalas på de villkor som anges i lagen.
Andra handelsmetoder som förbjuds enligt livsmedelsmarknadslagen hade enligt svaren förekommit ganska lite. Sex procent av respondenterna uppgav att de stött på problem relaterade till affärshemligheter och tekniska riktlinjer. Likaså hade sex procent observerat kommersiella vedergällningsåtgärder. Endast en procent av respondenterna uppgav att de stött på förbjudna betalningar under de senaste 12 månaderna.
Enkäten kartlade också livsmedelsmarknadslagens kännedom och livsmedelsmarknadsombudsmannens roll. 81 procent av respondenterna kände till livsmedelsmarknadslagen, men endast 30 procent ansåg att lagen väsentligt förbättrat leverantörernas ställning. Livsmedelsmarknadsombudsmannen var välkänd bland respondenterna, då 78 procent av respondenterna uppgav att de kände till ombudsmannen.
Enkätens resultatrapport (PDF)
Enkäten som genomfördes inom dryckesbranschen är en del av en serie branschspecifika enkäter som genomförs av livsmedelsmarknadsombudsmannen. Med hjälp av enkäterna strävar livsmedelsmarknadsombudsmannen efter att få aktuell och noggrannare information än tidigare om verksamheten på livsmedelsmarknaden. Tidigare har motsvarande enkäter genomförts för aktörer inom bageri- och konditoribranschen, aktörer inom köttindustrin, aktörer inom frukt- och bärbranschen samt aktörer inom dryckesindustrin. Enkäten genomfördes som en anonym webbenkät på Webpropol-plattformen 1.11.-2.12.2024. Enkäten besvarades av 230 aktörer inom primärproduktionen i köttbranschen.